DVD: Heksen en Bezemstelen/ Peter en De Draak

Na de succesvolle beginjaren van Disney als animatieconcern, besloot het een geheel nieuwe weg in te slaan. Met behulp van meer geavanceerde filmtechnieken lukte het namelijk om getekende beelden te mixen met opgenomen materiaal, waardoor het mogelijk was om een echt mens te projecteren in een getekend wonderlandschap. Het resultaat was voor het eerst te zien in de jaren zeventig, toen het concern de film Heksen & Bezemstelen en Peter & De Draak uitbracht. Beide titels behoren inmiddels tot de reeks met Classics en zijn opnieuw uitgebracht op dvd.

Heksen & Bezemstelen
Deze film, in het Engels beter bekend als Bedknobs and Broomsticks, speelt zich af tijdens de tweede wereldoorlog. De jonge Charlie, Carrie en Paul worden door de overheid geëvacueerd uit het door bommen geteisterde London en komen terecht in een klein dorpje. Daar worden ze door het lot gekoppeld aan de merkwaardige Miss Price (Angela Lansbury, ondermeer bekend als Jessica Fletcher). Eigenlijk is ze helemaal niet zo goed met kinderen, maar onder proces neemt ze de kinderen toch in huis. Voor haar zijn de kinderen een beetje een sta-in-de-weg in haar ambities om een echte heks te worden. Via een schriftelijke cursus heeft ze al wat magie geleerd en ze hoopt dat haar toverkracht Engeland kan redden tegen de Duitsers. Het is Miss Price ondermeer gelukt om haar gewone bed te veranderen in een magisch vervoersmiddel en ze gaat met de kinderen op pad om een magische spreuk te vinden op het (getekende) eiland Naboombu. Het blijkt een eiland te zijn waar je je ogen uitkijkt en sport en sportiviteit weinig met elkaar te maken hebben.

Peter & De Draak
In Peter & de Draak (originele titel: Pete’s Dragon) zien we weesjongen Peter (Sean Marshall) die een nogal levendige fantasie lijkt te hebben. Peter denkt namelijk dat zijn beste vriend een grote groene draak is, die luistert naar de naam Elliott. Behalve deze merkwaardige vriend heeft Peter eigenlijk maar weinig vrienden; als zijn adoptieouders hem dan ook nog eens willen misbruiken om veel zwaar werk te verzetten, besluiten Peter en de draak te vluchten. Ze komend terecht in het kustdorpje Passamaquoddy, waar ze terecht kunnen bij de vuurtorenwachter en haar vader. Omdat Elliott zichzelf onzichtbaar kan maken als het hem uitkomt, denken de dorpsbewoners dat Pete verantwoordelijk is voor de ongelukjes die Elliott veroorzaakt. Toch blijkt dat Elliott niet alleen maar ellende veroorzaakt, maar ook goed mensen kan helpen.

Als je beide films naast elkaar legt, dan is het verwonderlijk dat de oudste van de twee, Heksen & Bezemstelen, het meest modern oogt. Het is dan ook niet voor niets dat deze semi-animatiefilm in 1971 een Oscar won voor beste 'Visual Effects'. Alhoewel het verschil met de hedendaagse animatietechnieken erg duidelijk is, weet Heksen & Bezemstelen toch best te imponeren in de samenwerking tussen animatie en levende acteurs. In Peter & De Draak oogt het allemaal net wat minder soepel.

Maar ook qua verhaal en acteerwerk ligt Heksen & Bezemstelen duidelijk voor op Peter & De Draak. Wellicht komt dat doordat de hoofdrol in de eerste film door een ervaren rot wordt ingevuld, terwijl Peter gespeeld wordt door een groentje, maar het heeft zeker invloed op de kwaliteit van het geheel. Tel daarbij op dat er in Heksen & Bezemstelen veel meer actie zit en je als kijker echt wordt meegesleept in de avonturen van de bedreizigers.

Beide releases bevatten een gerestaureerde en opgepoetste versie van de film, al is deze exact hetzelfde als op de dvd's die in 2001 en 2003 werden uitgegeven. Bij Heksen & Bezemstelen zijn de extra's wel anders dan de release in 2003, maar het zijn er helaas minder en inhoudelijk zijn ze ook zwakker; het blijft bij een korte making-of van de opnamen van Portobello Road en een korte feature over de effecten die in de film zijn gebruikt.

Bij Peter & de Draak zijn er juist meer extra's toegevoegd, zoals diverse promotie-opnamen, een feature over de gebruikte effecten en een aantal korte extra's over de muziek van de film.

Als je beide titels al in je collectie hebt zitten, dan hoef je deze niet te vervangen door de nieuwe releases. De enige toevoeging is namelijk een kartonnen sleeve, verder schiet je er niets mee op. Heb je de titels echter nog niet in huis, dan is met name Heksen & Bezemstelen een aanrader.

Heksen & Bezemstelen

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: september 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: