Renowned Explorers: International Society

De Utrechtse studio Abbey Games maakte het populaire spel REUS en komt nu met RE:IS, een turn-based strategie- en avontuurspel waarin je een alternatieve 19e -eeuwse wereld ontdekt. Een van de opmerkelijkste aspecten van Renowned Explorers is het belang van je houding (‘attitude’), waarmee je gevechten kunt winnen of verliezen.

Tijdens de Gamescom liep ik de jongens van Abbey Games tegen het lijf. Ik mocht even met hun nieuwste creatie spelen en dat is mij goed bevallen. Toen zij mij early access gaven tot Renowned Explorers, raadden ze mij van harte aan om de game pas te spelen als deze volledig af was. Uiteraard heb ik niet geluisterd en flink gespeeld. De uiteindelijke versie is net gelanceerd en danig verbeterd. Het spel is iets moeilijker geworden en heeft meer animaties, meer verhalen en een andere balans. Helaas werken mijn oude savegames niet meer. Misschien moet ik toch leren luisteren …

Renowned Explorers: International Society doet alles net even anders. Je stelt een team samen van een onverschrokken leider en twee ambitieuze avonturiers met ieder een hele eigen palet aan talenten. Gedurende het spel kun je jouw teamleden dingen leren en betere spullen geven. Wat je aan wie leert is uiteraard belangrijk, maar ook wie je überhaupt meeneemt. Renowned Explorers speelt leentjebuur bij veel genres en creëert zo iets dat alles overstijgt. 

Verhaal
Het verhaal is verrassend en grappig. Je bent het nieuwste lid van de Renowned Explorers: International Society en je wilt de beste ontdekker worden. Je rivaal heet Rivaleux en hij schuwt valsspelen niet om de beste te blijven. Tijdens je missies kom je boeren, handelaren en boeven tegen. Jouw acties en reacties kunnen je daarbij vele bonussen opleveren, zoals bonussen die alleen gelden voor de specifieke missie of zelf grote exclusieve schatten die de stats van het hele team verhogen voor de rest van het spel. In totaal zijn er vijf missies die je speelt en dan moet je de beste zijn. Het is uiterst onwaarschijnlijk dat dit je in één keer lukt. Als Renowned Explorers opstart, word je al gewaarschuwd dat het de bedoeling is dat je het spel meerdere keren speelt. Je dient te leren van je fouten en steeds vernuftiger te worden in je aanpak. Dit lijkt op andere strategische spellen, zoals The Banner Saga, Darkest Dungeon en Ironcast, maar met Renowned Explorers ben je dus veel sneller door het verhaal heen. De mate van aanpassingen die je door kan voeren is daarentegen zeer indrukwekkend. Je kunt je team uitrusten met magische ringen, pantser, wapens en boeken. Elk teamlid kan levelen en je kunt elk level een extra skill kiezen. Je kan een entourage inhuren om je meer en grotere bonussen te geven voor je acties. Door research te doen speel je extra bonussen vrij op bijvoorbeeld gevechten en de eerder genoemde schatten helpen je met bepaalde boosts. Genoeg keuzemogelijkheden, zodat je zeker weet dat het je eigen domme schuld is als je team weer eens sneuvelt.

Level up

Gameplay
In je missies kun je steeds kiezen welke richting je op gaat. Je krijgt bij elke optie te zien wat je er waarschijnlijk tegen zal komen en soms zelfs welke klasse avonturier hier het meest voor geschikt is. Zodra je een richting hebt gekozen en aangekomen bent op je bestemming, dan kan er van alles gebeuren. Misschien wordt je gevraagd om een kudde verdwaalde schapen op te sporen, of heb je de mogelijkheid om een kamp vol gevaarlijke bandieten te beroven. Je hebt altijd de mogelijkheid om iets niet te doen en je lafhartig terug te trekken. De meeste acties die je kunt uitvoeren, hebben een kansberekening die duidelijk van tevoren is aangegeven. Kies je iets, dan komen de mogelijke uitkomsten voorbij in een Rad van Fortuin-stijl. Tot nu toe heb ik meestal geluk gehad en dat kleurt mijn mening over dit systeem enigszins. Anderzijds kun je jouw winkansen aardig vergroten door je skills snel beter te maken en te grote risico’s te vermijden.

Kans

De vertelstijl van de verhalen laat sterk denken aan AD&D, met de plotselinge kansberekeningen, de rare verwikkelingen en de maffe ontknopingen.

Vechten en sterven
Soms kom je terecht in een gevecht, soms kun je dit zelf uitlokken. Om bij je tegenstander in de buurt te komen kun je over een hex grid, dat doet denken aan Sid Meier's Civilization en Warhammer, naar ze toe bewegen. Daarna kun je ervoor kiezen om een actie te doen. Hier wordt het spel echt interessant. Je doet je best om de ander zijn Spirit naar beneden te krijgen en niet zijn Health. Er zijn vier gemoedstoestanden waarin jouw team en de tegenstanders zich kunnen bevinden. Bijna altijd begint iemand Neutraal en je kan je per beurt en per teamlid Devious, Friendly of Aggressive opstellen. Dat betekent, je kan iemand beledigen, een compliment geven of fysiek pijn doen. Dit maakt de ander dan droevig, overmoedig of boos waardoor deze kwetsbaar is voor andere aanvallen.

Emotionele aanval

Een gevecht beslissen in een van de verschillende houdingen geeft weer eigen bonussen en extra’s. Bij het selecteren van je team kun je, als je verstandig bent, reeds rekening houden met wat voor speelstijl je de gevechten in wilt gaan. Dit systeem dwingt je echt om confrontaties gevarieerd op te lossen. Mijn derde team was extreem devious en schier onoverwinnelijk, totdat ik tegenstanders kreeg die steeds complimentjes gaven. Nou, toen wilde niemand meer vechten en had ik dus verloren.

Je hebt als team een bepaalde hoeveelheid aan Resolve (wilskracht). Als deze op is, dan is je team dood. Op de lage moeilijkheidsgraad kun je er dan voor kiezen om het laatste gevecht opnieuw te doen. Als je moedig genoeg bent om op de hoogste setting te spelen, dan ben je dus dood en mag je opnieuw beginnen. Gelukkig kun je altijd nog je save game inladen.

Bij het reizen door de wereld verbruik je voorraden. Deze kun je met geluk onderweg aanvullen. Als je geen voorraden meer hebt en toch verder reist, dan verliest je team allemaal bonussen omdat ze chagrijnig en gedemotiveerd zijn.

Minpuntje
Ondanks dat Renowned Explorers een leuke game is, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zoals gezegd is een van de belangrijkste elementen in het spel het verslaan van je tegenstander met Attitude. Om je hierbij te helpen, heeft Abbey Games mooie overzichten gemaakt, maar deze weggestopt in het Help-menu. Je moet langs een hoop hulpschermen klikken voordat je er eindelijk bent. Aangezien je Renowned Explorers speelt met je muis, was een toetsenbordaanslag misschien makkelijker geweest. Deze vorm van door menu’s bladeren heb je doorgaans alleen bij controllerbesturing in games en Renowned Explorers heeft (nog) geen controllerondersteuning. Dat vind ik erg jammer. Uiteraard heb je het overzicht snel genoeg niet meer nodig, maar in het begin is dat extra beetje begeleiding wel fijn.

Conclusie
Renowned Explorers: International Society is echt een must als je een AD&D-liefhebber bent. Je hoort nog net niet de dobbelstenen rollen. Er zit zoveel afwisseling en verdieping in het spel, dat je echt wordt uitgedaagd. Aan de andere kant is het ook leuk om een onzinteam samen te stellen om gewoon expres domme keuzes te maken. Het is voor mij moeilijk om Renowned Explorers: International Society objectief te beoordelen, want naast het feit dat het een leuk en onderhoudend spel is, is het ook gemaakt door een Nederlandse studio. Enig chauvinisme is mij niet vreemd en het feit dat je kan spelen met Jan Piet Corneel, die geen baard kan laten staan, maakt je toch een beetje warm van binnen. Renowned Explorers: International Society is nu te koop via Steam en GOG met 10% korting.

Jan Piet Corneel

Pluspunten
Minpunten
  • Veel tweak-mogelijkheden
  • AD&D vertelstijl vol knipogen
  • Neerlands Glorie
  • Je gaat vaak dood
  • Attitude-overzicht is weggestopt
Exclusief voor pc.