FOK! Lijsttrekkersenquête 2006

NAAM
Nawijn
VOORNAAM
Hilbrand
PARTIJ
Partij voor Nederland (PVN)

1. Waarom bent u lijsttrekker geworden?
Ik wil mij inzetten voor een beter functionerende samenleving en een betere overheid.
Ik bedrijf politiek anders dan de anderen. Ik heb mij al intensief op velerlei terrein ingezet. Met onze kandidaten gaat dat nog beter lukken. Ons programma is doeltreffend en breed opgezet.

Toelichting:
Mijn naam is Hilbrand Nawijn. Ik ben toevallig in de politiek terecht gekomen. De LPF vroeg mij om minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie te worden; binnen 24 uur was ik dat. De LPF heeft mij gevraagd, omdat ik al 22 jaar werkzaam was op het gebied van vreemdelingenzaken, eerst als directeur van de IND en later als advocaat. Toen ik minister af was, wilde ik terug naar de advocatuur. Op een onverkiesbare plaats op de LPF-lijst werd ik met 22.000 voorkeurstemmen gekozen in de Tweede Kamer. Eigenlijk tegen mijn zin. Ik vond het eigenlijk niets, maar na 6 maanden vond ik mijn draai - als éénmansfractie.
Mijn belangrijkste doelstelling is: misstanden in de samenleving aanpakken en ervoor zorg dat ons land op integere wijze wordt bestuurd. Machtspolitiek en vriendjespolitiek moeten worden uitgebannen. Er moet naar het volk worden geluisterd. De kloof tussen politiek en journalistiek Den Haag en de burger in het land moet kleiner worden. In de Tweede Kamer houd ik mij bezig met actuele onderwerpen die de burger interesseren; niet met wetgeving (dat kan niet als éénmansfractie). Hoofdpunten zijn justitie, politie, vreemdelingenzaken, integratie en volksgezondheid. Buiten de Kamer heb ik veel contact met de burgers in koffiehuizen, cafés en restaurants; bij massameetings en voetbalwedstrijden en op businessclubs. Op die manier probeer ik te weten te komen wat de 'man in de straat' denkt en wil.
Het belangrijkste van het Kamerlidmaatschap vind ik: netwerken; via Kamervragen, brieven aan ministers en debatten zaken kritisch aan de kaak stellen en het opkomen voor belangengroeperingen en/of individuele burgers. Als éénmansfractie kun je zo wel veel bereiken. Ik vind het heel boeiend om individuele burgers via netwerken te kunnen helpen. Het is heel goed om je in te zetten voor goede doelen. Zo heb ik de Stichting Kidz Calling 4 Help opgezet. Een stichting die zich inzet voor zieke en gehandicapte kinderen in Nederland, kinderen die wij de beste behandeling voor hun handicap (hyperbare zuurstoftherapie) onthouden. Doel van de stichting is om geld in te zamelen en erkenning van de behandeling te krijgen. Ik ga net zolang door tot ik de erkenning voor elkaar krijg.

2. Wat is uw grootste prioriteit voor de komende vier jaar?
Mijn grootste prioriteit voor de komende tijd is kort samengevat:
  • een beter functionerende democratische rechtstaat;
  • meer ruimte voor ondernemerschap, verantwoordelijkheid en innovatie;
  • meer kwaliteit in zorg en onderwijs;
  • betaalbaarheid van ons leven en steun aan hulpbehoevenden.

    3. Wat denkt u dat jongeren in Nederland belangrijk vinden en welke actiepunten van uw partij zijn daar specifiek op gericht?
    Het gaat om perspectief voor iedereen, vooral voor jongeren. Je moet ze aanspreken op kwaliteit. Maar ook moet er goed onderwijs zijn en zicht op werk. In ons programma hebben wij nogal wat ideeën ontwikkeld op het gebied van jeugdbeleid, veiligheid, onderwijs en werkgelegenheid en de wijze waarop de overheid (met name de gemeente speelt hier een belangrijke rol) dat moet oppakken. Te veel om hier te noemen. Allemaal zaken die specifiek op jongeren gericht zijn. Zie ons programma.

    4. Welke plannen heeft uw partij met betrekking tot het onderwijs in Nederland (maximaal 300 woorden)?
    Sinds de Mammoetwet (1968) is ons onderwijs sterk achteruitgegaan. Het lijkt wel een onpersoonlijke leerfabriek geworden. Er zijn teveel managers en de "overhead" (20 à 25%) is te groot. Er is te weinig praktijkonderwijs. De kleinschaligheid en de veelvormigheid van de leeromgeving is zoek. Onderwijzers, docenten en leraren zijn vaak onvoldoende gekwalificeerd en gemotiveerd. Een marktconform salaris is er nauwelijks. Het huidige aantal leerlingen zonder startbekwaamheid voor de arbeidsmarkt (schooluitval) is verontrustend. Het "ambacht" lijkt verdwenen te zijn. We moeten weer terug naar traditioneel onderwijs. Door interventie van de overheid is het onderwijs te veel een regel- en experimentenfabriek geworden. De overheid heeft haar kerntaken wat dat betreft sterk verwaarloosd. Er moet veel veranderen in het onderwijs maar het belangrijkste is wel:
  • Vakmensen uit het onderwijs moeten weer de ruimte krijgen en het voor het zeggen krijgen.
  • De financiering moet omhoog van ca. 4,7% tot 6% van het BNP (OESO gemiddelde) dat is ruim 4 miljard euro.
  • Openbaar en bijzonder onderwijs blijft bestaan; artikel 23 van de Grondwet wordt alleen aangepast op het punt van de financiering.
  • Het opzetten van kleinschalige onderwijsinstellingen moet gemakkelijker gemaakt worden.
  • Er moet meer ruimte zijn voor verschillen, cultuur en achtergrond, maar ook algemene vorming, sociale vaardigheden en sport. Onderwijs moet ook taal, cultuur en kunst bevorderen.
  • Daar waar onderwijs de integratie tegenwerkt of aanzet tot strijdig handelen met onze rechtsorde, dient dat onderwijs te worden verboden.
  • Er komt met spoed en uiterlijk binnen één jaar een evaluatie van de werking en de kwaliteit van het huidige onderwijsstelsel en de ontwikkeling

    5. Vindt u dat er strengere straffen opgelegd moeten kunnen worden in Nederland, of staat u een ander beleid inzake strafvervolging voor?
    Op beide vragen antwoorden wij: ja.

    Toelichting:
    De kwaliteit van de rechterlijke macht, OM en advocatuur is achteruit gegaan. Er komt wat ons betreft één Onderminister van Justitie (ressorterend onder Binnenlandse Zaken) die volledig verantwoordelijk wordt voor de integriteit, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in Nederland door:
  • kenbaar te maken hoe de werkwijze is (wijze van aanpak, aantal opgeloste zaken, e.d.);
  • te werken met kwaliteitscriteria, beroepscodes en beroepseer;
  • opleidingen en training;
  • invoering van een voor de burger herkenbare strafmaat (en deze regelmatig bij te stellen aan de hand van het denken en voelen van de burger);
  • burgers meer betrekken bij de rechtspraak;
  • "no cure - no pay" voor advocaten;
  • automatische strafverzwaring bij recidive;
  • verzwaarde straffen bij zeden-, gewelds- en financieel-economische delicten, fraude, het bewust toebrengen van schade aan anderen, het misbruik maken van grondrechten, handel en misbruik van mensen, het belemmeren van het functioneren van mensen in openbare dienst, belemmeren van het functioneren van de rechtstaat en het belemmeren van getoonde burgermoed;
  • strafrechtelijke verantwoordelijkheid voor politici en ambtenaren voor precies in de wet omschreven zware delicten zoals fraude of bedrog;
  • minimumstraffen voor ernstige misdrijven;
  • levenslange vrijheidsbeneming voor ongeneeslijk geachte delinquenten en gewelddadige psychopaten;
  • afschaffen TBS-verlof;
  • geen automatische invrijheidstelling (de straf wordt in principe geheel uitgezeten);
  • ruimere wettelijke mogelijkheden voor verdediging van persoon en goed;
  • onaantrekkelijk maken van zwart en crimineel geld in Nederland en "afknijpen" van de mogelijkheden om geld uit criminele bron wit te wassen (22 mrd.).
  • zware sancties bij pogingen het bevoegd gezag te intimideren of om te kopen;
  • verbod van organisaties die terrorisme steunen;
  • invoeren van uitgebreide bewijsmogelijkheden (DNA en andere bewijstechnieken);
  • meer budget voor forensisch onderzoek;
  • te allen tijde voorrang van het belang van het slachtoffer als zwakste partij op het belang, de privacy of andere belangen van de dader en gratis rechtshulp voor slachtoffers bij ernstige delicten;
  • volledig verhaal op schadetoebrengers;
  • training, opleiding en budget voor het bestrijden van nieuwe vormen van criminaliteit (financieel-economisch, grensoverschrijdend, milieu, internet, e.d.);
  • uitgebreide en verplichte mogelijkheden voor conflictoplossing tussen burgers door de inzet van politie, advocaten, OM, notarissen en andere beroepsgroepen; een deugdelijk werkend waarborgfonds voor slachtoffers;
  • effectieve resocialisatie van de daders; professionele opvang en nazorg van de slachtoffers;
  • jongeren onder de 21 jaar krijgen te maken met een systeem van twee herkansingen; bij de derde veroordeling die is afgedaan met een detentiestraf van meer dan dertig dagen of een vergelijkbare alternatieve sanctie, is er de verplichte gang naar een heropvoedinginstituut.

    6. Hoe dient de Europese Unie zich volgens u verder te ontwikkelen; als een samenwerkingsverband van soevereine landen, of als een federale 'Verenigde Staten van Europa'?
    Dat eerste.

    Toelichting:
    De EU levert ons meer dan alleen economisch voordeel op. Ruim 75% van onze handel speelt zich af binnen de EU (intracommunautair). Te lang heeft de EU zich ontwikkeld buiten het zicht om van de burger en het parlement. Het NEE tegen de Europese Grondwet was een NEE tegen te veel macht en te veel uitbreiding. De afdracht aan de EU moet minder. Er is te weinig ruimte voor het Nederlands belang. Daarom is het zaak dat de verhouding tot de EU strenger wordt bepaald door subsidiariteit (waar wordt de beslissing het beste genomen) en proportionaliteit (in welke mate wordt de beslissing genomen). Het nationale parlement moet hierin een actievere rol krijgen. Samenwerking binnen de EU is met name van belang op het terrein van asiel, migratie, criminaliteit, grensbewaking en terrorisme, maar ook zaken als economische groei, kenniseconomie, innovatie, werkgelegenheid, leefbaarheid en welzijn. Ook het energiebeleid dient binnen de EU met kracht verder te worden ontwikkeld. De landbouwsubsidies moeten verder worden teruggedrongen. De Europese rekenkamer dient over meer bevoegdheden en mogelijkheden voor onderzoek te beschikken. De EU moet meer open staan voor producten uit ontwikkelingslanden en arme landen en hen daardoor helpen een sterke economie op te bouwen. De Europese buiten- en binnengrenzen dienen beter te worden bewaakt tegen illegalen, terroristen, gevluchte oorlogsmisdadigers en andere criminelen. De EU wordt zo spoedig mogelijk gescreend op overbodige regelgeving. Het parlement en de burger worden ten nauwste betrokken bij de ontwikkelingen. Er is geen behoefte aan een EU Grondwet. Er is wel behoefte aan een behoorlijke vertegenwoordiging van het Nederlandse belang in de EU, een transparant en democratisch Europa, een democratisch en evenwichtig functionerend Europees Parlement en een sterke economie met een stabiele munt. Verder is een herkenbare buitenlandse politiek op EU niveau gewenst om met één stem in de wereld te kunnen spreken. In de huidige economische en politieke situatie zijn actieve betrekkingen nodig met name met landen uit de voormalige USSR, het Midden-Oosten en Azië. Ook is het van belang dat in Europees verband het gemeenschappelijk Europees veiligheids- en defensiebeleid verder wordt vorm gegeven. Ter versterking van de Nederlandse positie binnen de EU dienen de relaties met onze buurlanden te worden geoptimaliseerd. Concrete dossiers dienen te worden aangewezen zoals de Betuwelijn, de HSL, de waterverdragen, het havenbeleid, maar ook regionale samenwerking op tal van gebieden zoals bijvoorbeeld opsporing en handhaving hetgeen in Benelux-verband al tot vruchtbare samenwerking heeft geleid. De uitbreiding vindt plaats volgens de criteria van Kopenhagen (sterke economie, mensenrechten en wetgeving). Verder wordt voor elk toetredend land bepaald of de EU het land wel kan opnemen (het zgn. absorptie beginsel). Ook dienen de burgers zich per referendum te kunnen uitspreken over belangrijke zaken zoals toetreding.

    7. Als Nederland opnieuw moet instemmen met een Europese Grondwet, bent u dan voor of tegen een referendum?
    Zie hiervoor vraag 6. Wij zijn voor een referendum voor belangrijke EU zaken. Maar over de Grondwet heeft de burger zich al in een referendum uitgesproken. Dus de kans dat er opnieuw een referendum komt over hetzelfde onderwerp lijkt ons erg gering. Er is ook geen aanleiding op dit moment om dat te vrezen.

    8. Wat gaat uw partij doen om er voor te zorgen dat de samenleving, autochtoon én allochtoon, weer op een normale manier met elkaar gaan samenleven?
    De maatregelen die wij voorstaan zijn te veel om hier te noemen. Wij willen dat er strenge eisen moeten worden gesteld aan immigratie door ondermeer de toelatingsprocedure niet langer te laten duren dan één jaar. Er zijn nog steeds meer dan 25.000 vreemdelingen in Nederlandse opvangcentra. Wij willen geen gesleep meer met mensen, en geen ellenlange wachttijden (nu van soms meer dan 10 jaar!).
    Verder willen wij geen onderscheid tussen autochtone en allochtone Nederlanders. Iedereen is gelijk. Wij willen ook geen onderwijs dat de integratie belemmert of strijdig is met onze rechtstaat. Wij willen geen uitingen van religie of cultuur in publieke functies; de overheid is voor ons neutraal. Wij willen ook meer evenwicht in steden, traditie en cultuur en meer solidariteit in onze pluriforme samenleving. Ook de kansen op de arbeidsmarkt zijn door ons onder de loep genomen. Daar hebben wij zeer veel over gezegd om de kansen op werk te vergroten. Zie ons programma.

    9. Hoe vindt u de houding van Nederland ten opzichte van de Verenigde Staten de afgelopen vier jaar geweest en vindt u dat deze moet veranderen?
    Wij zijn te volgzaam (de JSF bijvoorbeeld). Om deze mentaliteit te veranderen is het nodig dat je je aan een paar uitgangspunten houdt. En dat ga ik doen:

  • Nederland blijft actief lid van de NATO en draagt daarbij ten volle aan bij.
  • In Europees verband wordt het gemeenschappelijk Europees veiligheids- en defensiebeleid verder vorm gegeven.
  • Nederland stelt zich politiek ferm op in de wereld en spreekt zich uit tegen bepaald onveilig en destabiliserend gedrag dat gericht is op het beschuldigen, uitsluiten of aanvallen van bepaalde landen, culturen, groepen of religies (intern of extern).
  • Verder wordt in dat kader op gepast niveau duidelijk gemaakt dat het Nederlands militair optreden alleen plaats vindt onder het mandaat van de VN en dat wij geweld alleen gebruiken als uiterste redmiddel op basis van de "rules of engagement".
  • Eveneens wordt duidelijk gemaakt dat Nederland niet mee doet aan en zich zal verzetten tegen het in internationaal verband vaak toegepaste systeem van financieren, begeleiden en trainen van gewapende verzetsgroepen of regimes om daarmee politieke invloed uit te oefenen of destabilisatie te voorkomen. Inmenging kan alleen via een VN mandaat en op basis van de geaccepteerde "rules of engagement".

    10. Hoe wilt u de problemen op de woningmarkt oplossen (maximaal 300 woorden)?
    Huisvesting heeft in Nederland veel aandacht nodig. Er is behoefte aan meer differentiatie in soorten woningen. Het is van belang dat onze steden vitaal blijven en aantrekkelijk als vestigingsplaats door bij de bouw meer rekening te houden met ons leefklimaat, open ruimte, groen en recreatie. In kleinere steden en dorpen is het van belang veel kleine betaalbare woningen te bouwen voor jongeren en voor de toenemende groep alleenstaanden en ouderen.
    Het aantal eenpersoonshuishoudens neemt de komende vijftien jaar toe van 2,5 naar 4 miljoen. De woningmarkt zal de bouwwijze daarop moeten aanpassen.
    De huren dienen voor lagere inkomensgroepen betaalbaar te blijven door huurtoeslag.
    De stichtingskosten van woningen moeten laag worden gehouden door vergroting van het bouwareaal (lagere grondprijzen) en het beperken van de winsten van gemeenten, ontwikkelaars en aannemers.
    Voor een betere prijs, woon- en leefmilieu moeten er meer aantrekkelijke oplossingen komen door bij de bouw van woningen een grotere creatieve vrijheid te geven aan burgers, zowel financieel, stedenbouwkundig als ruimtelijk, zoals gebruikelijk in de omringende landen.
    Door het schrappen van de overdrachtsbelasting dient verhuizing voor werk niet meer fiscaal te worden bestraft.
    Er moet ook meer rekening gehouden worden met de demografische ontwikkelingen in ons land, die hebben namelijk een enorm effect op de woningmarkt en de politiek begrijpt daar niets van. Eén van de gevolgen hiervan is dat er minder behoefte is in de toekomst ondermeer aan bedrijventerreinen en dat het woon- werkverkeer zal verminderen.
    En tot slot: er moet ook meer rekening worden gehouden met de wensen van de gemeenschap, door scholen, ziekenhuizen, e.d. in de buurt te bouwen. Er moet prioriteit gegeven worden aan achterstandswijken en huisjesmelkers en illegale onderverhuur moet streng worden gestraft.

    11. Kunt u aangeven waarom de wachtgeldregeling voor politici er is en wat vindt u van deze regeling?
    Er bestaan speciale wachtgeldregelingen of afvloeiingsregelingen voor ministers, wethouders en andere mensen in openbare of semi-openbare dienst. Ik ben van mening dat deze dienen te worden herzien en bijgesteld. Mensen in functies met een hoog afbreukrisico kunnen enige tijd doorbetaald worden al naar gelang de omstandigheden. Verwijtbaar aftreden komt in principe altijd ten laste van betrokkene en leidt in ieder geval niet automatisch tot riante regelingen. Alle desbetreffende regelingen in de publieke en semi-publieke sector worden wat mij betreft opnieuw aan deze uitgangspunten getoetst, vastgesteld en openbaar gemaakt.

    12. Op welke punten zou u het politieke stelsel in Nederland willen veranderen (maximaal 300 woorden)?
    Dat is wel een zeer cruciaal punt. Kort antwoord:

    Het gaat in ons Nederland om transparantie, integriteit, openheid en verantwoording. Dit zijn de peilers waarop een staatsbestel moet zijn gebaseerd. Meer in het bijzonder gaat het om het onderzoeken en bestrijden van (maatschappelijke) misstanden, fraude, corruptie en manipulaties. Transparant heeft niets te maken met links of rechts. Waar het om gaat is de cultuur van het zgn. "politiek correct" handelen te doorbreken om te komen tot openbaar debat en politieke besluitvorming die gebaseerd is op de realiteit en het gezonde verstand. Een politiek gebaseerd op feiten en niet op verdoezelen. Zo kunnen zaken weer helder aan de kaak gesteld worden. Om dit te bereiken willen wij:
  • forse inkrimping ambtenarenapparaat en terugdringen bureaucratie;
  • een kernkabinet met 5 ministers en 12 onderministers (26 naar 17);
  • minder ambtenaren door een overhead van maximaal 20%;
  • Eerste Kamer terug naar 50 en Tweede Kamer naar 100 leden;
  • benoeming in functies in openbare dienst via de weg van openbaarheid; kwaliteit en selectie; betrouwbaarheid en kwaliteit staan voorop;
  • schrappen van overbodige overheidsinstellingen en overheidsoverleg;
  • aanpak van de graaicultuur en onderlinge baantjesverdeling;
  • betere besteding van ontwikkelingsgelden en budget omlaag van 0,8% naar 0.6% van het BNP;
  • aanscherpen en herzien straf- en strafprocesrecht voor gezagsdragers en ambtenaren (zie ook de zgn. Pikmeer-arresten ( 1996 en 1998) die het mogelijk hebben gemaakt dat in Nederland politici en ambtenaren immuun kunnen blijven voor strafvervolging);
  • minder participeren en meer vitaliseren van democratie. Het gaat uiteindelijk om "demos cratein", het volk regeert, m.a.w. een vraaggestuurde overheid;
  • het moet ook weer duidelijk worden waar de overheid optreedt en waar de burger, het bedrijfsleven of het burgerinitiatief aan de orde zijn.

    Zie voor een uitgebreider antwoord ons verkiezingsprogramma.

    13. Stel dat u morgen plots de president van de Verenigde Staten zou zijn. Wat zou de eerste beslissing zijn die u neemt?
    Stoppen te denken dat je mensen kunt veranderen. Inzet van militaire middelen alleen op basis van mandaat van de Veiligheidsraad van de VN.

    Toelichting:
  • Nederland stelt zich politiek ferm op in de wereld en spreekt zich uit tegen bepaald onveilig en destabiliserend gedrag dat gericht is op het beschuldigen, uitsluiten of aanvallen van bepaalde landen, culturen, groepen of religies (intern of extern).
  • Verder wordt in dat kader op gepast niveau duidelijk gemaakt dat het Nederlands militair optreden alleen plaats vindt onder het mandaat van de VN en dat wij geweld alleen gebruiken als uiterste redmiddel op basis van de "rules of engagement".
  • Eveneens wordt duidelijk gemaakt dat Nederland niet mee doet aan en zich zal verzetten tegen het in internationaal verband vaak toegepaste systeem van financieren, begeleiden en trainen van gewapende verzetsgroepen of regimes om daarmee politieke invloed uit te oefenen of destabilisatie te voorkomen. Inmenging kan alleen via een VN mandaat en op basis van de geaccepteerde "rules of engagement".

    14. Wat is de grootste blunder of fout in uw politieke carrière tot nu toe geweest?
    Het aangaan van de discussie met Donner over de doodstraf. Donner had gelijk. Het ging om mijn persoonlijke mening. Maar die is soms niet belangrijk in de politiek.

    15. Wat is uw ergste wetsovertreding ooit geweest?
    Geen idee! Geen erge in ieder geval. Te hard rijden misschien?

    16. Heeft u wel eens (soft)drugs gebruikt en welk standpunt heeft uw partij met betrekking tot drugs?
    Nee, persoonlijk niet.

    Ten aanzien van drugs is de Partij voor Nederland van mening dat verslaving de gemeenschap veel geld kost, overlast en hinder. Het ruïneert veelal het persoonlijk leven van mensen en het neemt vaak hun omgeving daarin mee. Meer dan de helft van ons justitiële apparaat is belast met drugsdelicten (politie, officieren van justitie, rechters en gevangenissen). Een helder, strak geregisseerd beleid is weer nodig op basis van de volgende uitgangspunten:
  • productie, vervoer en handel van drugs is (en blijft) verboden;
  • afstemmen van beleid met buurlanden en regio's;
  • coffeeshops dicht;
  • indien drugs gebruikt worden in de privé sfeer is daar géén overheidsinterventie;
  • toestaan van drugs alleen op voorschrift van arts (canabis, morfine, e.d.);
  • strafbaarstelling gebruik in openbare ruimtes, openbare dienst, waaronder krijgsmacht en politie, gevangenissen, onderwijsinstellingen en op straat ("zero-tolerance");
  • ontmoedigen van bepaald verslavingsgedrag door effectieve voorlichting;
  • persoonsgerichte aandacht en opvang door gemeenten door hoogwaardige verslavingszorg, arbeidsrehabilitatie en reïntegratie;
  • als dat niet helpt verplicht afkicken;
  • geen reclame;
  • aansprakelijkheid voor gelegenheidgevers (horeca, amusementshallen, providers, e.a.);
  • streng preventiebeleid voor drugs-, alcohol- en rookverslaving.

    Achtergrond informatie
    Een van de kerntaken van de overheid is het beschermen van de burgers en met name kinderen en jeugdigen. Daartoe hoort ook het zoveel mogelijk tegengaan van (drugs)verslaving en de invloedssfeer van genoemde middelen. De maatschappelijke kosten van een "keiharde en criminele verslaafde" die het criminele pad op moet gaan om zijn verslaving "in stand te houden", zijn wel eens geschat op 250.000 euro per verslaafde per jaar. Het beleid ten aanzien van opsporing van overtredingen heeft gefaald. Er moeten innoverende maatregelen komen. Gezocht moet worden in een verdergaande coördinatie op gemeentelijk niveau tussen de betrokken diensten en instellingen. Daarnaast een nauwe samenwerking tussen de wijkmanager, wijkagent en OM. Er moet geld beschikbaar blijven voor het in stand houden en waar nodig uitbreiden van drugsopvangcentra. Dit kan mogelijk worden gemaakt door de uitkeringen van drugsverslaafden om te bouwen tot een Persoons Gebonden Budget waarmee opvangruimte gecreëerd kan worden. In ieder geval géén gedoogbeleid. Illegaal de achterdeur in bij de coffeeshop en legaal de voordeur uit is vragen om problemen. Een nuloptie op het gebied van harddrugs en een streng regulerend beleid voor softdrugs. Tegelijkertijd gestructureerde preventie en voorlichting op scholen betreffende misbruik van drank, sigaretten en drugs. De ouders blijven primair verantwoordelijk voor een goede opvoeding. In school en op het schoolterrein zal het bezit van drugs, wapens en alcohol streng worden gestraft door de gemeente.Volgens de laatste schattingen is 1 op de 25 verslaafd en psychisch gestoord (én drank én drugs). Dat betekent één in elke klas op elke school. En dat is verontrustend. Vandaar dat wij er wat mee willen.

    17. Downloadt u weleens muziek via zogenaamde peer-to-peer-netwerken en hoe staat uw partij hier tegenover?
    Nee, zelf doe ik dat niet.

    Ik weet dat er sprake is van een toenemend gebruik van peer-to-peer netwerken. Met het gebruik neemt ook de tegenstand toe. Er is al een flink aantal rechtszaken geweest. Een repressieve houding roept negatieve reacties op niet alleen vanuit het publiek maar ook bij artiesten die het er niet mee eens zijn dat jongeren naar de gevangenis worden gestuurd voor het downloaden van hun muziek alleen omdat zij zich het album niet kunnen veroorloven. Webgebruikers keren zich misschien af van sites die in de gaten worden gehouden, maar richten zich dan op minder bekende netwerken met vaak gecodeerde uitwisseling en versterkte anonimiteit. De Partij voor Nederland is van mening dat als het peer-to-peer verschijnsel niet tegengehouden kan worden, het dan in een bron van inkomsten veranderd moet worden. Dat is eigenlijk de enige richting waar een oplossing gezocht moeten worden. Er zijn veel alternatieven te bedenken, met bijbehorende voor- en nadelen. Maar de enige echte mogelijkheid is om belasting te heffen op internetabonnementen (soort buma/stemra). Elke ander mogelijkheid is slechter.

    18. Met welke politicus, die niet afkomstig is uit uw eigen partij, kunt u het beste opschieten en waarom?
    Verdonk, ze is een goede minister, zij voert de wet uit die de kamer heeft vastgesteld en zij houdt haar rug recht.

    19. Kunt u in maximaal drie zinnen vertellen waarom we juist op uw partij moeten stemmen?
    Wij hebben ervaren en zeer gemotiveerde mensen en gaan werken met een breed opgesteld politiek programma gericht op een beter functionerende samenleving en een beter werkende overheid, en wij baseren ons daarbij op een bewuste missie met perspectief, vol inspiratie, visie en verandering (zie de talrijke ideeën en voorstellen die wij hebben gedaan in ons programma). Wij gaan het anders doen. En dat kunne wij ook omdat wij als nieuwe partij die vrijheid hebben.

    Wij zijn de enige partij die opgezet is als federatie waarbij het mogelijk is dat iedere politieke partij, groepering of individu met ons kan meedoen onder eigen naam (we hebben een paar andere kleine partijen uitgenodigd maar die willen niet), en met heldere regels voor onze partijdemocratie (de anderen willen vaak dat gedoe niet met leden).

    Wij laten ons inspireren door de gedachte dat Nederland door de eeuwen heen is opgebouwd los van "links of rechts" en dat wat voor ons van waarde is diep in ons verankerd ligt en daarom zeggen wij: "wie dit ziet of hoort, vat moed en gaat met ons aan de slag".

    20. Tot slot: kende u de website FOK! (www.fok.nl) al?
    Nee. Maar wel leuk.