Nieuws
RCC: "Reclame trombosestichting misleidend"

Carin stelde in haar column de advertentie aan de kaak waarin een Zuid-Afrikaans gezin naar een advertentie kijkt uit Nederland, waarin de gevolgen van trombose in dat land worden beschreven. De cijfers die de trombosestichting gebruikt zijn echter niet hard en niet bekend bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Toen de trombosestichting verder commentaar weigerde vond Carin het tijd voor actie. "Maar deze pitbull geeft niet op. Er is altijd nog de Reclame Code Commissie waar de Trombosestichting en mijn persona non grata elkaar nog zullen ontmoeten," zo schrijft ze in haar column.
Gisteren kreeg zij antwoord van de commissie. Die oordeelde als volgt:
Het oordeel van de commissie
Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerster weliswaar aannemelijk gemaakt dat een belangrijk deel van de sterfte uiteindelijk kan worden toegeschreven aan de gevolgen van trombose, maar de juistheid van de boodschap dat de helft van de Nederlandse bevolking sterft aan de gevolgen van trombose heeft zij niet aannemelijk gemaakt. Adverteersters toelichting terzake, met verwijzing naar aantallen sterfgevallen in 2001 als gevolg van ziekten van hart- en vaatstelsel en ziekten van de ademhalingsorganen, biedt onvoldoende grondslag voor de conclusie dat de helft van het aantal sterfgevallen in Nederland uiteindelijk te wijten is aan trombose. Gelet hierop acht de Commissie de reclame te absoluut en daardoor misleidend.
De beslissing
Gelet op het hiervoor overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Ik vond het namelijk wel een leuke commercial.
Maar toch dapper van Carin om het zo tegen een grote stichting op te nemen om haar gelijk te halen (wat ze dus ook heeft)
Everyone gets enough exercise jumping to conclusions, flying off the handle, running down the boss,
knifing friends in the back, off loading decisions, dodging responsibility and pushing their luck!
We hebben de A
We hebben de R
We hebben de I
We hebben de N
hehehe blijf het jammer vinden dat ze geen columns meer schrijft voor Fok!
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
[ Dit bericht is gewijzigd door RRRobert ]
edit - Misschien was ik in de war met de collumn
[ Dit bericht is gewijzigd door Pharkus ]
[ Dit bericht is gewijzigd door RRRobert ]
Begrij me goed, ik ben voor onderzoek naar geneeswijzen maar de manier waarop de diverse belangengroepen hun 'eigen' aandoening als belangrijkste bedreiging presenteren om geld in te zamelen vind ik ziek. Ik betaal toch belasting en premies? Laat ze maar gaan lobbyen bij de overheid.
quote:
Ik weet niet of je hier nou juist tegen in strijd moet gaan. Deze reclame is juist bedoeld om mensen te helpen. Op deze manier zamelen ze geld in. Het is geen concurrentiestrijd, en de organisatie bied ook niets te koop aan. Het enige wat je hier mee bereikt, is dat de stichting meer kosten heeft aan het maken van een nieuwe reclame, wat weer ten koste gaat van de mensen met trombose.
maar door te misleiden gooi je wel je goeie naam te grabbel, de volgende keer geloofd niemand meer iets van die stichting dus echt slim was het niet van hun.
Carin: Ga je nu ook de RCC aanschrijven voor elk merk afwasmiddel dat zegt dat zijn merk het beste is? Of voor elke mobiele operator dat landelijke dekking niet klopt omdat je in een tunnel geen ontvangst had... Of elk voedingsmiddel wat zo ongelofelijk gezond is... Of elke internetprovider die zo verschrikkelijk snel is?
Wees gewoon blij dat je zelf niet in 'al die reclames' trapt en hou je in ieder geval bij zoiets als dit koest!
ik heb maar 1 woord voor een actie zoals deze: 'ZIELIG'
De geloofwaardigheid staat nu wel op het spel als ze met dit soort spotjes komen.
En ik vind het knap dat mensen tegenwoordig nog de moeite doen om zoiets aan de kaak te stellen.
quote:
De geloofwaardigheid staat nu wel op het spel als ze met dit soort spotjes komen.
En ik vind het knap dat mensen tegenwoordig nog de moeite doen om zoiets aan de kaak te stellen.
Tuurlijk, ze heeft wel gelijk, mara het gaat erom dat het wel net een beetje jammer is dat je zan gaat klagen over een stichting die op zich goed werk lijkt te doen. Kun je dan niet de maandverband of de wasmiddelreclame aanpakken denk ik dan...
quote:
En ik vind het knap dat mensen tegenwoordig nog de moeite doen om zoiets aan de kaak te stellen.
Herinner je Greenpeace of Artsen zonder Grenzen, die cijfers en 'feiten' aandikten om hun doel te bereiken. Het doel heiligt niet altijd het middel!
quote:
Sorry hoor, maar ik vind dit eigenlijk een beetje not done van Carin. Naast het feit dat haar columns naar mijn mening vrijwel alleen geklaag bevatten gaat ze ook nog eens de RCC aanschrijven over een reclame die niet eens bedoeld is om mensen een product aan te smeren, maar om mensen duidelijk te maken dat veel mensen sterven aan trombose. Nou is dat misschien wel niet 50%, en is dat allicht niet zo netjes om te zeggen, maar dan nog vind ik het fout om een stichting met een goed doel zoals dit hiervoor aan te pakken.
Dan doen ze het maar met feiten en de waarheid, ipv bangmakerij. Het doel heiligt niet de middelen.
quote:
Dan doen ze het maar met feiten en de waarheid, ipv bangmakerij. Het doel heiligt niet de middelen.
Zeg je dat dan ook meteen tegen 95% van alle reclameproducenten die er rondlopen? Ze doen dan wel niet aan bangmakerij, maar wel stuk voor stuk aan misleiding in meer of mindere mate...
[ Dit bericht is gewijzigd door Mini_rulez ]
beetje zout op alle slakken leggen vind ik dat.
dan is elke was reclame ook misleidend want je krijgt nooit alle vlekken eruit die zij noemen enz. enz.
[ Dit bericht is gewijzigd door aco ]
[ Dit bericht is gewijzigd door RRRobert ]
-Gebruikte webruimte: 880mb
Ook de EU bereid volgens mij een wet voor die de heren reclamemakers zal dwingen om meer de waarheid te spreken!
Ze maken allemaal propaganda. Ik doneer gewoon niks en ik vind het een mooie actie van Carin.
quote:
Aha, wat een reacties zeg. Dus als je je voor een goed doel inzet dan mag je de boel belazeren?
Ja, waar deze liegen-voor-het-goede-doel-types niet bij stilstaan, is dat andere goede doelen hierdoor ook gedwongen worden te liegen. Zodat je een wedstrijd krijgt onder het mom: wie kan de meeste slachtoffers bij elkaar liegen om zo het meeste geld en de meeste aandacht te krijgen.
quote:
Ze maken allemaal propaganda. Ik doneer gewoon niks en ik vind het een mooie actie van Carin.
Helemaal mee eens. Ik zeg maar zo: als je het met de feiten niet afkunt, zijn je argumenten blijkbaar niet sterk genoeg.
Goede doelen prima, maar wees wel eerlijk. Als je moet liegen voor je goede doel, dan vind je blijkbaar zelf ook dat je doel niet goed genoeg is.
Ik bedoel, waarom nou in hemelsnaam de cijfers aandikken? dan vind je dus de originele cijfers zelf al niet schokkend genoeg om een donatie te rechtvaardigen.
quote:
De Trombosestichting heeft inmiddels de luiken gebarricadeerd en potten met kokende olie op de kantelen van hun kantoor gezet. Maar deze pitbull geeft niet op. Er is altijd nog de Reclame Code Commissie waar de Trombosestichting en mijn persona non grata elkaar nog zullen ontmoeten.
Luiken gebarricadeerd en potten kokende olie? Dat lijkt me een hele kwalijke overdrijving, die geenzins op de werkelijkheid gebaseerd is.
[ Dit bericht is gewijzigd door Love Mae King ]
quote:
Luiken gebarricadeerd en potten kokende olie? Dat lijkt me een hele kwalijke overdrijving, die geenzins op de werkelijkheid gebaseerd is.
Als je het verschil niet weet tussen de beeldspraak van een columnist en een belangenorganisatie die doelbewust feiten overdrijft om meer geld binnen te krijgen (ten koste van andere goede doelen, want geld kan maar één keer worden uitgegeven), dan zie ik het somber voor je in.
Ik vraag me af waar men mee bezig is als je niet doorhebt die reclame expres wat lollig overdreven worden. Achmea doet toch ook zoiets met bonnetjes trekken voor dokters enzo. Nou nou, wat een schande om het beeld zo weer te geven!
Doen ze eindelijk eens iets anders het leed verpakken in een lollig jasje, i.p.v. je met lijdende patienten dood te gooien, is het weer niet goed. Maar okay, voor de bloedserieuze mensen was het misschien goed geweest om erbij te vermelden dat een en ander overdreven wordt weergegeven, speciaal voor Carin enzo.
quote:
Doen ze eindelijk eens iets anders het leed verpakken in een lollig jasje, i.p.v. je met lijdende patienten dood te gooien, is het weer niet goed. Maar okay, voor de bloedserieuze mensen was het misschien goed geweest om erbij te vermelden dat een en ander overdreven wordt weergegeven, speciaal voor Carin enzo.
De verpakking maakt hier niet uit. Het ging om: "...maar de juistheid van de boodschap dat de helft van de Nederlandse bevolking sterft aan de gevolgen van trombose heeft zij niet aannemelijk gemaakt." Oftewel, als je als belangenorganisatie dat soort beweringen doet, zorg je ook maar dat je ze hard kunt maken (dat geldt overigens ook voor bedrijven, die ook aansprakelijk zijn voor beweringen en reclame-uitingen die ze niet waar kunnen maken).
Ik heb dat spotje nooit als zo serieus ondervonden, net zoals bijna elk reclameblok vol met leugens, onzin of humor zit. Ik vond het vooral grappig, in dezelfde trant als die Achmea spotjes waarin het de omgedraaide wereld is. En verder heeft het me wel weer opmerkzaam gemaakt over de problematiek van trombose (is trouwens m.i. vaak een welvaartsziekte maar dat terzijde...).
Dat iemand meteen in paniek raakt door dergelijke reclameparodien zegt meer over diegene zelf denk ik zo. Maar ze heeft gelijk, want er wordt nergens met woorden vermeld dat het hier gaat om beelden 'niet gebaseerd op de werkelijkheid'. Een cabaratier kan ook elke show op overdrevenheid worden betrapt, wellicht dat men daar ook even over de juistheid kan gaan twisten. Of dat men bij Tellsell of TVshops ook even kan gaan klagen, dat scheelt mij veel meer ergenis.
En over dat bedrijven hard moeten maken wat ze beweren : ja zo zou het moeten zijn maar dat wordt dus amper gedaan. Er is laatst eindelijk wat onderzoek gedaan naar de vitamine-zuivel, energiedrankjes en al dat soort kretelogie. Bleek allemaal nogal wat kul tussen te zitten aan beweringen. Maar de marketing mensen hebben het weer uitgekiend slim gebracht dat je er niet veel tegen kunt doen en ook niet veel hard te maken valt zonder bij het produktieproces erbij te staan. En dat is nog steeds "bedrijfsprivacy" voor zover ik weet, tenzij men strafrechtelijk iets moet onderzoeken.
De overheid moet zelf veel actiever gaan controleren en in de keukens kijken van bedrijven. Maar daar gaat het hier niet om.
[ Dit bericht is gewijzigd door michelos ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken