Borderlands bevat meer dan 500.000 verschillende wapens

Borderlands is al twee jaar in ontwikkeling bij Gearbox en kent nu al meer dan 500.000 verschillende, bruikbare wapens. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door "procedural generating". Gisteren was FOK!games aanwezig bij een presentatie van deze game op de Games Convention in Leipzig waar deze feature succesvol werd gedemonstreerd door een berg wapens op het scherm te toveren waar menig leger jaloers op zou zijn.



De truc die men hierbij gebruikt is het procedureel aanmaken van deze wapens. Dit houdt in dat de game gebruikt maakt van een grote doos met wapenonderdelen die aanelkaar geplakt kunnen worden als Lego. Iedere keer dat er willekeurige delen aan elkaar worden geplakt heb je dus een uniek wapen. Natuurlijk heeft ieder onderdeel ook bepaalde eigenschappen die je niet alleen terugziet in het uiterlijk van het wapen, maar ook zult merken als je ze gebruikt in het spel. Een wapen met een korte loop is bijvoorbeeld niet zo precies als eentje met een lange loop.

Helaas moeten we nog minstens tot eind 2008 wachten op deze bijna oneindige voorraad aan wapens.