Carlos Ruiz Zafon - Het Spel van de Engel

Carlos Ruiz Zafons eerste boek, De Schaduw van de Wind, werd overladen met prijzen. Het boek werd onder andere 'Boek van het jaar' gekroond en werd door ongeveer 500.000 Nederlanders gelezen, waaronder overigens niet deze reviewer. Kan Het Spel van de Engel dit succes evenaren?

In Het Spel van de Engel, dat overigens een zogeheten prequel van De Schaduw van de Wind is, wordt het verhaal verteld van de jonge schrijver David. Met een rijk palet aan bijvoeglijke naamwoorden en bijzinnen loodst de schrijver David door het Barcelona van de 19e eeuw. Je ziet de donkere steegjes, kerkhoven en automobielen al voor je, zo goed word je door de omgeving rondgeleid. We zien hoe de ongeletterde vader van David worstelt met zijn zoons liefde voor boeken. David groeit ondertussen van loopjongen bij een krant uit tot schrijver van feuilletonverhalen, dankzij de hulp van bohemien Don Pedro. Al snel is David niet tevreden meer en gaat hij een contract aan met een louche uitgeversduo dat doet denken aan de uitgevers uit Willem Elsschots Lijmen. Terwijl David dag en nacht werkt om aan zijn contractuele verplichtingen te voldoen, droomt hij ervan om onder zijn eigen naam een boek uit te kunnen brengen.

Geraffineerd mysterie
Ondertussen is David al enkele malen benaderd door de mysterieuze uitgever Corelli, die wil dat David voor hem komt werken. Aanvankelijk wijst hij hem af, maar Corelli blijft aandringen. Hoewel David zijn twijfels heeft, gaat hij uiteindelijk akkoord, wanneer Corelli belooft hem te verlossen van zijn terminale hersentumor en hem 100.000 francs biedt. Zodra David zijn contract getekend heeft, komt hij meer te weten over de duistere kanten van de mysterieuze Corelli. De twee uitgevers die hem het leven zo lastig maakte, sterven op twijfelachtige wijze. En de voormalige eigenaar van Davids huis, die ook in opdracht van Corelli werkte, is onder vreemde omstandigheden omgekomen. Terwijl er steeds meer doden vallen, raakt David verder en verder verstrikt in een web van intriges.

Voortdurende spanning
Hoewel de spanning zich vooral concentreert in het derde bedrijf, zijn de eerste twee bedrijven verre van saai. De lezer wordt immers vermaakt met voldoende kleurrijke beschrijvingen. Bovendien is de spanning op de achtergrond sterk voelbaar, omdat David steeds meer zaken tegenkomt die niet zijn wat ze lijken. De actie in het derde bedrijf is wel een beetje excessief, maar is een goede climax van de sluimerende, broeierige spanning die het boek bevat.

Waarom geen 5 sterren?
Halverwege het boek merkt Corelli op dat schrijvers zich pompeuzer uitlaten naarmate ze minder te vertellen hebben. Misschien had de schrijver deze opmerking -misschien bedoeld als verkapte zelfspot?- beter achterwege kunnen laten, want na het lezen van die zin kon ik het gevoel niet meer van me afschudden dat er een kern van waarheid in zit; het boek is fantastisch geschreven, maar wat is nu eigenlijk de boodschap?

Op dit moment loopt er een leuke actie bij FOK! [Actie] Win! 'Het Spel van de Engel'

Uitgever: Signatuur ISBN: 978 90 5672 315 6 Pagina's: 551

Kijk voor meer boeken in Boeken.