Goldplay. Hahaha.

Arie Slob zegt: “Begrijp dat Coldplay 1,3 miljoen euro heeft ontvangen voor een uurtje spelen op Pinkpop. Dan kun je beter spreken van Goldplay. Nu mag organisatie Pinkpop zulke keuzen maken. Maar dan kan Pinkpop-chef Jan Smeets beter toontje lager zingen over cultuurbezuinigingen.”

Het kabinet, en anders wel De Telegraaf, heeft de drastische cultuurbezuinigingen sinds het begin ondersteund met het statement dat de culturele sector haar eigen broek wel eens mag ophouden. Musea en orkesten moeten zich niet alleen richten op een klein elitair publiek, maar moeten de massa aanspreken. Want als er geen publiek voor is, is de publieke waarde voor overheidssubsidie ook niet te verantwoorden. In die gedachtegang is ook het besluit genomen om wel de belasting te verhogen op toneelgezelschappen en dansgroepen, maar niet op de bioscoop en het circus. Op die weg zou je kunnen zeggen dat juist een band als Coldplay het hoogst haalbare is, muziek die de massa weet te mobiliseren naar hun concerten.

Het heeft me verbaasd hoeveel bijval de debiele tweet van Slob kreeg. Of je nu vindt dat de kritiek op de cultuurbezuinigingen terecht of onterecht is, het staat volledig los van de prijs die aan een Coldplayconcert hangt. Op dat moment ga je een heel andere discussie aan, namelijk of culturele evenementen die een groot budget hebben minder recht op subsidie hebben. Pinkpop is misschien wel dé plaats om jongeren te bereiken. Als je dan een politiek praatje wil houden over cultuurbezuinigingen die je aan het hart gaan, is het niet vreemd om dat op Pinkpop te doen. Of Jan Smeets daar dan de uitgelezen persoon voor is, valt te betwijfelen, maar hem van zijn mening ontdoen omdat hij zelf een commercieel festival voor de massa organiseert slaat als een lul op een drumstel. Sowieso gaat Slob hiermee ook voorbij aan het feit dat Pinkpop geen subsidie krijgt, enkel een belastingvoordeel en dat de bezuinigingen Pinkpop uiteindelijk weinig zullen raken.

Maar goed, het draaide uiteindelijk voor veel mensen helemaal niet om cultuurbezuinigingen, het draaide om de vraag of Coldplay zo'n groot bedrag wel waard is. Het is de populistische ondertoon in de tweet van Slob, een klassieke vraag die ook vaak over voetballers en tv-presentatoren wordt gesteld, een mix van afgunst en onbegrip en heel Hollandse gierigheid. Over het antwoord op de vraag kan ik overigens kort zijn. Ja. Ja, Coldplay is z'n geld waard. De zaterdag waarop Coldplay optrad trok namelijk het grootste aantal bezoekers ooit naar een openingsdag van Pinkpop.

Dan kan de Volkskrant vandaag schrijven: 'Pinkpop 2011 zal de geschiedenis ingaan als muzikaal het zwakste en meest eenzijdige festival in jaren. Zo rechtlijnig voor gitaarrock gaan, is een verkeerde keuze gebleken.' Uit commercieel oogpunt was Pinkpop wel een succes. Het artikel in de Volkskrant staat verder in het teken van het afbranden van de headliner-cultuur, één grote artiest per dag (Coldplay, Foo Fighters, Kings of Leon) die het grootste deel van de bezoekers naar het festival trekt, en de rest opvullen met minder grote en respectabele namen. Dat doen ze al jaren, ook namen als de Red Hot Chili Peppers, Rammstein en Bruce Springsteen kosten wel een dik miljoen. Natuurlijk kun je hier kritiek op hebben, maar het is wat loos. Dit pinksterweekend waren er door het hele land tientallen kleine en middelgrote festivals zonder grote headliners, Pinkpop is het enige festival in Nederland dat het moet hebben van deze grote-namen-strategie én heeft hiermee commercieel succes. Zie je liever kleine beginnende artiesten, ga dan naar een van die andere festivals. Dat doe ik ook.

Uiteindelijk is juist die diversiteit in festivals iets wat het kabinet zou moeten beschermen. Dat de fans van Coldplay naar Pinkpop kunnen gaan, Arie Slob naar de Opwekking (een festival met God als headliner), je zusje naar de TMF Awards, en je moeder naar het Pinksterconcert in Kampen.