Plat Haags: Paars Blond

Geschreven door Driek (DriekOplopers) op 05-09-2010 @ 12:00
print 

Iedere zondag bekijken Driek Oplopers en ArchEnemy in de rubriek Plat Haags het Nederlandse politieke landschap. Driek Oplopers vanuit zijn knusse werkkamer, ArchEnemy op zijn iets te warme werkzolder. De vorige aflevering lees je hier.

Nee, ArchEnemy, vandaag geen aandacht voor rovende oproepkraaiers van Mohammedaanse komaf. De politiek werd deze week gedomineerd door knoeiers van katholieke, hervormde en gereformeerde huize.

Binnen handbereik, een regeerakkoord waar rechts Nederland zijn vingers bij zou aflikken. Dat was de dooie mus waarmee Mark Rutte vrijdag op de valreep nog even trachtte te scoren. Wat zou daar precies in hebben gestaan, dat in aantocht zijnde akkoord? Ik heb wel een vermoeden, qua rechts aflikken. Afschaffing van het minimumloon & verzesvoudiging van de topsalarissen. Afschaffing van de woontoeslag & handhaving van de hypotheekrenteaftrek. Afschaffing van de verkeersboetes wegens te hard rijden op de snelweg & verdubbeling van de boete als je je legitimatie thuis hebt laten liggen. Afschaffen milieu-eisen & intrekking subsidie voor Milieudefensie. Verhoging van de laagste belastingschijf & verlaging van de hoogste belastingschijf. Meer wegen & minder OV. Benzineprijs omlaag & treinkaartje omhoog. Allemaal zaken waar die Henk en Ingrid uit Geert Wilders’ achterban niet erg vrolijk van zouden worden, gedoogtechnisch. Dus Geert moest ertussenuit. Immers, schreeuwen vanuit de oppositiebankjes is veel eenvoudiger dan medeverantwoordelijk zijn door het beleid van een asociaal rechts kabinet te steunen.

Die herrie binnen het CDA. Dat was ook iets om je vingers bij af te likken. Voor mij, én voor Geert. Voor hem was dat rumoer een geschenk uit de hemel. Met hartelijke dank aan Ab Klink. Het hele CDA op stelten met één brief. Waarin Klink de onderhandelingshanddoek in de ring gooit, en passant Wilders affakkelt en stelt dat zijn persoonlijke keuze is, dat de stekker er echt uit moet. Paniek in de CDA-fractie. Temeer toen bleek dat twee fractiegenoten het met Klink eens waren. Wég kamermeerderheid. Een hele dag vergaderen, en uiterst afgemeten gezichten bij die mooie tropisch hardhouten deur van de fractiekamer. Die vuile rat Verhagen, die verantwoordelijk is voor de val van het laatste kabinet-Balkenende, die binnenskamers een potje keiharde machtspolitiek speelde, maar voor de deur van de fractiekamer steeds iets riep over er samen wel uitkomen, over eerst een nachtje over slapen, over de fractie op één lijn. En daarna de beproefde CDA-tactiek: de achterkamertjes. Alle dissidenten een voor een op het matje bij de bazen, die zouteloze meneer Bleker en Opa Donner. Binnenskamerse dreigementen, zoals een onverkiesbare plaats bij de volgende verkiezingen, of geen ministerspost of fractievoorzitterschap, straks. Nooit meer ergens burgemeester worden, dat soort geneuzel. Dus die Katholieke hufters wonnen het van de meer fatsoenlijke hervormden in de partij.

Even een intermezzo: zo is het CDA in de jaren-70 natuurlijk ook ontstaan. Een fusie van rechtse katholieken (“Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm”) en hervormden die een meer sociaal beleid voorstonden. En altijd gelazer over die bloedgroepen. Om de beurt een lijsttrekker leveren, alle baantjes binnen de partij netjes langs een katholiek/hervormde verdeelsleutel. Altijd dwarsliggers, nooit écht een partij geworden, die club.

Maar goed, terug naar het Den Haag van deze week. Het CDA dus weer op één lijn, althans, voor de buitenwacht. Maar inderdaad, zonder ook maar een enkele garantie dat dat na het onderhandelingsakkoord ook zo zou blijven. Want zou Klink zich dan nog steeds de mond laten snoeren in ruil voor een of andere lollige ministerspost? Dat valt nog te bezien. En die andere twee dissidenten dan?  Kortom: behoorlijk linke soep. Dus had Verhagen niet echt een serieus verhaal richting Rutte en Wilders. Met hangende pootjes en een zalvende stem terug naar zijn grote onderhandelvrienden. Maar zonder zelfs maar een greintje kans om zijn gesprekspartners serieus gerust te stellen. De kikkers waren uit de kruiwagen, en lieten zich écht niet meer vangen. Hoogstens tijdelijk. Eventjes, cosmetisch.

Mark Rutte zag zijn natte droom (verdere inkomensongelijkheid en afbraak van ons sociale stelsel) in stukken op de grond vallen als de samenwerking zou afspringen. Dus riep de schrale liberaal dat hij er vertrouwen in had, dat het goed zou komen met de steun van de voltallige CDA-fractie. Sterker nog, Mark had deze week nuttig besteed. Hij was even langsgegaan bij de Godsdienstfascisten van de SGP, om zelfs daar een numeriek handje hulp te vragen. Kun je nagaan, Rutte smeedt een partij die een hekel heeft aan achterlijke religieuzen aaneen met een partij die bestaat uit achterlijke religieuzen. Hoe diep moet je zinken om je asociale droom te verwezenlijken? Aan Rutte’s VVD zit niets liberaals meer. Gewoon onversneden orthodox rechts. Zelfverrijking zonder geweten.

Geert Wilders, echter, die had niet zoveel te verliezen. Je zou hem eerder links dan rechts kunnen noemen. Wat hij wil, is bescherming van goedwillenden tegen kwaadwillenden. Ik zou dat niet rechts willen noemen. Wat Geert wil, is het op peil houden van de gezondheidszorg, in het bijzonder voor ouderen. Wat is daar rechts aan? Geen dure straaljagers. Is dát dan misschien rechts? Maar goed, Geert kreeg steeds meer een probleem naar zijn achterban toe. Want het verder uitkleden van de rechtszekerheid van de werknemer, dat valt aan Henk en Ingrid niet uit te leggen. Langer doorwerken na je vijfenzestigste, dat valt aan de ouders van Henk en Ingrid niet uit te leggen. Afschaffen van de zorgtoeslag, dat valt aan Henk en Ingrid niet uit te leggen. Kortom, Geert kreeg steeds minder en minder zin in het gedogen van die rechtse kliek. Maar ja, hij had nu eenmaal in principe ingestemd, dus kon hij niet al te lichtvaardig weglopen. Tot die brief van Ab Klink kwam. Zoals ik al zei, een geschenk uit de hemel. Want daarmee kreeg Wilders de best denkbare troef in handen. Het CDA onbetrouwbaar. Zwart op wit! De genadeklap was van een meesterlijke eenvoud. Wilders verlangde nog meer zwart op wit. Dat als het CDA-congres het regeerakkoord zou goedkeuren, alle fractieleden daar achter zouden moeten gaan staan of anders hun zetel opgeven. Meesterlijk! Want dat klinkt natuurlijk heel redelijk. Je maakt afspraken met elkaar, en die voer je dan ook uit, en ook in de fracties zou men zich moeten scharen achter een democratisch besluit. Briljant. Alleen staat onze Grondwet zoiets niet toe. Verhagen kon niet anders, dan dat ook zeggen: de Grondwet zegt dat ieder kamerlid op persoonlijke titel zonder last of ruggespraak zijn zetel inneemt. Dus klaar was Geert. Op zeer eenvoudige wijze aborteerde Geert het zakkenvullerskabinet dat hij aan Henk en Ingrid nooit zou kunnen uitleggen. Wilders is daarmee met vlag en wimpel als winnaar uit deze spannende week gekomen. Petje af!

Maar hoe nu verder? De oplossing ligt voor de hand. Een rechts kabinet is onmogelijk gebleken, met dank aan de laatste CDA’ers die wél een geweten hebben. Een linkse coalitie eveneens, aangezien Job Cohen om volstrekt onduidelijke redenen niet wil praten met de SP. En een paarsplus kabinet is eveneens mislukt. En iedereen roept maar dat de verkiezingsuitslag dient te worden gerespecteerd. Dan rest maar een ding, ArchEnemy. Een coalitie van de drie grootste partijen:  VVD, PvdA en PVV. Paars Blond, zeg maar. Waarin de VVD en de PVV zich buigen over een goed draaiende economie, en de PvdA en de PVV zullen zorgen voor het instandhouden van een fatsoenlijk sociaal stelsel, en de PvdA en de VVD zorgen dat ons rechtssysteem niet bezwijkt onder een systeem van willekeur. Dat zal voor alle betrokkenen behoorlijk slikken zijn, want iedereen moet om de tafel met iemand waar hij niet echt veel zin in heeft. Maar volwassen kerels moeten dat toch kunnen? Ik zie in zo’n kabinet een gouden kans voor ons land. De economie een duw vooruit, ons sociale stelsel toekomstvast en een eind aan de overlast van bepaalde groepen in de samenleving zonder dat de hele rechtsstaat in de vuilnisbak verdwijnt. Het kan. Het moet! Ook al is het a hell of a Job…




Lees ook:

» 19/05 Tofik Dibi de overlastmarokkaan24
» 18/05 Uitgekleed bij Parkheuvel15
» 13/05 Schop Mohammed het ziekenhuis in (Plat Haags)32
» 11/05 Trompstaetecomplex6


delen | eKudos nujij

4125 views / 26 reacties
Reacties op dit bericht
26  van 26 reacties op deze pagina. Pagina  1
quote:
Wat Geert wil, is het op peil houden van de gezondheidszorg, in het bijzonder voor ouderen. [snip] Langer doorwerken na je vijfenzestigste, dat valt aan de ouders van Henk en Ingrid niet uit te leggen. Afschaffen van de zorgtoeslag, dat valt aan Henk en Ingrid niet uit te leggen. Kortom, Geert kreeg steeds minder en minder zin in het gedogen van die rechtse kliek.
wat geert daarmee wil is zieltjes winnen. hij laat het allemaal vallen als een baksteen zodra het ook maar enigszins lijkt alsof hij kan regeren.
hij wist van te voren dat hij daarvan niks zou krijgen als hij met de VVD in zee zou gaan.
dus ga niet doen alsof het voor hem een verrassing was, dat was het alleen voor zijn stemmers.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 12:48 fotoboek homepage
userIcon
Ah... Zowel Job als Geert die grinnikend op een terrasje voorbij hun eigen ego durven te denken... Wat zou dat geweldig zijn, zou in 1 klap het lontje uit de samenleving halen..
userIcon
quote:
Een linkse coalitie eveneens, aangezien Job Cohen om volstrekt onduidelijke redenen niet wil praten met de SP.
Op zich niet zo vreemd, want als de SP nu zou gaan meeregeren, dan is de kans erg groot dat zij dan veel groter worden dan de PVDA, aangezien de SP wel 'n partij is die principieel is & zich aan zijn standpunten vasthoud, itt de salon-socialisten vd. PVDA!
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-09-2010 @ 13:19 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 13:11 schreef Xbm360 het volgende:

[..]


Op zich niet zo vreemd, want als de SP nu zou gaan meeregeren, dan is de kans erg groot dat zij dan veel groter worden dan de PVDA, aangezien de SP wel 'n partij is die principieel is & zich aan zijn standpunten vasthoud, itt de salon-socialisten vd. PVDA!
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben...
userIcon
quote:
Geert Wilders, echter, die had niet zoveel te verliezen. Je zou hem eerder links dan rechts kunnen noemen. Wat hij wil, is bescherming van goedwillenden tegen kwaadwillenden.
Och simpele ziel. Zijn enige echt linkse standpunt, geen verhoging van de AOW leeftijd, daarvan wist hij stotterend van haast niet hoe snel hij het moest laten vallen. Het was, om eerlijk te zijn, ook een uitermate belachelijk standpunt voor HEM. Want over alles viel te praten, zei hij, over kopvoddentaks, over islamisering, over wat dan ook!
Dus ... JARENLANG houdt meneer Wilders ons voor dat de OntIslamisering het ALLER, ALLER, ALLER, ALLER, ALLERBELANGRIJKSTE IS (heus waar hoor, echt!), maar dat gaf ie allemaal op zodat ie op zijn 65ste met pensioen kon???
Jaaahaaa nu breekt mijn klomp!!!

Wilders afschilderen als een soort van SP-met-Moslimhaat is naief, een belediging voor de SP, én een belediging voor moslims, maar die redenering ben ik nog even aan het bedenken .

Laten we wel wezen: Wilders is een fascist om het simpele feit dat hij allerlei rechten aan hiergeboren moslims (en andere allochtonen) wil ontnemen die hij NIET aan de inboorlingen wil ontnemen.
Hij is tegen het gelijkheidsbeginsel tussen mensen. Om dat te rechtvaardigen, stelt hij gemakshalve maar even dat islam geen geloof is, en in feite bedoelt hij dat moslims geen mensen zijn ("met die vraag worstel ik heel erg, ja").

Tsja, en alle PVV stemmers die willen dit ook, en daarom MOETEN ze genegeerd worden. Mensen die fascistische maatregelen willen hebben in een democratie geen plaats. (Jaaaaaahaaaaaa, PeeWeejers roepen wel dat moslims OOK fascisten zijn althans dezelfde dingen roepen, maar die hebben geen, Nederlandse, in het parlement verkozen, wereldberoemde, met miljoenen Reli-dollars gefinancieerde politicus, met 1.5 miljoen stemmen die dat elke week roept. Nee, nee, Cohen is GEEN moslim, hij is joods.)

Af en toe lees ik dingen zo bizar, dat ik vrijwel automatisch aanneem dat ze bedoelt zijn als grap. een PvdA-PVV kabinet is zoiets.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 16:15 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 15:22 schreef Killders het volgende:Af en toe lees ik dingen zo bizar, dat ik vrijwel automatisch aanneem dat ze bedoelt zijn als grap. een PvdA-PVV kabinet is zoiets.
Kun je je niet voorstellen hoe mooi het zou zijn als politiek leiders in staat waren voorbij hun ego te kijken? Mensen die nou eens niet alleen maar vanuit zichzelf redeneren en de hele wereld veroordelen vanuit hun misschien toch wel beperkte visie, lijkt jou dat nou echt helemaal niets?
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 16:15 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Kun je je niet voorstellen hoe mooi het zou zijn als politiek leiders in staat waren voorbij hun ego te kijken? Mensen die nou eens niet alleen maar vanuit zichzelf redeneren en de hele wereld veroordelen vanuit hun misschien toch wel beperkte visie, lijkt jou dat nou echt helemaal niets?
Het zou de wereld een stuk beter maken.

Maar dat hoef je niet te verwachten van mensen die hun mening als de enig fatsoenlijke zien en die iedereen die een mening aanhangt die niet de zijne of de hare is prompt als fascistisch weg zet.

Die mensen leren het nooit. Die blijven schoppen tegen de andersdenkenden, of die groep nu klein is of steeds groter wordt.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-09-2010 @ 17:12 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 15:22 schreef Killders het volgende:


Wilders afschilderen als een soort van SP-met-Moslimhaat is naief, een belediging voor de SP, én een belediging voor moslims, maar die redenering ben ik nog even aan het bedenken .
Wie doet dat dan?
userIcon
Waarom wordt nog steeds d66 buitenspel gelaten?

Zij hebben qua percentage net zo veel winst gemaakt als de PVV..

userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 17:22 schreef klappernoot2000 het volgende:
Waarom wordt nog steeds d66 buitenspel gelaten?

Zij hebben qua percentage net zo veel winst gemaakt als de PVV..

Wie zegt dat? We weten helemaal niet hoe het nu verder zal gaan. Misschien komt D66 opnieuw in beeld als coalitiepartner. Misschien niet. We horen binnenkort wat de koningin wil.
userIcon
''Dan rest maar een ding. Een coalitie van VVD, PvdA en PVV.''

een coalitie uit de Twilight Zone, maar het balletje kan vreemd rollen.
man Okaht (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 17:51 fotoboek no homepage
Wilders is niet links. Hij is niet rechts. Hij is recht door zee!
Maar volgens mij is hij helemaal niks. Hij is en blijft een narcist. Niks meer en niks minder.

Ik geloof ook wel dat Geert op dit moment een slim politiek spel speelt. Het kan nog in zijn gezicht ontploffen, maar zelfs als het nu knalt, is er nog steeds een grote kans op een monsterzege bij de eerstvolgende verkiezingen. Het kan voor de PVV alleen nog mis gaan als er een werkelijk midden-kabinet komt, dat het nog niet eens zo slecht doet. Als de economie dan nog een beetje extra aan durft te trekken, heeft de PVV geen enkel verdedigbaar standpunt meer over, waar een andere partij niet ook mee kan komen.

Verder zijn alle punten van de PVV gewoon op populisme gebaseerd en verder nergens op. Als Geertje zo 'n man van het volk was geweest, had hij nooit plaats genomen binnen de VVD. De sociale standpunten die hij nu zegt te verdedigen, staan haaks op alles waar de VVD ook in zijn tijd voor stond. En toen hij de VVD verliet, was dit beslist niet vanwege de sociale standpunten van de VVD.

Met het anti-Islam geluid wist Geert veel kiezers van de VVD te trekken. Door dan ook nog eens een meer links geluid te laten horen, kwamen er ook kiezers van de PvdA en het CDA. Dat is geen beleid. Dat is stemmen tellen. Een ECHT beleid moet je blijven verdedigen. Stemmen heb je op een zeker moment gewoon in de zak.

En hier gaat het dus om. Stemmen. Meer niet.
userIcon
Ik kon de column niet eens aflezen. Wat een gebash van rechts zeg. Weer het stereotyperen van de VVD als partij van de zakkenvullers. Kap daar nou eens mee. Ik ben geen VVD-stemmer (D66 hier), maar het zwartmaken van die partij moet toch eens ophouden.
Wat is dan het alternatief? Links dat er voor wil zorgen dat een goede baan hebben net niet strafbaar wordt?
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-09-2010 @ 19:51 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:29 schreef ImMaxa het volgende:
Ik kon de column niet eens aflezen.
Da's jammer!

quote:
(D66 hier)
Tsja, die hebben nu eenmaal niet zo'n geweldige spanningsboog.

quote:
Wat is dan het alternatief?
Tsja, het antwoord op je vraag staat in de column...
PVV + PvdA kan gewoon niet, dan raken beiden hun aanhang aan elkaar kwijt. O wacht, dat kan gewoon.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:29 schreef ImMaxa het volgende:
Ik kon de column niet eens aflezen. Wat een gebash van rechts zeg. Weer het stereotyperen van de VVD als partij van de zakkenvullers. Kap daar nou eens mee. Ik ben geen VVD-stemmer (D66 hier), maar het zwartmaken van die partij moet toch eens ophouden.
Wat is dan het alternatief? Links dat er voor wil zorgen dat een goede baan hebben net niet strafbaar wordt?
Dit dus. Wat een links gelul zeg. Gatver
man harry64 (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 22:50 fotoboek no homepage
userIcon
VVD + PVDA + SP + D66 of GL = 86 zetels.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-09-2010 @ 22:53 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 22:29 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Dit dus. Wat een links gelul zeg. Gatver
Als ik pleit voor een kabinet waar zowel de VVD en de PVV in zitten, dan vraag ik me echt af, of je dat dan "links gelul" moet noemen...
Volgens mij kunnen Henk & Ingrid prima leven met al die rechtse aflikkerij. Ook al betwijfel ik dat een aantal punten gerealiseerd zouden worden. Het verhogen van belastingen lijkt me geen Rechtse move. Eerder het ontslaan van ambtenaren. Het enige waar de overheid geen invloed op heeft is de hoogte van de topsalarissen. Hogere belastingen? Ze hebben genoeg geld om daar iets slims op te verzinnen. Wettelijk regelen? Dan krijgen we een land zonder kopstukken. En ik denk dat die 500(?) man echt niet zoveel belasting opleveren dat het indruk maakt. Minder in ieder geval dan dat 25.000 werklozen extra kosten door het weggaan van bedrijven.

Nu is de tijd van hard ingrijpen. Rechts wil dat. Links durft niet. Kijk maar naar Klink & Co. OP het moment dat het erom gaat gaan ze lopen zeiken. Stap er dan uit! koop een kaartje PvdA/GL/SP en houd je kop. We moeten door! Persoonlijk belang even achter landsbelang plaatsen svp.
Oh, zet dan ook stap 2! Koop dat kaartje! Bij de PvdA zijn ze gewend aan dat soort draaikonterij en wordt je met gejuig binnengehaald (Jezus wel svp bij de deur laten).

Als we nu naar de stand kijken: CDA -3 (verrassend) VVD +1 en PVV +4. Saldo: +2. Gaan met die banaan! VVD + PVV met gedoogsteun van CDA, het kan en het moet. Over 4 jaar mag links het weer allemaal verkwanselen, maar dan is in ieder geval de bezem er weer doorheen gegaan.
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:51 schreef DriekOplopers het volgende:
Tsja, die hebben nu eenmaal niet zo'n geweldige spanningsboog.
Nee, die doen liever iets voor henzelf, dan te lopen jeremiëren over anderen .
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-09-2010 @ 23:20 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 23:10 schreef xAn52 het volgende:
[..]

Nee, die doen liever iets voor henzelf, dan te lopen jeremiëren over anderen .
man harry64 (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 23:34 fotoboek no homepage
userIcon
Job Cohen vindt dat iedereen er bij hoort, dat iedereen mee doet, en recentelijk wil hij ook nog over zijn eigen schaduw stappen...

Oh nee, da's waar ook anderen moeten over hun eigen schaduw stappen.

Maar eigenlijk zou VVD, PVDA, PVV voor Job geen probleem moeten zijn gezien zijn sociale insteek.

Misschien is het voor Wilders wel een probleem tav de personele bezetting van die 24 zetels.
userIcon
quote:
Hoe diep moet je zinken om je asociale droom te verwezenlijken? Aan Rutte's VVD zit niets liberaals meer. Gewoon onversneden orthodox rechts. Zelfverrijking zonder geweten.
Niets aan toe te voegen
VVD PVDA PVV
Om je een breuk te lachen ,als dat zou doorgaan moeten eerst alle Nederlanders moslim worden van Cohen
userIcon
Als de PvdA ooit met Wilders in zee zou gaan stem ik er nooit meer op. Dan zou er wel heel erg weinig overblijven van het toch al afgeslankte linkse gedachtegoed van die partij.
26  van 26 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 19/05 Tofik Dibi de overlastmarokkaan24
» 18/05 Uitgekleed bij Parkheuvel15
» 13/05 Schop Mohammed het ziekenhuis in (Plat Haags)32
» 11/05 Trompstaetecomplex6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden