PayDay 2-dev over microtransacties: "we screwed up"

Overkill Studios, ontwikkelaar van de co-op shooters Payday: The Heist en Payday 2, heeft excuses aangeboden voor de notoire microtransacties die zij een maand geleden introduceerde. Die keuze leverde een woedende achterban op.

De ellende begon medio oktober, toen Overkill een microtransactiesysteem introduceerde in PayDay 2 dat spelers in staat stelt om willekeurige loot te vinden met gameplay-veranderende eigenschappen. Wat het hele verhaal zo schrijnend maakt, zijn een aantal uitspraken die producer Almir Listo en lead designer David Goldfarb twee jaar eerder deden ten aanzien van mogelijke microtransacties in PayDay 2, waarin zij aangaven dat 'never nooit te willen' en zeiden bovendien dat mensen 'zich moesten schamen' om überhaupt te denken dat microtransacties een optie zouden zijn.

Voorspoelend naar het heden staan de zaken er heel anders voor. De game kreeg namelijk recent de Black Market Update, een update die de speler kluizen laat openbreken met bijzondere loot. Hier moet echter wel een paar euro voor neergelegd worden. Na de onstane shitstorm op velerlei fora besloot Overkill om de vrij te spelen content via microtransacties niet exclusief te maken, en eventuele bonusloot dus ook via 'normale' gameplay beschikbaar te maken.

Ondanks de wijziging wilde Overkill Studios nog wel even kwijt dat de microtransacties bittere noozaak waren om de game ook in de toekomst te kunnen blijven financieren. Een week later haalde de ontwikkelaar zich opnieuw een hoop heisa op de hals door een nieuwe controversiële toevoeging naar het spel te brengen: (betaalde) weapon skins en cash boosting buffs. Op dat moment waren zelfs de moderators van de officiële community-fora het zat en legden uit protest hun modfunctie neer.

Nu heeft het bedrijf in een open brief hun excuses gemaakt voor alle commotie die het heeft veroorzaakt. Eindverantwoordelijke Almir Listo geeft zijn fouten toe en belooft een meerstappenplan met initiatieven die de achterban weer tevreden moet stemmen. "De afgelopen weken is de meest uitdagende tijd geweest in de geschiedenis van de community. Spelers zijn boos, media schrijft (negatief) over ons en onze vrijwillige moderators gingen in staking. Voor alle drama die we hebben veroorzaakt de afgelopen tijd bieden we onze excuses aan. We hebben in het verleden veel dingen goed gedaan, maar de afgelopen weken hebben we het echt verknalt. Er zijn veel gebieden waar we nog veel moeten leren, en we gaan ons best doen zo snel mogelijk verbetering te brengen", aldus Listo.

Belofte dat de microtransacties geheel geschrapt worden blijft vooralsnog uit, maar er is een plan gemaakt om samen met de community (modders en spelers) te bespreken hoe e.e.a. verbeterd moet worden. De nieuwe Heist tournaments worden volgende week, tijdens het Dreamhack Winter-event, gedemonstreerd.


Een onfortuinlijk gekozen naam voor een van de wapens in PayDay 2 (Eurogamer)