Boek: Stewart / Weiss / Brigg - Cathy's sleutel

Cathy Vickers is klaar met haar middelbare school en heeft een baantje als serveerster bij restaurant Fondue!. Haar passie is tekenen, iets waar ze heel goed in is. Maar een normaal leven leiden kan ze niet. Haar vriendje bleek onsterfelijk te zijn, daarnaast zit er nog een andere onsterfelijke achter haar aan. Alsof dat nog niet genoeg is, komt ze er ook achter dat haar vader geen natuurlijke dood is gestorven. Samen met haar vrienden probeert ze haar leven op de rails te houden en tegelijk achter de waarheid te komen. Tussendoor verzamelt ze allerlei dingen zoals tekeningen, documenten en zaken zoals servetjes en muntjes als bewijsmateriaal. Ook houdt Cathy een dagboek bij, meerdere malen per dag neemt ze de tijd om hier iets in te schrijven. Met dat dagboek en het bewijsmateriaal bij elkaar wordt jij als lezer uitgedaagd om de oplossing te vinden. Niet alleen dat wat je in handen hebt is belangrijk, ook het internet speelt een grote rol in dit avontuur.

Cathy's sleutel is het vervolg op Cathy's boek. Net als de voorganger is dit boek voortgekomen uit de samenwerking tussen drie auteurs. Sean Stewart schrijft voornamelijk Fantasy en Science Fiction. Zo schreef hij in 2004 het boek Yoda: Dark Rendezvous voor de Clone War reeks van Star Wars. De tweede schrijver uit het trio is Jordan Weisman. Hij werkte eerder al samen met Sean Stewart aan de online Alternative Reality Game: The Beast, een promo-spel voor de film A.I. van Spielberg. Steven houdt zich echter voornamelijk bezig met het ontwerpen van computerspellen. Als laatste is er Cathy Brigg, zij nam niet de schrijfpen ter hand maar de tekenpen. Van haar hand zijn de illustraties in het boek, zowel full-colorafdrukken als de tekeningen op de pagina's van het dagboek. Het derde deel zal in Amerika in 2009 verschijnen, hoe lang we hierop moeten wachten in Nederland is nog niet bekend.

Cathy's sleutel is overduidelijk een vervolgboek. Je kunt het gerust gaan lezen en je voluit storten op het oplossen van de geheimen, maar beter is het om toch eerst deel één door te spitten. Maar als die mogelijkheid jou niet geboden wordt, vrees dan niet: de verhaallijn van het eerste boek wordt toch langzaamaan uitgelegd. Het boek zelf is leuk uitgewerkt. Aan de binnenzijde van de harde kaft zit een zakje met al het eerder genoemde bewijsmateriaal. Nadat je het zegel hebt verbroken, kan het speurwerk al beginnen. Noteer bijvoorbeeld de genoemde websites en kijk daar alvast rond. Tijdens het lezen wordt het één en ander wel duidelijk gemaakt. Op één van de genoemde websites is zelfs een heus forum te vinden voor alle enthousiastelingen. Voor iedereen die graag zijn tanden zet in een heuse speurtocht is dit boek zeker een aanrader te noemen, maar begin bij het begin. Dat verdubbelt het plezier.

Uitgever: Pimento ISBN: 9789049923006 Pagina's: 211