Koos Spee TV

Als verkeersofficier Koos Spee droomt, dan droomt hij ongetwijfeld van een eigen zender. Een televisiekanaal waarop non-stop Wegmisbruikers op wordt uitgezonden. Uiteraard gepresenteerd door de huidige presentator van het SBS/Veronica programma: Andrť van der Toorn. Die man die wel heel overdreven zijn woorden met handgebaren kracht probeert bij te zetten. Andrť is lekker meegaand en mag af en toe vooraf bedachte kritisch bedoelde vragen voorleggen aan Koos. Vervolgens mag Koos dan met zijn Haagse accent zoals gebruikelijk het laatste woord hebben. Om Andrť niet al te onderdanig te laten overkomen, mag hij op een stoeprand of kistje gaan staan om zijn geringe lengte ten opzichte van Koos te compenseren. Kennelijk heeft de overheid dus niet alleen een vinger in de pap bij de publieke netten, maar ook bij de commerciŽlen.

Voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets tegen het programma Wegmisbruikers. Ik kijk er zelfs geregeld naar en vind het wel vermakelijk om week in week uit vooroordelen bevestigd te zien worden. Ik zie immers zelden een Daihatsu aan de kant gezet worden met een radardetector aan boord of een KIA-rijder met een zuur gezicht zijn rijbewijs inleveren. Ook heb ik verder helemaal niets tegen de functie verkeersofficier van Justitie. Dat laatste is ongetwijfeld ook wederzijds aangezien ik in de vier jaar dat ik in het bezit ben van het felbegeerde roze papiertje of tegenwoordig plasticje, nog geen enkele envelop van het Centraal Justitieel Incasso Bureau mij tegemoet heb zien komen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik altijd braaf alle regels opvolg, maar blijkbaar vaak genoeg om niet tegen een prent aan te lopen.

Wat mijn probleem met Koos Spee dan wel is? Al die aandacht die hij in min of meer zijn eigen programma krijgt, is niet goed voor hem. Hij begon het ervan in zijn bol te krijgen, zo bleek, want begin van dit jaar liet Koos zijn verkeersteams de samenwerking verbreken met het programma Blik op de Weg. Leo de Haas was te kritisch en was in tegenstelling tot Andrť van der Toorn niet van plan de handpop te worden van Koos Spee. Inmiddels is die ruzie een maand of wat geleden weer bijgelegd.

Ook is het programma Wegmisbruikers als spreekbuis van Justitie wel erg eenzijdig. Ze zeggen te werken met een "Ergernis Top 10", maar daar zie ik weinig van terug in het programma. Kennelijk ben je alleen een wegmisbruiker als je behoorlijk te hard rijdt, want in 90% van de gevallen in het programma Wegmisbruikers gaat het om hardrijders. Iemand die op de snelweg 10 of 20 kilometer te hard rijdt is hoogstens een iets te enthousiaste weggebruiker, geen misbruiker. Waarmee ik niet wil zeggen dat een bekeuring in zo'n geval onterecht is. Opvalland blijft het dus waarom er toch vooral aandacht is voor snelheidsovertredingen terwijl ik nu juist te hard rijden niet in de "Ergernis Top 10" zie staan.

Zoals zo velen zit ik iedere werkdag op de weg en word ik iedere dag meerdere keren voorbij gereden door auto's die harder rijden dan ik. Zolang ze binnen de perken blijven en niet op mijn bumper hangen, erger ik me daar nu niet bepaald aan. Waar ik me wel aan erger? Aan lamlullen die op een weg met drie (of meerdere) banen voordurend op de middelste baan blijven hangen terwijl er op de rechterbaan genoeg ruimte is om een Airbus A380 te laten landen. Onnodig links rijden staat nota bene op de eerste plaats van de ergernissen. Zelden zie ik dit terug op Koos Spee TV. Pak die mensen eens aan en laat de hardrijders over aan de flitspalen. Een overtreding als onnodig links rijden valt immers eigenlijk alleen maar met surveillance op te sporen. Sorry Koos, maar als iemand op een weg waar je 100 mag met 90 op de middelste baan blijft hangen en de linker strook is vol, dan kachel ik er gerust rechts voorbij op het gevaar af dat ik een hogere boete krijg dan degene die al die problemen veroorzaakt. De boete voor onnodig links rijden is vreemd genoeg aanzienlijk lager dan voor rechts inhalen.

Een ander behoorlijke irritante gewoonte van wegmisbruikers is het niet aangeven van richting. Het kost kennelijk heel veel moeite om het daarvoor bedoelde hendeltje naar boven dan wel naar beneden te verplaatsen. Met name op rotondes is deze luiheid behoorlijk vervelend. Je stopt netjes voor het verkeer op de rotonde en opeens blijkt de enige auto op de rotonde zonder richting aan te geven af te slaan waardoor je dus je voertuig voor niets tot stilstand hebt gebracht. De "Ergernissen Top 10" geeft volgens mij voldoende aanleiding om ook eens de oerluie automobilist voor de camera te slepen in plaats van enkel en alleen degenen die overijverig het gaspedaal intrappen. Ik hoop dat Koos Spee spoedig naar droomt over dit soort misstanden op de weg zodat daar eindelijk eens aandacht voor komt.