DVD: Coach Carter

Het verhaal

Coach Ken Carter, ooit zelf speler op Richmond High School, treedt aan als basketbalcoach. Het team kan een goede coach wel gebruiken, want in het vorige seizoen werden slechts 4 wedstrijden gewonnen en maar liefst 22 verloren. Ook de school is nu niet bepaald een bron van inspiratie, slechts de helft van alle studenten slaagt voor het examen. Richmond High School ligt bovendien niet in een geweldige buurt; waarschijnlijk de reden voor de slechte prestaties van haar studenten.

De manier van werken van Coach Carter is duidelijk. In de zaal wordt er gepresteerd. Hard werken aan conditie, speltechniek en vooral discipline. Maar die discipline wordt van ieder van de spelers ook in het klaslokaal verwacht. Hij laat alle spelers dan ook een contract tekenen, waarin staat dat ze minimaal een 7 gemiddeld moeten halen, bij alle lessen aanwezig moeten zijn en bij die lessen vooraan moeten zitten. Bovendien wordt van iedere speler verwacht dat hij op speeldagen een stropdas draagt.

Na een rumoerige start lijkt alles de goede kant op te gaan. Richmond blijft zelfs ongeslagen en het team lijkt een gouden jaar tegemoet te gaan. Totdat blijkt dat niet alle jongens zich aan de gemaakte afspraken houden. Hun studieprestaties vallen tegen en ze zijn niet bij alle lessen aanwezig. Coach Carter neemt een drastische maatregel: hij zet zijn jongens op de bank. Er wordt niet meer getraind, niet meer gespeeld, tot grote woede van zo ongeveer iedereen die aanvankelijk zo enthousiast was over de behaalde resultaten. De situatie lijkt uit te lopen op een gigantisch conflict...

Over Coach Carter

Coach Carter is een erg leuke film. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, met een sterke moraal, leuke sport-scenes en een flinke scheut urban; ingrediënten die een leuke film alles behalve in de weg staan. Samuel L. Jackson zet niet zijn beste acteerprestatie ooit neer; hij komt lang niet altijd geloofwaardig over als Coach Carter. Misschien komt dat door zijn grote bekendheid waardoor je meer op hem let, de rest van de (relatief onbekende) cast staat namelijk als een huis. Al met al is de film in ieder geval absoluut de moeite waard.

De DVD

Naast de film staan er nog wat leuke extra's op de schijf. Onder andere de videoclip van 'Hope', een nummer van Faith Evans, en een aantal scenes die het niet haalden in de uiteindelijke bioscoopversie. Een andere leuke extra is 'Coach Carter: The man behind the movie', een twintig minuten durende featurette over de echte Coach Carter. Interviews met oud-spelers, Samuel L. Jackson en natuurlijk Coach Carter zelf! 'Fast break at Richmond High' tenslotte, is een kijkje achter de schermen. Je hoort mensen over opname-technieken en basketbal-trainingen, scripts en taktieken.

Coach Carter op DVD mag een succes worden genoemd. Jackson zal er geen Oscar voor krijgen, maar het verhaal is geweldig en zowel de acteerprestaties als de basketbal-scenes zijn van meer dan voldoende kwaliteit. Tel daarbij wat leuke extra's op, waarin je meer leert over de echte Coach Carter en hoe de film tot stand is gekomen, en je hebt een DVD die het kopen meer dan waard is.

Coach Carter is al wel te huur in de videotheek.

Label: Paramount Releasedatum: 27-10-2005 Kijkwijzer: