De beste console-mods voor Fallout 4 en Skyrim SE

2. Inleiding


Het gebruik van mods op consoles werkt vrij rechttoe rechtaan. In het hoofdmenu van de games vind je een optie 'mods' die het modmenu opstart. Tijdens het laden van dit menu wordt meteen duidelijk gemaakt dat het spelen met mods op eigen risico is, en dat 'verkeerd gebruik' of een bepaalde combinatie van mods problemen kan geven met stabiliteit. Het hoofdmenu bestaat uit een overzicht van een aantal categorieën zoals de populairste mods van de dag, de actieve mods van de gebruiker en de hoogst gewaardeerde mods.

Als je nog verder naar beneden scrollt krijg je een overzicht van specifieke categorieën, zoals weapon-mods, armor-mods, NPC-mods et cetera. Iedere mod is te selecteren waarna een beschrijving en een aantal screenshots verschijnen. Het is voorafgaand aan de installatie vaak aan te raden om de beschrijving even door te lezen omdat hier essentiële informatie in kan staan. Dat kan gaan om op welke plek in de 'laadvolgorde' de mod moet komen te staan, eventuele andere mods waarmee deze mod niet compatible is of simpelweg de locatie(s) van items die de betreffende mod biedt.

Nexusmods en Bethesda
Veruit de meeste mods zijn afkomstig van het bekende nexusmods.com, de thuisbasis van de meeste pc-modders. In de beschrijvingen van mods op consoles staan ook vaak linkjes naar de bijbehorende Nexus-pagina's. Wat je moet weten is dat op nexusmods.com de beschrijvingen meestal zijn toegespitst op pc-versies. Console-mods zijn namelijk gewoon geport vanaf de pc, waarbij het nog wel eens schort aan console-specifieke informatie. Wat je altijd kunt doen is de mods-website van Bethesda zelf even opzoeken (mods.bethesda.net). Die website toont dezelfde content als wat je in-game kunt bekijken. Hiervoor is wel een Bethesda-account benodigd, maar dat heb je sowieso nodig voor het installeren en gebruiken van mods. Op de mod-pagina van Bethesda staan vaak ook een boel comments die kunnen helpen bij de installatie of het gebruik van mods voor Xbox One en PS4.

Load-order
De hierboven genoemde laadvolgorde is verder een belangrijk aandachtspuntje. Het gaat over de volgorde waarin mods 'ingeladen' worden, wat van belang is omdat veel mods bepaalde game-bestanden aanpassen en als de ene mod al een specifiek bestand muteert, is het zinloos als daarna een andere mod hetzelfde bestand wil veranderen. Dat kan conflicten opleveren maar in de praktijk valt het mee en komt het vooral neer op logisch nadenken. Het heeft niet zoveel zin om verschillende mods toe te passen die dezelfde specifieke onderdelen van een game beïnvloeden. Het is wel de moeite waard om hiermee te experimenteren omdat veel mods juist weer prima samenwerken en zelfs een mooie aanvulling op elkaar zijn. Het is dus niet zo dat je geen twee 'armor mods' samen kunt draaien, maar twee mods die beide een upgrade aanbrengen in bijvoorbeeld de bestaande Railroad Armored Coat heeft weinig zin. Ook kun je prima wapen-mods gebruiken die geheel nieuwe wapens introduceren, naast mods die het uiterlijk en de eigenschappen van bestaande wapens veranderen.

Verschillen PlayStation 4 en Xbox One
De meeste PlayStation 4-spelers die geïnteresseerd zijn in mods zullen het waarschijnlijk al wel weten, maar voor hen geldt dat Bethesda's mod-systeem flink uitgekleed is. Het belangrijkste nadeel van de PlayStation-mods is het feit dat er alleen gebruik gemaakt mag worden van Bethesda's eigen assets (in-game-'materiaal'), afkomstig uit de Creation Kit, de modding tool van beide games. Je zal daar dus geen Macho Man Randy Savage aantreffen die alle Deathclaws heeft vervangen, of Thomas the Tank Engine die de rol van draken in Skyrim heeft overgenomen. Dat betekent zeker niet dat mods daarom niet meer interessant zijn op PS4, integendeel: veel populaire mods zijn gemaakt met uitsluitend de voorhanden zijnde materialen uit de Creation Kit.

Een ander nadeel in Fallout 4 is dat de beschikbare schijfruimte voor mods op PS4 beperkt is tot 900MB, op Xbox One is dat 2GB. Dat klinkt allebei als heel weinig maar veel mods vereisen nauwelijks schijfruimte. Sommige anderen, zoals de populaire Unofficial Skyrim SE patch, tikken echter alweer snel de enkele honderden MB's aan. Het verschil in schijfruimte voor Skyrim SE is 5GB voor Xbox One tegenover 1GB op PlayStation 4. Om deze redenen ligt de nadruk van de mods in dit artikel wat meer op Xbox One omdat die simpelweg een stuk meer te bieden heeft.

DLC en afhankelijkheid
Veel mods zijn afhankelijk van andere mods. Dit staat altijd gewoon in de beschrijving uitgelegd maar houd daar dus rekening mee als je een hekel hebt aan lezen. Vooral bij mods die assets uit DLC gebruiken geldt dat vaak. Als je dus een uitbreidingsspecifieke mod gebruikt (Far Harbor, Nuka World etc.) is het vaak zo dat je een aanvullende mod erbij moet downloaden.