De beste console-mods voor Fallout 4 en Skyrim SE
3. Fallout 4-mods
Al ten tijde van Fallout 1 en 2, nog ruim voordat Bethesda officieel de IP in handen had, werd er al flink gemod in de Fallout-games. Fallout 2, inmiddels achttien jaar oud, had al vele pareltjes van mods zoals Frank Horrigan-armor, customizable companions, nieuwe fan-made questlines en character-editors waarmee zo'n beetje iedere statistiek van je personage handmatig aan te passen was. Inmiddels leven we alweer ruim een jaar na de release van Fallout 4 en is ook alle DLC ondertussen wel verschenen, dus het is hoog tijd voor mods.
Cheat Terminal / Cheat Room
Een cheat-mod mag niet ontbreken bij Fallout 4. Voor de hand liggend misschien, maar in Bethesda's mod-library staan velerlei cheat-mods die allemaal weer andere mogelijkheden bieden. Denk aan een mod voor alleen God-mode of een voor oneindige Action Points. Het is daarom fijn als er een all-rounder tussen zit, en die hebben we gevonden in de Cheat Terminal van modder gir489.
De Cheat Terminal is een zeer gebruiksvriendelijke cheat-mod die werkt via een holotape. De holotape kun je ergens oppikken en vervolgens in je Pip-Boy drukken om een keurige menustructuur te bekijken van verschillende cheat-categorieën. De mod biedt een enorme waslijst aan mogelijkheden, variërend van vanzelfsprekende cheats als oneindig ammo, caps en carry weight, tot het spawnen van wapens, workbenches en zelfs settlers. Ook dingen als 'move to location' of 'edit character anywhere' zijn leuke toevoegingen. Een waarschuwing is ook wel op zijn plaats: bij het gebruik van cheats ligt er altijd een soort verwenning op de loer omdat de uitdaging er snel vanaf is, wat de speelervaring mogelijk kan verpesten. Niet aan te raden dus voor nieuwe spelers, al zal dat aantal niet al te hoog liggen.
Dezelfde Cheat Terminal is er niet voor PS4, maar die heeft wel soortgelijke mods. Zo is onder andere de Cheat Room-mod beschikbaar op PlayStation 4 die veel overeenkomsten heeft met de Cheat Terminal. De Cheat Room voegt een nieuwe locatie toe vlakbij Vault 111 waar je via containers en switches allerlei cheats kunt toepassen en items kunt vinden/spawnen. Het nadeel aan de Cheat Room voor PS4 (hij is er ook voor Xbox One) is dat de holotape niet werkt - in feite de mobiele versie van de Cheat Room - en je dus voor het gebruik van cheats iedere keer moet afreizen naar de cheat-ruimte. Bovendien is het aantal beschikbare assets een stuk lager. Cheat Room voor PlayStation 4 en Xbox One is gemaakt door Bradenm1.
Voor PlayStation 4 is ook de gerelateerde Cheat Container-mod te vinden, ideaal voor de workshop-adepten onder ons. Deze mod zet op iedere settlement in Fallout 4 een toolbox neer met 10.000 eenheden van alle bouwmaterialen. Het spawnen van (afzonderlijke) bouwmaterialen kan ook via de twee hierbovengenoemde cheat-mods, maar de Cheat Container biedt een wat praktischere manier. Er zijn op PS4 veel soortgelijke container-cheats te vinden die ieder weer andere items bevatten.
Cheat Container (PlayStation 4)
Modern Firearms
Fallout 4 is een RPG, maar een met prima shooter-mechanieken. Dit heeft de game mede te danken aan de hulp van id Software, Doom-ontwikkelaar en gamestudio onder de vleugel van Bethesda Softworks, die een handje hielp bij dit onderdeel van Fallout 4. Het is daarom altijd interessant om naar wapen-mods te kijken, ofwel om bestaande wapens te manipuleren of geheel nieuwe toe te voegen. Modern Firearms introduceert een geheel nieuw 'wapenstelsel' in Fallout 4, waarbij het gros van de wapens in het spel vervangen wordt door moderne (echt bestaande) wapens en bijbehorende, nieuwe munitie en modificaties. De oude wapens blijven wel gewoon verkrijgbaar bij handelaren dus het is niet zo dat de originele Fallout 4-wapens volledig verdwijnen. Deze mod is helaas niet beschikbaar voor PlayStation 4 in verband met de externe wapen-assets.
Behalve dat de wapenskins van Modern Firearms er bruut en gedetailleerd uitzien, zit er een andere bijzondere twist aan deze mod. De wapens hebben namelijk ook realistische schade gekregen, voor zover je daarvan kunt spreken bij Super Mutants en Mirelurks. Tegenover menselijke en mensachtige vijanden geldt dat slechts enkele kogels van iedere 'Modern Firearm' al genoeg zijn om ze uit te schakelen. Maar, de vijanden dragen de nieuwe wapens nu ook en doen derhalve dezelfde hoeveelheid schade. Je zal dus oplettender moeten spelen tegenover vuurwapengevaarlijke vijanden. Je kunt natuurlijk ook altijd een mod ernaast installeren die bijdraagt aan je health of armor.
Wat ook mooi is aan Modern Firearms is dat de nieuwe wapens 'on the fly' van opzetstuk kunnen wisselen. Zo kun je tijdens het spelen op ieder willekeurig moment een geluidsdemper op je MP7 draaien, een andere scope op je Arctic Warfare Magnum zetten of een tripod onder je AK-74 schroeven. Je kunt van veel wapens zelfs de vuurmodus aanpassen (single shot, full auto, three-round-burst, etc.) Helaas is voor dat wisselen geen animatie aanwezig zodat het er wat klungelig uitziet. Ook is het wisselen van modificaties of vuurmodi niet heel logisch omdat het via een herbruikbaar item geactiveerd wordt. Als je dus snel van vizier wilt wisselen moet je het bijbehorende item 'gebruiken' zodat het wapen aangepast wordt. Dit kan wel weer via een hotkey/favorite.
Behalve dat de nieuwe schietijzers worden verspreid onder menselijke vijanden en Super Mutants, kun je ze ook vinden bij handelaren en in een speciale Modern Firearms-dispenser die beschikbaar wordt in de Workshop. Dit is een soort terminal die je in je settlement kunt bouwen en vanwaaruit je munitie en wapens kunt kopen. Het mod-team, genaamd Dark Heart, heeft ook goed nagedacht over de manageability van de gigantische hoeveelheid nieuwe wapens. De namen van alle Modern Firearms beginnen namelijk met [MF], zodat in inventarislijsten alles keurig onderaan gesorteerd staat.
Placeable NPC's
Het verkrijgen van wapens en items is leuk, maar wat meer interactie van NPC's is misschien wel wenselijker. Vooral in settlements ontbreekt het nog wel eens aan levendigheid. Placeable NPC's biedt de oplossing, met de mogelijkheid om zo'n beetje alle mogelijke NPC's uit Fallout 4 op commando te spawnen. Denk aan Raiders, Synths, Gunners en Ghouls, maar ook Sentry Bots, Radscorpions, Behemoths en huiskatten. Het neerzetten van NPC's moet in een settlement gebeuren aangezien de mod de plaatsbare NPC's onderdeel maakt van de workshop.
Het interessantste van Placeable NPC's is misschien wel dat modder Bradenm1 voor iedere te spawnen NPC ook een vriendelijke variant heeft gemaakt. Het woord zegt het al, deze variant van de betreffende NPC zal niet aanvallen, of dat nu een Ghoul, een Super Mutant of een Mirelurk Queen is. Sterker nog, hij/zij/het zal je bijstaan op het moment dat jij wordt aangevallen. Verder nog het vermelden waard is dat van alle NPC's ook nog eens alle varianten gespawned kunnen worden. Denk aan een Albino Deathclaw, een Legendary Raider of een Mirelurk Hunter.
Placeable NPC's (Xbox One & PlayStation 4)
Met een beetje creativiteit kun je aardig wat lol hebben aan plaatsbare NPC's. Door gewone en friendly NPC's samen te brengen kun je epische gevechten laten ontketenen. Als je altijd al hebt willen weten hoe een Behemoth zich staande houdt tegenover vijf Deathclaws, of als je benieuwd bent of een Nuka Mine genoeg is om dertig ghouls te laten vliegen, dan is dit je kans.
Placeable NPC's is beschikbaar voor zowel Xbox One als PlayStation 4. Voor de PS4-versie moet wel vermeld worden dat hij nogal buggy kan zijn. Zoals gezegd in de inleiding: lees de beschrijvingen. De Load Order is op PS4 extra belangrijk omdat er veel meer mis kan gaan. Veel mods worden klakkeloos geport van het ene platform naar het andere zonder rekening te houden met de beperkingen van het doelplatform. Je kunt bij problemen of vragen altijd via een browser de bijbehorende pagina's van Nexusmods of Bethesda raadplegen voor meer informatie.
Placeable NPC's (Xbox One / PlayStation 4)
Snap 'n Build
Settlement building in Fallout 4: de een vindt er geen flikker aan en de ander heeft er drie keer zoveel tijd in zitten als het daadwerkelijk spelen van missies. Een goede mod hiervoor mag dus zeker niet ontbreken en hoewel we al enkele cheat-mods hebben besproken die kunnen helpen bij het vergaren van grondstoffen is het ook leuk als er wat nieuwe bouwmaterialen bij komen. Een veelgehoorde klacht bij settlements bouwen is namelijk dat de speler gebonden is aan post-apocalyptische pauperzooi. Creatieve geesten bouwen de meest complexe constructies die er vervolgens uitzien alsof ze gemaakt zijn van materialen waar ze in menig favela nog hun neus voor ophalen. Maar gelukkig is er Snap 'n Build, de mod die spelers gewone, normale bakstenen huizen en constructies laat bouwen. Credits gaan naar modder ad3d0.
Snap 'n Build is met gemak de beste workshop-mod voor console. Het introduceert een nieuwe categorie onder structures genaamd Snap 'n Build, met daaronder de sub-categorieën 'Real Estate', 'Greenhouse', 'Bunker' en 'Capsule'. Real Estate is waarschijnlijk het meest interessant omdat het je voor de verandering intacte woningen laat neerzetten, bestaande uit gigantisch veel nieuwe bouwdelen zoals luxueuze hoekpanelen voor daken, stenen muren, balkons en laminaatvloeren. Daarnaast heeft Snap 'n Build een hulp-tool waarmee je kolommen kunt plaatsen die je helpen bij het beter passen en meten (en 'snappen', vastzetten) van bouwonderdelen. Via een extra holotape kun je bovendien nog een complete readme raadplegen.
Snap 'n Build is niet beschikbaar op PlayStation 4, maar de PS4-modder ANDREWCX heeft een soortgelijk alternatief gemaakt voor PS4 genaamd Unlocked Settlement Objects. Deze mist weliswaar gloednieuwe assets (want beperking), maar er zijn in de Commonwealth ook al aardig wat textures en bouwdelen te vinden die niet standaard in de workshop zitten.
ANDREWCX is sowieso iemand waar je eigenlijk niet omheen kunt als je mods zoekt op PS4. Hij heeft heel veel betekend voor mods op beide consoles en zelfs een lijst gemaakt van 'PS4-equivalenten' van Xbox One-mods, die je hier kunt vinden. Als je het beste uit de mods wilt halen op de gelimiteerde PS4 is die lijst iets om in de gaten te houden.