Boek: Louann Brizendine - De vrouwelijke hersenen

Dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen mag duidelijk zijn. Wordt het je niet verteld dan kom je er in je kinderjaren al gauw genoeg achter. Zowel lichamelijk als geestelijk verschillen man en vrouw wezenlijk van elkaar, maar de vraag is altijd of dit nu aangeboren of aangeleerd is. Neuropsychiater Louann Brizendine geeft in haar boek De vrouwelijke hersenen haar visie op dit eeuwenoude vraagstuk.

Size doesn’t matter
Hoe kan het dat vrouwen vaak dingen weten voordat ze gaan gebeuren, of wanneer iemand tegen haar liegt? Waarom herinnert een vrouw zich ruzies van jaren geleden, terwijl haar man zegt dat deze nooit plaats hebben gevonden? En hebben vrouwen echt 20.000 woorden per dag nodig om te communiceren en mannen slechts 7000? Volgens neuropsychiater Louann Brizendine ligt de oorzaak bij de invloed van hormonen op de hersenen van een vrouw. Deze alleraardigste hormonen krijgen een vrouw van bijzonder vrolijk de ene dag, tot uitermate chagrijnig de volgende dag, zonder dat daar een externe oorzaak voor nodig is. Brizendine legt het verschil in verbindingen tussen de beide hersenhelften uit en de werking van verschillende hersengedeeltes die afhankelijk van de levensfase van de eigenaresse gevoelig zijn voor hormonen en zo haar gedachten en handelingen bepalen. De hersenen van mannen mogen dan wel 9 tot 10% groter zijn, vrouwen gebruiken ze optimaler en intensiever.

Kan wel janken
Gebaseerd op tientallen jaren onderzoek en aangevuld met fascinerende feiten en casestudies leidt het boek je door deze levensfases heen en legt uit waarom bijvoorbeeld een tienermeisje simpelweg uren móet telefoneren met haar vriendinnen en waarom zwangere vrouwen ineens zo vergeetachtig kunnen zijn. Maar ook de werking van vrouwengedrag op mannenhersenen komt aan bod, waarmee Brizendine meteen verklaart waarom huilen soms de enige manier is om een man de ernst van de situatie te doen inzien.

Eye-opener
Prima, zo'n boek over sekseverschillen, maar hoeveel bestaan er daar al niet van? Genoeg natuurlijk, maar dat betekent niet dat dit boek niet uitermate interessant is om te lezen. In één doorlopende stroom van woorden word je meegevoerd door het leven van een vrouw, van zuigeling tot ver in haar rijpe jaren. Nergens wordt het een plat en klinisch verhaal, al balanceert Brizendine soms op het randje door bij bepaalde stukken wat te veel vaktermen te gebruiken. Het boek is met bepaalde zaken een echte eye-opener, haast op het ongemakkelijke af. Het enige dat jammer is, is het lichte Amerikaanse tintje dat aan sommige voorbeeldsituaties vast zit, al is dat niet overal storend.

Baat het niet, dan schaadt het niet
Dit boek is verplicht leesvoer voor vrouwen die in het waarom van hun doen en laten geïnteresseerd zijn, en het zou ook niet verkeerd zijn als het op het nachtkastje aan de andere kant van het bed zou liggen. Wel zullen mannen misschien eerder hun interesse in het boek verliezen, daar het niet echt aansluit bij hun gedachtegang, al zouden ze veel aan dit boek kunnen hebben. Gelukkig voor hen is mevrouw Brizendine momenteel bezig met haar nieuwe boek, met de verrassende titel: 'The male brain'.

Uitgever: Sirene ISBN: : 9789058314345 Pagina's: 304