DVD: 30 rock - seizoen 1

Nederland kent een behoorlijk scala aan Amerikaanse comedyseries die op de televisie worden uitgezonden. Soms komt het helaas voor dat er eentje niet wordt opgepikt door de omroepen en blijft deze zo, geheel onterecht, buiten beeld. Dit is ook het geval met 30 rock. De serie, geschreven en geproduceerd door Tina Fey (die ook een hoofdrol voor haar rekening neemt), is in ons land nog niet of nauwelijks bekend en dat is een gemis. Gelukkig hebben we dan altijd het medium dvd nog, zodat we de zojuist uitgekomen box van het eerste seizoen in eigen tempo en op eigen tijdstip kunnen bekijken. En dat kijken zal met veel plezier gepaard gaan, want dat deze serie niet is opgemerkt door de tv-bazen mag op zijn minst opmerkelijk genoemd worden. Hij verdiend zeker een plaats tussen alle andere Amerikaanse sitcoms.

30 rock a.k.a. 30 Rockerfeller Plaza
De serie dankt zijn naam aan het adres waar NBC gevestigd is, het bekende Amerikaanse televisiebedrijf. Niet verwonderlijk, want de serie draait geheel en al om het bedrijf. Tina Fey speelt de rol van Liz Lemon, een producer en scenarist van een NBC-show in de stijl van Saturday Night Live (de bakermat waar Fey zelf bekend mee is geworden). Lemon is verantwoordelijk voor een sketchshow met de naam 'The Girlie Show', waarin allerlei hilarische sketches worden opgevoerd voor een live publiek. Als er een nieuwe baas aan het hoofd komt, Jack Donaghy (een hilarische rol van Alec Baldwin), moet Liz allerlei wijzigingen zien door te voeren, waaronder het opnemen in de cast van de knotsgekke, op zijn retour zijnde zwarte acteur Tracy Jordan (gespeeld door Tracy Morgan - what's in the name). Al snel is de naam veranderd in Tracy Jordan in TGS. Hij zal naast Jenna (Jane Krakowski, die we kennen uit Ally McBeal) een hoofdrol in de The Girlie Show gaan vervullen. Dat dit gepaard gaat met de nodige problemen mag niet geheel onverwachts zijn. Samen met haar team van schrijvers, de één nog excentrieker dan de ander, allemaal stuk voor stuk stereotype (de nerd, de zwarte, de dikke...), probeert Liz de show staande te houden.

Komisch
30 rock is één van die series die het gewoon verdient gezien te worden. Elke aflevering is op zich voldoende komisch om te overleven in het grote en brede landschap van de Amerikaanse sitcoms. De serie doet zeker niet onder voor een Seinfeld, een Everybody Loves Raymond, een Dharma & Greg of een Will & Grace. Het enige (positieve) verschil is dat de serie zo nieuw is dat er weinig gedateerd materiaal in zit. Seizoen 1 speelt zich af in 2006/2007 en dat is wel weer eens prettig na alle aan tijdgeest gebonden sitcoms die hiervoor op televisie waren. Al is de humor van een eerder genoemde Seinfeld redelijk tijdloos, een nieuwe, frisse eigentijdse serie is zeker welkom. Tina Fey is erin geslaagd om een serie neer te zetten die nergens inzakt. Het ritme is in elke aflevering goed aanwezig, als ook de afwisseling van humor en een ietwat serieuzere noot van de dagelijkse problemen. Ook Baldwin zet een knap staaltje acteerwerk neer. Zagen we hem eerder al in Will & Grace als gastacteur, in 30 rock eist hij -geheel terecht- één van de hoofdrollen op. Fey en Baldwin vormen een goed team, met om zich heen een uitstekende aanvullende cast. De serie kent ook een aantal gastrollen, zoals gebruikelijk is bij sitcoms. Voor 30 rock kunnen we rekenen op onder meer een optreden van Whoopi Goldberg, John McEnroe en Sean Hayes (Jack uit Will & Grace). Deze serie verdiend gewoon zendtijd op de Nederlandse televisie, dus kom op Veronica, Comedy Central of Holland Media Group. Heb lef en koop de serie aan, je zult er geen spijt van krijgen. Dit mag alleen al duidelijk zijn aan het aantal nominaties (26) en het aantal prijzen (13) dat de serie sinds het begin in 2006 in de wacht sleepte. Om een indicatie te geven: een Emmy en een Writers Guild of America Award voor beste komische serie, een Golden Globe én een Screen Actors Guild Award voor zowel Tina Fey als Alec Baldwin, twee Gracies voor Tina Fey (als beste actrice) en eentje voor regisseur Gail Mancuso. Kun je je aan zo'n serie een buil vallen? Ik dacht het niet.

Een scène uit de sketchshow 'The Girlie Show

Release op dvd
De uitgave van het eerste seizoen komt in een nette, hoogglans kartonnen box met twee slimcases. In totaal zitten er drie dvd's in waarover de 21 afleveringen zijn verdeeld. Wat wel jammer is, is het feit dat voor de Nederlandse editie is gekozen om de serie zónder extra's uit te brengen. Het is toch altijd leuk om wat bloopers te zien, wat 'deleted scenes' terug te kunnen kijken of wat meer achtergronden over de acteurs te weten te komen. Helaas, daarvoor zul je overzee moeten, want de Amerikaanse uitgave kent deze extra's wel (probleem is dan wel dat je een regiovrije dvd-speler moet bezitten om die te kunnen afspelen). Toch haalt dit ene minpuntje de serie absoluut niet van de vijf sterren af, want het draait toch bovenal om de serie en die is gewoon komisch goed.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 8 mei 2008 Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.