DVD: Mini's first time

Je zou verwachten dat een film met de titel Mini's first time zou gaan over de eerste keer dat Mini met iemand naar bed gaat, zeker als je de foto van hoofdrolspeelster Nikki Reed op de cover ziet. De eerste keer verwijst in dit geval echter niet naar haar eerste seksuele ervaring, maar naar elke eerste keer. De eerste keer dat Mini naakt uit een taart springt of bijvoorbeeld de eerste keer dat ze een misdaad begaat. Ze doet alles om haar moeder te pesten, want de band tussen die twee is bijzonder slecht. Het liefst zou ze niet meer bij haar moeder wonen, maar dan kan ze niet meegenieten van haar moeders geld en luxe. Om haar moeder dwars te zitten besluit ze zich aan te melden bij een escortbureau. Haar eerste klus is gelijk erg bijzonder, want ze komt oog in oog te staan met haar nieuwe stiefvader. Ze vrijen in het donker en pas na de daad beseft haar stiefvader wat er gebeurd is. Beiden hebben ze maar weinig spijt van hun daad en ze beginnen een stiekeme relatie. Zij doet het vooral voor de leukigheid en als wraak op haar moeder, maar hij raakt echt verliefd op haar. Ze verleidt haar stiefvader om mee te doen aan een plannetje om haar moeder op te laten nemen in een psychiatrische inrichting. Een plan dat niet loopt zoals gepland.

De eerste tien minuten van Mini's first time zijn bijzonder chaotisch. Waarschijnlijk heeft de regisseur de bedoeling gehad om de kijker in korte tijd van alles op de hoogte te brengen, maar de zondvloed aan details is vrij storend. Een goed verhaal zou zichzelf moeten vertellen, maar nu wordt de kijker wel erg aan het handje genomen. Juist als de kijker wat meer uitleg zou kunnen gebruiken, laat het verhaal het in het begin juist afweten. Wanneer Mini besluit te gaan werken voor een escortbureau wordt er als enige reden gegeven dat ze het zou doen om haar moeder te shockeren, erg magertjes dus. Jammer, want de film biedt qua plot en cast veel potentie en dat wordt in de rest van de film wel duidelijk. Nikki Reed speelt de bijzonder charmante Mini en Alec Baldwin schittert als verliefde stiefvader die zijn nieuwe dochter in bed verwent. Later in de film komt ook Luke Wilson nog voorbij om het feestje te verstoren. Ondanks het matige begin biedt Mini's first time genoeg om je mee te vermaken. De bizarre situaties en ongemakkelijke scènes zijn bijzonder grappig en maken de film tot een echte aanrader. De plotwendingen en de uitwerking van het verhaal zijn bijzonder origineel.

Mini's first time is een zogenaamde 'direct-to-dvd' release. Nooit in de Nederlandse bioscoop te zien geweest, dus de potentiële koper moet in de winkel worden verleid om de dvd aan te schaffen. Misschien is dat de reden dat er op de kartonnen slipcover de betiteling collector's edition staat, want een andere reden is er niet voor. Naast de film en een paar trailers bevat de dvd namelijk helemaal geen extra's. Erg jammer, want met zo'n interessante cast en boeiend verhaal hadden er toch wel wat extraatjes op gezet kunnen worden; op de Amerikaanse release is er bijvoorbeeld een commentaartrack toegevoegd met regisseur Nick Guthe. Daarnaast is die release niet alleen mooier vormgegeven, maar hopelijk bevat die hoes ook niet zulke (overigens niet geheel kloppende) spoilers op de achterkant van de hoes!

Nikki Reed als Mini, zoals te zien op de Amerikaanse hoes

Dat Mini's first time niet in de bioscoop te zien was, zegt in dit geval niets over de kwaliteit. De film is een heerlijke zwarte komedie met een scherp randje. De verleidingen van de beeldschone Nikki Reed maken de mannen in haar leven vatbaar voor de meeste duistere plannen. Alhoewel de release vrij matig is qua extra's en het begin van de film chaotisch overkomt, maakt de film alles goed in de rest van het verhaal. Mini's first time is zeker een aanrader.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 31 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: