De PVV wil dat alle leraren verplicht een taaltoets maken. Dat stelt Kamerlid Harm Beertema donderdag in Spits. Hij reageert daarmee op een initiatief van de Rotterdamse wethouder Hugo de Jonge die alle docenten in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs een dergelijke taaltest wil laten maken.
"De pabo's en de lerarenopleidingen zijn in het recente verleden ernstig tekortgeschoten op rekenen en taalbeheersing en dus ligt het voor de hand om leraren te testen", zegt Beertema in de krant. De PVV'er wil het plan eerst uitvoeren in de grote steden omdat daar de 'nood het hoogst' zou zijn.
Ook CDA'er Jack Biskop juicht het initiatief toe, maar hij wil er geen verplichting van maken. "Ik wil dat graag aan de scholen overlaten, niet vanuit Den Haag voor ze regelen. Laat ieder schoolbestuur zijn eigen verantwoordelijkheid nemen", reageert hij.
De Jonge wil dat door middel van een test alle docenten hun leerlingen kunnen helpen of corrigeren op het gebied van taal. "Dus ook een geschiedenis- of gymleraar", zei een woordvoerder woensdag. De toets moet er uiteindelijk voor zorgen dat het niveau onder de leerlingen ook omhoog gaat.
Ferdo (Eindredactie Frontpage) 23-02-2012 @ 09:58
quote:Zijn dat ook leraren dan?Op donderdag 23 februari 2012 @ 09:55 schreef TUFKAL het volgende:
Geldt dat ook voor de incapabele Limburgers binnen de eigen PVV partij?
quote:Je moet als leraar toch normaal kunnen communiceren.. hoe verwacht je anders dat die kinderen de taal leren (helemaal als ze het thuis niet goed spreken)Op donderdag 23 februari 2012 @ 09:58 schreef HPLC het volgende:
Geschiedenisleraar oké, maar gymleraar. Dat is hetzelfde als een geschiedenisleraar die moet kunnen basketballen
quote:Ik hoop wel dat elke leraar die net zo'n fout als jij maakt direct zakt.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:00 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Slecht plan. Nederlands is geen dode taal waar maar één juiste uitspraak is. TUFKAL's opmerking over limburgs bevestigd dat al. Als je de taal dood slaat door op deze manier hard één manier af te dwingen zal de taal zich niet meer ontwikkelen. Wil je Nederlands levend houden dan is júist de diversiteit belangrijk.
Hoeveel pijn het me ook doet als ik naar de huidige jeugd luister, ze hebben wel de toekomst en moeten zich comfortabel voelen met hun eigen gebruik van de taal.
Ferdo (Eindredactie Frontpage) 23-02-2012 @ 10:04
quote:Dat is niet relevant zolang het geen docenten zijn.Op donderdag 23 februari 2012 @ 09:59 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Geven die het goede voorbeeld qua taal dan?
quote:Dus als ik je goed begrijp kunnen ze taal als vak net zo goed afschaffen?Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:00 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Slecht plan. Nederlands is geen dode taal waar maar één juiste uitspraak is. TUFKAL's opmerking over limburgs bevestigd dat al. Als je de taal dood slaat door op deze manier hard één manier af te dwingen zal de taal zich niet meer ontwikkelen. Wil je Nederlands levend houden dan is júist de diversiteit belangrijk.
Hoeveel pijn het me ook doet als ik naar de huidige jeugd luister, ze hebben wel de toekomst en moeten zich comfortabel voelen met hun eigen gebruik van de taal.
quote:Ja, je hebt gelijk, dacht even dat het om een schriftelijke toets ging. Een gymleraar moet inderdaad goed in het Nederlands kunnen communiceren.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:02 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Je moet als leraar toch normaal kunnen communiceren.. hoe verwacht je anders dat die kinderen de taal leren (helemaal als ze het thuis niet goed spreken)
quote:Hoe voelt dat nou.. zo in je eigen wereld leven?Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:08 schreef realbugs het volgende:
het wordt gewoon verkeerd begrepen ... leraren moeten gewoon arabisch, turks en marrokaans leren en toetsen...
kan 97% van de leerlingen hen tenminste ook verstaan

quote:Bied dat dan ook even aan alle andere partijen aan, je moet niet alleen de PVV willen bevoordelen, dan worden die anderen w.o. PvdA jaloers man.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:14 schreef RRRobert het volgende:
Ik wil graag een toets 'Staatsinrichting, Wetskennis en Ethiek' voor PVV'ers. Ervaringen uit het recente verleden tonen aan dat dit bittere noodzaak is.
Maar goed, misschien moeten ze het eerst hier maar mee doen:
[afbeelding]
quote:En dat zegt iemand waarvan blijkt, dat hij zelf het Nederlands niet beheerst...Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:00 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Slecht plan. Nederlands is geen dode taal waar maar één juiste uitspraak is. TUFKAL's opmerking over limburgs bevestigd dat al. Als je de taal dood slaat door op deze manier hard één manier af te dwingen zal de taal zich niet meer ontwikkelen. Wil je Nederlands levend houden dan is júist de diversiteit belangrijk.
Hoeveel pijn het me ook doet als ik naar de huidige jeugd luister, ze hebben wel de toekomst en moeten zich comfortabel voelen met hun eigen gebruik van de taal.
Ferdo (Eindredactie Frontpage) 23-02-2012 @ 10:23
quote:Of terug moeten vallen op hulpmiddelen om aan de hand van de geboortedatum te kunnen bepalen of iemand al 16/18 is.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:12 schreef suizebol het volgende:
Dat geldt niet alleen voor taal, maar zeker net zo sterk voor het rekenen.
Ik heb meegemaakt dat kinderen niet eens konden berekenen wat bepaalde boodschapjes die zij deden bij elkaar opgerekend zou gaan kosten. Het zelfde met jonge cassiéres die niet goed wisten hoe veel ze terug moesten geven van een bepaald bedrag. Dat vind ik pas erg.
quote:Taalontwikkeling hoort echter niet gedomineerd te worden doordat deze foutief gebruikt wordt, zoals de afgelopen 20-30 jaar. Ik ben het met je eens dat een taal een leven iets is en dat dat zo moet blijven.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:00 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Slecht plan. Nederlands is geen dode taal waar maar één juiste uitspraak is. TUFKAL's opmerking over limburgs bevestigd dat al. Als je de taal dood slaat door op deze manier hard één manier af te dwingen zal de taal zich niet meer ontwikkelen. Wil je Nederlands levend houden dan is júist de diversiteit belangrijk.
quote:De invloeden van andere talen, nieuwe ontwikkelingen etc vind ik prima. Nederlandse taal is zeker niet een van de makkelijkste en onderwijs erin heeft de laatste decennia niet echt hoog op de agenda gestaan. Maar zolang een docent in de taal lesgeeft (!!) vind ik wel dat deze haar dient te beheersen. Zodra dat zo is, volgen op den duur de geschiedenisleraar en de gymleraar ook wel.
Hoeveel pijn het me ook doet als ik naar de huidige jeugd luister, ze hebben wel de toekomst en moeten zich comfortabel voelen met hun eigen gebruik van de taal.
quote:Ik lees het toch iets anders in het artikel:Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:13 schreef HPLC het volgende:
Ja, je hebt gelijk, dacht even dat het om een schriftelijke toets ging. Een gymleraar moet inderdaad goed in het Nederlands kunnen communiceren.
quote:Dat gaat verder dan "met elkaar kunnen communiceren" lijkt me.De Jonge wil dat door middel van een test alle docenten hun leerlingen kunnen helpen of corrigeren op het gebied van taal.
quote:Ook de gymleraar.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:37 schreef Kansenjongere het volgende:
Met uitzondering van de gymleraar lijkt het me op zich een prima idee.
Het is essentieel dat leraren een goede kennis van het Nederlands hebben en ik juich het van harte toe dat de taalverloedering in het onderwijs wordt tegengegaan (wat mij betreft trekt elke leraar punten af bij taalfouten, ook bij andere vakken dan Nederlands, ongeacht of het antwoord goed of fout is).
Ik kan me overigens wel voorstellen dat leraren die al jarenlang op goede wijze hun beroep uitoefenen er weinig voor voelen om zich opeens opnieuw te moeten gaan bewijzen omdat een broekie in Den Haag die zelf zijn vak niet of nauwelijks verstaat dat verplicht wil stellen.
quote:Die worden bekostigd uit alle boetes die worden geheven bij de naleving van het boerkaverbod.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:39 schreef ADQ het volgende:
Yeah right. En wie gaat voor de kosten opdraaien?
quote:het is fosbury flop. zal hij ook niet geweten hebben.Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:56 schreef LucasHulshof het volgende:
Graag. Na 15 jaar weet ik nog niet wat mijn gymleraar bedoelde met 'flosburry flop'.
quote:Meldpunt Polen kan ik alleen maar "Op donderdag 23 februari 2012 @ 10:55 schreef Postoost het volgende:
[..]
en dat zei je ook bij het meldpuntpolen,nederland moet terug naar de gulden en het invoeren van een kopvoddentaks??
zeg dan gewoon eerlijk datje een poster met geert boven je bedje hebt hangen..