Keep Your Lane

Column door alphonsje

Open brief aan Koos Spee (Verkeersofficier van Justitie)

Links rijden en rechts inhalen moet mogen: "Keep Your Lane" is beter!

Het "onnodig links rijden" staat altijd hoog in de ergernissen-toptien. Ik heb dat nooit begrepen. En als je er een keer echt goed over nadenkt dan is deze ergernis alleen het resultaat van een verkeersregel die ooit eens bedacht is toen de wegen in Nederland nog niet zo vol waren.

Automobilisten in Nederland behoren zoveel mogelijk rechts te rijden, en rechts inhalen is verboden. Hiermee is meteen de oorzaak van het probleem geboren. Op een normale drukke dag worden de (snel)wegen bevolkt door personenvervoer en vrachtverkeer wat langzamer is dan het andere verkeer. De vrachtwagens zullen overwegend rechts houden, waardoor de rechtse baan een gemiddelde snelheid kent van minder dan 100km/uur. De linkerbaan zal meer naar de maximumsnelheid neigen.

Personenauto's zullen dus de hele rit een zigzaggende beweging moeten maken. Van rechts naar links, van links naar rechts. Hierdoor zal het inschattingsvermogen en rijvaardigheid van de zigzagger en van inhalers enorm op de proef gesteld worden. Ook het acceleratievermogen van een auto is bepalend of een inhaalactie zonder "ergernis" kan worden uitgevoerd. Laat staan de ongelukken die door "dode hoek" kunnen ontstaan.

Een personenauto kan "gevangen" worden tussen vrachtverkeer. En een geschikt ogenblik moeten afwachten om er tussenuit te kunnen. Inhalers die ongetwijfeld met de maximale snelheid rijden zullen hoe dan ook een flinke remactie moeten maken, ook al was de afstand nog groot genoeg. Door het snelheidsverschil is de afstand in een paar seconden dichtgereden.

Hulde voor de campagne "houd 2 seconden afstand". Niet iedereen rijdt in een sportauto om zo snel te kunnen accelereren dat achteropkomend verkeer daar geen hinder van ondervindt. Ergernis en gevaarlijke situaties alom is het resultaat.

Het gewenste voordeel van de huidige regels, bijvoorbeeld veiligheid, wordt volledig tenietgedaan door de onnodige toename van het aantal baanwisselingen. Dat je te allen tijde veilig naar rechts zou kunnen is een dooddoener omdat je jezelf nou net in de inhaalpositie bevond, en dus wel degelijk moet "spiegelen" om er voor te zorgen geen ongelukken te maken.

Een ander voordeel van de regel zou kunnen zijn, dat iemand mij wil inhalen en dat ik die persoon hinder. Maar ik heb nooit begrepen hoe dat mogelijk is als ik de wettelijke maximum snelheid rijdt. Ik snap dat de snelheidsmeters in auto's af kunnen wijken, maar met een GPS of hectometerpaaltjes tellen weet ik dat ik gelijk heb. Dit voordeel is niet voor die hardrijders bedoeld. Iemand inhalen die de maximumsnelheid rijdt is wettelijk niet mogelijk.

Overigens is door de filedruk het rechts inhalen al lang achterhaald. Door de overvolle banen maakt het links of rechts rijden niet zoveel meer uit. Men zou er onderzoek naar moeten doen, maar een deel van files zal ontgetwijfeld worden veroorzaakt door de baanwisselaars die zo proberen sneller te zijn dan de rest. Met remacties en schrikreacties van achteropkomend verkeer, waardoor filevorming en ongelukken onvermijdelijk zijn.

Mensen die zigzaggen veroorzaken meer fileleed, ongelukken en ergernissen. Een deel van de zigzagactie is het links voorbij rijden, wat door het snelheidsverschil voor het achteropkomend verkeer "onnodig links rijden" lijkt. De huidige regelgeving veroorzaakt dus direct een van de belangrijkste ergernissen in de huidige top 10 van ergernissen in het verkeer.

Mijn stelling is dat links rijden moet mogen, en rechts inhalen niet meer wordt verboden. Daarvoor in de plaats komt maar 1 regel. Houd zoveel mogelijk dezelfde rijbaan aan en ban het onnodige zigzaggen. In Amerika is dit al lang gemeengoed: "Keep Your Lane". Tijd voor verandering en veiliger rijgedrag op de Nederlandse wegen.