Livelock

De twin-stick/top-down shooter is een populair genre onder indie-ontwikkelaars en erg geschikt om te spelen met een controller. De vorige generatie consoles zag al vele geliefde games binnen deze categorie met titels als Geometry Wars, Zombie Apocalypse, Renegade Ops en Halo: Spartan Assault. Ook op Steam is inmiddels een behoorlijke verzameling van dit type games te vinden. Ontwikkelaar Tuque Games komt nu met Livelock, een top-down shooter in zijn puurste vorm, waarin veel gelijkenissen met Diablo III te vinden zijn.

De tweeëntwintigste eeuw: planeet aarde is weer eens naar de kloten. Een eeuwendurende oorlog tussen machines heeft ervoor gezorgd dat al het menselijke leven van de aardkloot is weggevaagd. De speler neemt de rol aan van een van de weinige overgebleven 'Capital Intellects', om de allesvernietigende cyclus te doorbreken. Deze selecte groep intellectuelen is het nalatenschap van een handjevol wetenschappers die hun bewustzijn hebben weten te verwerken in een computernetwerk. Jouw bewustzijn kun je transporteren in een van drie beschikbare chassis: Hex, Vanguard of Catalyst. Deze drie verschillende chassis vertegenwoordigen in feite drie redelijk herkenbare classes: Hex is een all-round soldier class die focust op precisie voor middellange en lange afstand, Vanguard is een melee/brawler class die zich een weg door hordes vijanden beukt en Catalyst leunt zwaar op het gebruik van drones en turrets.

Wat al snel opvalt zijn de kleurrijke graphics en gedetailleerde effecten. De vonken springen van het scherm wanneer je je al schietend een weg baant door waves van alienesque robots en androids. De lichteffecten van explosies en rondvliegende projectielen zien er indrukwekkend uit, en vooral wanneer je met meerdere mensen speelt tegenover de talrijke hordes vijanden ontstaat er een prettige chaos. Helaas hebben de chaotische slagvelden ook een keerzijde: wanneer het extreem druk wordt op het scherm, lukt het (in ieder geval de consoles) niet om Livelock op een stabiele framerate te houden. De framedrops zijn bij vlagen ernstig genoeg om de game kortstondig te bevriezen. Dit is vooral goed te merken in de survival-modus, waarin op den duur het hele scherm bezaaid is met vijanden. Gelukkig zijn de momenten waarin framedrops echt storend zijn niet constant en valt het in de campaign-modus alleszins mee.

Ondanks de duidelijke verschillen qua tactische benadering van situaties hebben alle drie personages een arsenaal tot hun beschikking die onderling veel overeenkomsten tonen. Alle drie classes hebben weer drie categorieën wapens tot hun beschikking die uniek zijn voor het personage. Binnen deze unieke wapencategorieën kun je vervolgens aanvullende wapens unlocken met de XP die je verdient tijdens het spelen. Naast het verdienen van XP om nieuwe wapens vrij te spelen kent de game een betaalmiddel in de vorm van felblauwe munten die je her en der kunt looten en waarmee de wapens nog eens te upgraden zijn. Andere loot die je kunt vinden is van cosmetische aard, om je chassis een persoonlijk tintje te geven met een andere helm of een hendig sjieke cape.

Behalve schietijzers heeft ook ieder chassis zijn eigen zogenaamde functions. Dit zijn extra tools met een bepaalde cooldown die je in de strijd kunnen helpen, zoals proximity mines, een tijdelijke toename in vuursnelheid of een schild. Deze handige gadgets, die vooral op de Hard-setting onmisbaar blijken, zijn mooi afgestemd op het corresponderende personage. Zo is het schild van de Vanguard bijvoorbeeld ideaal om een kogelregen te trotseren tot je dichtbij genoeg bent om met je reusachtige hamer in de rondte te meppen. De gadgets kunnen nog voorzien worden van runes voor een extra boost, goed vergelijkbaar met de skill runes uit Diablo III. Hex kan zijn fire rate boost bijvoorbeeld combineren met high velocity rounds die zich door vijanden heen boren.

In het physics-systeem zijn ook veel overeenkomsten te vinden met dat van Diablo III, waarbij het verleidelijk is om met de gelijkende dodge-roll door de vele vernietigbare objecten te rammen. De physics voelen soepeltjes aan, ze zijn echter regelmatig wat overdreven, wat goed te merken is wanneer je bijvoorbeeld tegen autowrakken aanloopt of rolt: deze vliegen bij de minste aanraking vaak al enkele meters door de straat. Toch is er op de gameplay verder verdomd weinig aan te merken. De besturing is zeer soepel, het combineren van verschillende wapens met bijpassende functions werkt lekker en het level design is prima. De game biedt een behoorlijk scala aan verschillende vijanden van zeer uiteenlopende omvang, en ook in dit opzicht zijn er Diablo III-gelijkenissen op te merken: veel vijanden hebben een 'buffed up'-variant van zichzelf, herkenbaar aan een lichte goudkleurige gloed om het character model en een afwijkende naam.

Wat wel teleurstellend is, is de hoeveelheid content die de game in zijn totaliteit biedt. Het aantal missies, die zowel in je eentje als in co-op te spelen zijn, is op drie á vier handen te tellen. Na het uitspelen van de campaign is er dan nog de eerdergenoemde survivalmodus, waarin je het met 1-3 spelers opneemt tegen een aanhoudende golf van steeds sterkere vijanden. Dit is bij uitstek een geschikt middel om Livelock nog wat meer levensduur toe te schrijven, want de campaign is in twee avonden wel af te ronden. Ondanks de korte duur voelt de game in de meeste aspecten wel goed afgerond aan. De menu's werken allemaal snel en soepel, de laadtijden zijn nihil, de upgradesystemen rechttoe-rechtaan en via de eenvoudige lobby sta je in no-time met drie man om je heen te knallen. Tijdens mijn uurtjes met Livelock ben ik ook geen enkele bug of glitch tegengekomen, hoewel dat eigenlijk voor zich zou moeten spreken.

Het grootste nadeel van deze game is voor mij de afwezigheid van local co-op. Dit soort top-down shooters zijn perfect om een avondje met een of twee vrienden voor te gaan zitten. Daar komt bij dat Livelock juist met meerdere spelers pas echt goed tot zijn recht komt. Op een vraag via Twitter of er een local co-op-mogelijkheid komt was het antwoord iets in in de strekking van 'wie weet wat de toekomst brengt'. Dit gemis, samen met de korte duur en de simpele verhaallijn mogen eigenlijk geen redenen zijn om Livelock links te laten liggen als je liefhebber bent van het genre.

Zoek je explosief en simpel thumbstick-vermaak, dan kun je voor twee tientjes aan Livelock eigenlijk geen buil vallen. De kleurrijke top-down shooter komt helemaal tot zijn recht als je met twee of drie spelers bent, maar helaas is dat alleen via online multiplayer mogelijk. De upgrade- en levelsystemen zijn tamelijk beperkt, maar in combinatie met het arsenaal van verschillende wapens en goed uitgedachte gadgets kun je je toch aardig wat uurtjes vermaken, waarbij de survival-modus de game nog wat extra levensduur geeft.

• Soepele besturing
  • Prima graphics en effecten
  • Lekker chaotisch