Sully

Een aantal jaar geleden werd New York, niet zo lang na de verschrikkelijke gebeurtenissen van 9/11, wederom opgeschrikt door een laagvliegend passagiersvliegtuig. Er vertrok zich dit keer echter geen ramp maar een wonder. De piloot van het toestel wist veilig een noodlanding te maken op het water en daarbij de levens van alle 155 passagiers en crewleden te redden.

De film vertelt over de persoonlijke ervaringen van Capt. Sully (Tom Hanks) tijdens en kort na de gebeurtenissen in januari 2009. Terwijl Sully nog in shock verkeert wordt hij het lijdend voorwerp van een onderzoek van de NTSB. Alle moderne computers en simulaties tonen namelijk aan dat Sully makkelijk met het toestel terug had kunnen keren naar het vliegveld waar hij net van was opgestegen. Dit alles terwijl de hele wereld hem als een held aanbidt, maar Sully maakt zich alleen maar zorgen: kost dit hem zijn pensioen en zijn toekomst?

Sully T. Hanks

Clint Eastwood tekende voor de regie van deze film. Een gedegen regisseur die een gedegen film heeft gemaakt. Sully is namelijk erg degelijk. Er is namelijk helemaal niks mis met deze film, maar er is ook niks bijzonders aan deze film. Geen nieuwe invalshoek op de gebeurtenissen, geen spectaculaire visuals of persoonlijk drama. Maar er wordt sterk geacteerd, de film is zeer onderhoudend en je zit met geknepen billetjes in de bioscoopstoel op het moment van de landing. Dat is toch knap, want dit moment komt twee keer voor in de film en dan heb ik de vele simulaties nog niet eens meegerekend.

Selling point is Tom Hanks. Ik kan me geen andere acteur voor de geest halen die de rol van de zeer amicabele Sully beter had kunnen neerzetten als Mr. T. Hanks. Zonder enige moeite kruipt hij hier in de rol van een ervaren piloot, vader en collega en het is ongelooflijk hoe geloofwaardig dit is. Hij krijgt hierbij sterk tegenspel van Aaron Eckhart als zijn co-piloot Jeff Skiles, waarbij zijn gezicht wel weggemoffeld wordt door zijn snor. De onderzoekscommissie van de NTSB wordt gevuld door een aantal irritante personen die de schuld bij Sully willen leggen, die tactisch gecast zijn op irritatiefactor: ieder van hen heeft wel een gehaat karakter in een bekende TV-serie gespeeld (zie: Anna Gunn uit Breaking Bad). Maar als villain in deze film werkt het wel, hoewel niet duidelijk wordt wat nu eigenlijk hun agenda is.

Sully crash

Er wordt ook wat tijd besteed aan het opbouwen van de personen die aan boord van dit vliegtuig zitten. Maar de spanningsboog ontbreekt hier: je weet namelijk al dat ze het halen. Toch zijn dit ook hele degelijke momentjes: hoewel het niet kan, werkt deze film op alle facetten. De film wordt voorzichtig getipt voor een Oscar-nominatie (ja, die tijd is weer begonnnen) maar er komt nog veel aan dit najaar.

Conclusie: degelijke film, degelijk geregisseerd met een degelijke plot en een fantastische hoofdrolspeler.