Interview Miyazaki: 'Dark Souls III is een keerpunt in de franchise'

Je noemt regelmatig Berserk als grote inspiratiebron voor Dark Souls, ik heb me altijd afgevraagd wat er mogelijk zou zijn als je een sci-fi-dystopie creëert, zoals in Akira. En er zijn natuurlijk mechs, jou niet vreemd gezien Armored Core.

Ik zou dolgraag de 'Miyazaki touch' (lacht) naar die genres brengen, zowel sci-fi als Japanse mechs. In het licht van Armored Core, er zijn bepaalde barrières die From Software als geheel moeten overwinnen voordat we nieuwe games kunnen brengen naar fans. Als de fans dat echt willen, moeten ze contact opnemen met Bandai Namco.

Maar, ja, ik wil graag aan iets nieuws werken en het doet me goed om te horen dat de mensen daarin geïnteresseerd zijn.

Één van de grote features in Bloodborne waren de Chalice Dungeons. Kunnen we iets soortgelijks verwachten in Dark Souls III?

Er is geen specifiek plan om Chalice Dungeons te reproduceren in Dark Souls III. De benadering is om spelers te verzoeken/prikkelen de game uit te spelen en dan nieuwe personages/builds te maken en de game verder te spelen. Zoals altijd zal er aanvullende gameplaywaarde en uitdagingen beschikbaar zijn in new game plus. We kunnen nog niet al te veel zeggen hierover, maar het online-gedeelte van DS3 zal veel aanvullende speelwaarde bieden aan spelers. Dat zijn de basiselementen die herspeelwaarde vertegenwoordigen in DS3.

Je hebt te kennen gegeven dat je benadering is om je volledige focus te leggen bij (de ontwikkeling van) games. Maar in het geval van de Bloodborne-DLC, waarvan veel fans hopen dat je er bij betrokken bent, kun je aangeven hoeveel toewijding je daaraan gaat geven?

Het komt er op neer dat ik denk dat ik het kan doen. Ik geloof dat ik zowel BB-DLC als DS3 gelijktijdig kan ontwikkelen. De reden is dat dit niet de eerste keer is dat ik op twee verschillende projecten werk. Toen ik Demon's Souls deed, was ik ook werkend aan Armored Core: For Answer.

In het geval van Bloodborne, hoewel ik de lead director was, was er nog een collega, Yui Tanimura-san die op hetzelfde niveau kan meewerken. Hij was de lead director voor DS2 en heeft zich al bij het team van DS3 gevoegd. Dit stelt mij in staat om me te focussen op core gameplaydesign terwijl andere zaken worden geregeld.

Zo lang ik word genoemd als game director in de credits, is er een bepaald niveau kwaliteit dat de game moet hebben. Ik kan garanderen dat DS3 deze kwaliteit zal hebben.

Zowel DS3 als de BB-DLC zal die kwaliteitslat halen?

(in het Engels): Yes!

Zelfs terwijl je nu CEO bent van From Software?

Yes. Ondanks dat ik het ontzettend druk heb. Werken als president èn director van Dark Souls houdt me druk, maar ik krijg daardoor ontzettend veel stimulans en motivatie om extra hard te werken.

(lacht) als laatste strohalm zou ik altijd nog kunnen kiezen om mijn functies als CEO te laten vallen en me volledig te focussen op DS3.

Gelukkig heb je je prioriteiten goed voor elkaar.

(lacht) Yes!


Hidetaka Miyazaki (Foto: nichegamer.com)