Red Bull Racing is ontstaan uit Jaguar Racing en daarvoor Stewart Grand Prix. Dat laatste team werd in 1996 geformeerd om deel te nemen aan de Formule 1 als officieel Ford-team. In het laatste jaar van zijn bestaan in 1999 won het de Grand Prix van Europa met Johnny Herbert. Ford kocht het team op en hernoemde het team naar Jaguar Racing.
Het team boekte in de periode 2000-2004 weinig successen en kwam in die periode tot slechts twee derde plaatsen. Wel trok het in 2003 Mark Webber aan, maar de Australiër kwam niet verder dan enkele zesde plaatsen. In september 2004 werd het team te koop gezet en later dat jaar voor één dollar verkocht aan Dietrich Mateschitz van energiedrankenfabrikant Red Bull die heeft moeten beloven veel te investeren in het team.
David Coulthard werd in 2005 aangetrokken als rijder om naast de nog aanwezig zijnde Christian Klien te rijden. Ook Vitantonio Liuzzi kreeg een rol als rijder en mocht afwisselen met Klien die uiteindelijk op vier na, alle races mocht rijden. Het jaar bleek een goed jaar voor het team te zijn, want er waren regelmatig puntenfinishes en in het wereldkampioenschap werden uiteindelijk 34 punten behaald.
Een jaar later reed Red Bull met Ferrari-motoren, maar dit bleek geen onverdeeld succes. Coulthard behaalde in Monaco nog wel een derde plaats, maar echte goede resultaten bleven uit. Wel was ondertussen Adrian Newey als hoofdontwerper van de auto aangetrokken, waardoor het team weer een opgaande lijn in wist te zetten. Met de teruggekeerde Webber behaalde het team in 2007 een podium in de Grand Prix van Europa. Met behulp van opnieuw een andere motor, van Renault dit keer, werden er enkele mooie puntenfinishes behaald.
Een jaar later wist Coulthard voor het team uit Milton Keanes in Canada een derde plaats te behalen, de laatste podiumplaats uit zijn Formule 1-loopbaan. Webber zette gedurende het seizoen meer constante resultaten neer, maar gedurende het jaar stokte de ontwikkeling van de auto, waardoor betere resultaten achterwege bleven.
Vorig jaar was de RB5 mede door zijn uitermate geavanceerde ontwerp uiterst succesvol. Het team behaalde zes overwinningen en eindigde op plaats twee in beide kampioenschappen. Dit jaar wil Red Bull met Sebastian Vettel en Mark Webber een gooi gaan doen naar de titels. De RB6 belooft wederom een auto te worden waar vele concurrenten waarschijnlijk alleen de achterzijde maar van zullen zien.
Hoofdsponsor | Red Bull |
---|---|
Teambaas | Christian Horner |
Nationaliteit | Oostenrijks |
Opgericht in | 1997 |
Debuut in | 2005 |
Chassis | RB6 |
Motor | Renault RS27 |
Banden | Bridgestone |
Coureur 1 | Sebastian Vettel |
Coureur 2 | Mark Webber |
Testcoureurs | Brendon Hartley, Daniel Ricciardo |
Aantal gereden GP's | 107 |
Constructeurstitels | 1 |
Wereldtitels | 1 |
Overwinningen | 15 |
Dubbels | 8 |
Podiumplaatsen | 39 |
Snelste ronden | 12 |
Pole positions | 20 |
Puntentotaal | 757,5 |
Meer informatie | Website Red Bull Racing |
User-waardering | 7.4 |
Aantal stemmen | 71 |
Verdeling van de stemmen | |
november 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
- 112:41Horner: "Webber heeft het goed gedaan"
- 1216:58Red Bull betaalt Vettel 3 miljoen bonus
- 512:37Aangeslagen Webber wil vakantie
- 022:55Vettel: "Geweldig om weer in de auto te zitten"
- 514:29Webber: "Spanningen hebben team geholpen"
- 711:17Horner blij met sportiviteit Webber en Vettel
- 522:21Webber: "Ik probeer het volgend jaar weer"
- 110:20Marko: "Top Red Bull-staf benaderd door andere teams"
- 716:10Mateschitz: "Geen titel via teamorders"
- 311:10Ontspannen Webber: "We zien wel wat er gebeurt"
- 1512:50Horner: "Geen teamorders bij Red Bull"
- 112:24Newey: "Constructeurstitel is fantastisch"
- 120:41Vettel: "Ongelooflijke dag voor mij "
- 120:10Webber: "Ik rijd volgend jaar nog voor Red Bull"
- 114:26Red Bull tot eind 2012 met Renault-motoren
oktober 2010
- 316:26Renault biedt Red Bull excuses aan
- 111:42Vettel hoeft Webber niet aan titel te helpen
- 111:22Mateschitz: "Vettel en Webber hebben elkaar nodig"
september 2010
- 023:15Red Bulls weer vooraan in Singapore
- 212:04Vettel: "Achterstand in kampioenschap is niet groot"
- 210:55Red Bull wil Renault-motoren behouden
- 1009:29McLaren wil Vettel weer aantrekken
- 112:38'Vloer Red Bull in eerste instantie afgekeurd'
augustus 2010
- 108:06Coulthard: "Red Bull wordt kampioen"
- 209:08Red Bull verwacht lastige weekends
- 011:24Verwondingen Newey vallen mee
- 121:38Horner: "Nieuwe flextests zijn geen probleem"
- 017:58Webber: "Red Bull zal overal snel zijn"
- 914:36Webber heeft genoeg van kritiek op auto
- 709:19'Vettel moet emoties beter onder controle houden'
juli 2010
- 217:51Motor van Webber niet beschadigd
- 016:59Vettel blij dat focus op Red Bull verdwenen is
- 614:23McLaren bestudeert voorvleugel van concurrenten
- 118:06Hartley geen reserverijder meer bij Red Bull
- 500:49Marko: 'Webber heeft veel te danken aan Red Bull'
- 112:45Ecclestone: "Red Bull verdient succes"
- 313:35Webber: "We hebben alles uitgesproken"
- 1810:55Verstappen: "Ik was op Vettels vleugel gaan staan"
- 713:20Coulthard: "Webber speelt een riskant spel"
- 210:46Vettel: "Webber had het intern moeten oplossen"
- 215:32Whitmarsh geniet van problemen Red Bull
- 315:37[Video] Red Bull oefent pitstop in Londen
juni 2010
- 111:19Red Bull voorzichtig over rest van 2010
- 522:05[Video] Zware crash Valencia, Webber ongedeerd
- 012:25Marko: "Red Bull in 2011 ook met Renault-motoren"
- 220:03Vettel: "Coureurs krijgen evenveel kans"
- 311:35"Crash goede marketing voor Red Bull"
- 822:25Horner wil motorprestaties gelijktrekken
- 320:00Vrede tussen Webber en Vettel getekend
- 223:08Red Bull moest wederom onderdeel aanpassen
- 710:07Red Bull: "Beide coureurs schuldig"
- 417:41Webber wil situatie met Vettel bespreken
mei 2010
- 521:32Red Bull: "Webber spaarde brandstof"
- 013:52Defecte stabilisatorstang voor Vettel
- 211:46Vettel noemt chassis Randy Mandy
- 118:05Red Bull vrijdag ook met F-duct
- 115:51Newey ook volgend jaar bij Red Bull
- 1119:43Alguersuari: strandrace met F1-bolide
- 818:31Alonso: "Red Bull kopiëren niet zomaar mogelijk"
- 117:14Mogelijk titelsponsor voor Red Bull Racing
- 723:21Red Bull moest diffuser aanpassen
- 619:35Vettel reed in Monaco met beschadigd chassis
april 2010
- 216:29Red Bull wil terugslaan in Barcelona
- 016:12Coulthard reservecoureur bij Red Bull
- 120:38Red Bull hoeft RB6 niet aan te passen
- 410:13Alonso niet bang voor Red Bull
- 620:20Newey twijfelt over veiligheid F-duct
- 715:48Webber: "We konden het rustig aan doen"
- 115:07Red Bull ontkent gebruik actieve ophanging
maart 2010
- 311:13Brembo wijst kritiek op remfalen bij Vettel af
- 811:21Wielmoer beschadigde wiel Vettel
- 614:53Vettel wil in toekomst wel voor Ferrari rijden
- 522:16Whitmarsh: "Red Bull kan rijhoogte aanpassen"
- 612:17Horner: "Tank Red Bull is niet te klein"
- 717:55Hamilton: "Webber na 2010 met pensioen"
- 118:18Webber krijgt eigen tribune in Australië
- 411:37Button: "Grote winkans Webber in Australië"
- 019:26Renault paste motor al voor Bahrein aan
- 916:02Dennis: "Vettel had te weinig brandstof mee"
- 313:17Lichter chassis voor Webber in Australië
- 020:57Red Bull Racing houdt demo in Belfast
- 818:00Red Bull: "Mercedes wilde geen motoren leveren"
- 1614:22Webber hoopt op regen in Australië
- 711:58Horner heeft medelijden met Vettel
- 419:22Vettel berust na missen winst
- 111:15Alonso: "Red Bull favoriet voor Bahrein"
- 112:18Mateschitz: "Geen F1-plannen met Räikkönen"
februari 2010
- 200:58Vettel: "Geen probleem met betrouwbaarheid"
- 411:59Red Bull testte gisteren al in Barcelona
- 101:11Webber tempert euforie over RB6
- 216:57Vettel: "Teams zitten dicht bij elkaar"
- 010:08Webber opgetogen na eerste test met RB6
- 017:34Horner: "Het gaat dit seizoen tussen vier teams"
- 410:37Red Bull Racing RB6 gepresenteerd
- 520:46Marko: "Räikkönen bij Red Bull Racing is mogelijk"
- 012:53Regen verwacht bij F1-test in Jerez