Hearthstone: hoe nu verder?

2. Puddington

Welke kaarten gaan we het meest missen?

1. Dr. Boom

Geen Dr. Boom meer, dat is nogal een drastische verandering. Dr. Boom is van alle legendarische kaarten waarschijnlijk de meest geliefde (en gehate) kaart, omdat er vrijwel geen nadelen aan hem zitten. Zijn 7 attack en 7 health zijn ongelooflijk sterk voor een kaart van 7 mana, en zijn boombots zorgen er voor dat iedere speler wel twee keer nadenkt voor hij of zij zijn area-of-effect board clear gebruikt (kaarten zoals flamestrike en lightning storm). 

Toen ik mijn eerste legendaries begon te maken met dust, vroeg ik welke legendary mijn grootste prioriteit zou moeten zijn. Al mijn vrienden die Hearthstone speelden kwamen allemaal met hetzelfde antwoord: Dr. Boom. Dr. Boom gaat goed samen met met zowat alle decks en wanneer je hem speelt is de kans ontzettend klein dat het een stomme zet is. Hoewel veel spelers het erover eens zijn dat dr. Boom een erg sterke kaart is en wel een nerf verdiende, is die nooit gekomen. Met de nieuwe vorm van ranked play komt Blizzard deze spelers alsnog een beetje tegemoet.

Dr boom

 

2. Death's bite

Het verdwijnen van Death's bite zal de genadeklap zijn voor alle warrior-decks die een beetje konden opboksen tegen de huidige meta. De kaart wordt in bijna 90 procent van alle decks gebruikt en is een onmisbare kaart in zowel fatigue als patron warrior. Warrior heeft het zwaar te verduren gehad het afgelopen jaar: eerst kwam er de nerf op warsong commander die de goedkopere versie van patron warrior onspeelbaar maakte, maar daar is warrior goed van hersteld. Het is de vraag of het verdwijnen van death's bite net zo goed kan worden opgevangen.

Warrior lijkt hiermee het zwarte schaap te worden in [i]Hearthstone[/]. De kosten in gold en dust zijn betrekkelijk hoog voor een warrior deck in vergelijking met andere classes, en vaak had je ook nog wat kaarten nodig die alleen verkrijgbaar waren in de adventures. Laten we hopen dat Blizzard wat goede kaarten achter de hand heeft in de komende uitbreiding, anders zal warrior behoorlijk zeldzaam gaan worden in ranked play.

Death's bite


3. Haunted Creeper

Een op het eerste gezicht onbelangrijk lijkende kaart, zeker omdat vrijwel iedere speler hem heeft omdat de eerste wing van Naxxramas gratis was, maar haunted creeper is onmisbaar geworden in veel decks. Haunted creeper wordt onder andere gebruikt in face hunter, midrange shaman en zoolock. Van die drie decks zal midrange shaman de kaart waarschijnlijk het meest gaan missen, omdat een goede kaart van twee mana (en bij shaman zijn die nogal zeldzaam) hen wordt ontnomen. Face hunters kunnen het verlies waarschijnlijk opvangen met river crocolisk of bloodfang raptor, terwijl zoolock Haunted creeper kan vervangen door loot hoarder.

Mensen die deze decks niet spelen zullen waarschijnlijk juichen bij het verdwijnen van Haunted Creeper. Blizzard had een goed voorgevoel over het potentieel van de kaart toen ze besloten om de spectral spiders van de deathrattle geen beasts te maken (de combo met scavenging hyena zou ongelooflijk zijn geweest!), maar desondanks was de kaart alsnog heel vervelend in het vroege stadium van een potje Hearthstone. Zeker als een shaman besloot een flametongue totem tussen de spectral spiders te gooien.

Haunted creeper

 

Welke decks zijn niet meer speelbaar?

Het is vrijwel zeker dat alle decks die steunen op mechs in standard play gaan verdwijnen. Vrijwel alle classes verliezen daarmee een sterk deck-archetype, maar voornamelijk mage en shaman zullen dat verlies gaan voelen. Voor mage is dit niet zo erg aangezien de class zo veelzijdig is en er genoeg alternatieven zijn, maar ik vrees voor shaman aangezien dat al jaren naar mijn mening een van de zwakste classes in Hearthstone is. Gelukkig is er de laatste tijd een opmars van battlecry en aggro shaman, dus misschien zal de schade meevallen.

Ik had eerder gezegd dat warrior het waarschijnlijk moeilijk gaat krijgen na de update, maar de grootste verliezer wordt rogue. Rogue ligt al een tijd lang op z'n gat qua variatie in decks, en het enige deck waarmee je een beetje de ladder kon bestormen was oil rogue. Maar nu kaarten zoals tinker's sharpsword oil, sludge belcher en antique healbot gaan verdwijnen wordt het heel, heel moeilijk voor rogue om met een sterk deck aan te komen zetten. Spelers die rogue een warm hart toedragen kunnen het beste gaan bidden voor goede kaarten tijdens de nieuwe uitbreiding, en hopen dat de andere classes wat in sterkte worden afgezwakt nu zij ook bepaalde kaarten niet meer kunnen gebruiken.

Welke kaarten worden generfed?

Zonder twijfel knife juggler. Zou knife juggler hetzelfde blijven na de veranderingen dan verliest paladin een belangrijke combo doordat muster for battle niet meer speelbaar is, maar agressieve hunter-decks kunnen vrolijk knife juggler blijven spelen in combinatie met unleash the hounds. Blizzard heeft nooit gereageerd op de populariteit van face hunter, maar het is een publiek geheim dat de meeste Hearthstone-spelers een gloeiende hekel hebben aan dit deck. Als knife juggler generfd wordt (persoonlijk gok ik dat knife juggler een kaart wordt met 2 attack in plaats van 3), zou dit een knikje kunnen zijn naar de mensen die klagen over face hunter.

Een minder populaire combo die misschien een verandering gaat krijgen is doomhammer in combinatie met rockbiter weapon. De combinatie van windfury plus twee keer rockbiter weapon zorgt ervoor dat een shaman 16 damage in één beurt kan doen voor 7 mana, en daarnaast houdt de shaman nog een zeer respectabel wapen met 2 attack, 6 durability en windfury over aan het einde van zijn beurt (ervan uitgaande dat de rockbiter en doomhammer op dezelfde beurt gespeeld zijn). De enige harde counter tegen deze combo is acidic swamp ooze en harrison jones, die sowieso weinig gespeeld worden. Ik denk dat als je twee durability afhaalt van doomhammer je een prima combo hebt die niet té krachtig is.

Andere kaarten die waarschijnlijk een nerf krijgen zijn de mage spell fireball (te veel damage voor vier mana), Big Game Hunter (battlecry is te krachtig voor 3 mana), Tirion Fordring (de deathrattle is te krachtig), Kill command (damage is te veel gezien de combinatie van hunter en beesten) en shield slam (kost te weinig mana). 

TirionKillcommand


Welke decks houden stand na de update?

Ik denk dat geen enkel deck ongeschonden blijft na de update gezien zoveel decks kaarten van Goblins versus Gnomes als basis gebruiken, maar als ik toch een keuze moet maken ga ik voor dragon priest. Dragon priest krijgt waarschijnlijk een flinke aderlating door het verdwijnen van lightbomb en velens chosen, maar ze hebben genoeg kaarten in hun arsenaal om minions te buffen dat die klap waarschijnlijk wel kan worden opgevangen. Voor de vervanging van Lightbomb kan je eventueel denken aan Malygos. De combo is wat trager, maar Malygos kan vaak een beurt van je tegenstander wel overleven vanwege zijn 12 health. Vervolgens kan je een holy nova, in combinatie met de 5 extra spell damage van Malygos gebruiken in je volgende beurt om de minions van je tegenstander van het bord te vegen.

Daarnaast zou het me niet verbazen als we een stuk meer murloc-decks gaan zien na de update. Vrijwel alle kaarten die murloc-gerelateerd zijn vallen in de classic set en vormen een goede basis voor een aggro of midrange deck. Vooral paladin en shaman zullen wellicht meer murloc-decks gaan spelen met de toevoeging van respectievelijk anyfin can happen en everyfin is awesome tijdens de League of Explorers. Ik zou het leuk vinden als deze voorspelling werkelijkheid wordt, want voorlopig beperk ik mij met een murloc-paladin deck tot casual ondanks dat het een fantastisch deck is om mee te spelen. Lang leve de murlocs!

Anyfin can happen Everyfin is awesome