The LEGO Movie

Het is het bekendste bouwmateriaal ter wereld en van bijna elke blockbusterfilm is er wel een videogame in LEGO-stijl gemaakt. Nu komt de Deense speelgoedfabrikant samen met Warner Bros. met de eerste niet-gelicenseerde LEGO-film. Kunnen de wereldberoemde blokjes ook zonder al bestaande verhaallijn hoge ogen gooien?

De film speelt zich af in Bricksburg. De wereld wordt geleid door president Business, die eigenlijk de gemene schurk Lord Business is. Hij wil de hele stad geleid en ingericht hebben op zijn eigen manier en heeft hiervoor voor alles en iedereen instructies uitgebracht. Hij heeft zelfs een meesterplan om de stad volledig te onderwerpen met een geheim wapen dat hij de Kragle noemt. Het enige dat de Kragle kan tegenhouden is een speciaal blokje met de naam piece of resistance.

De meest grijze muis in de geschiedenis van LEGO

In deze overgeorganiseerde wereld leeft ook onze hoofdpersoon Emmet. Hij is het summum van een grijze muis en bezit werkelijk niets speciaals. Tot het moment dat hij per ongeluk de "piece of resistance" vindt en in contact komt met een groep verzetsstrijders die de Kragle willen vernietigen. Als zij Emmet vertellen dat hij volgens een oude profetie een zeer speciaal persoon is die de wereld kan redden gaat Emmets grote avontuur beginnen.

Vanaf het allereerste begin van de film blijkt al waar LEGO-films en –games goed in zijn. Het bezit een combinatie van humor die kinderen geweldig vinden aangevuld met woordgrappen en subtiele en minder subtiele verwijzingen naar andere films en series die volwassenen even hard laten meelachen als hun kinderen. Wat de film hierbij goed weet te doen is clichés en herhaling voorkomen. Er is geen moment dat de film het idee geeft dat een grap al eens eerder is gemaakt.

Van LEGO kun je alles maken

Het verhaal is ook een behoorlijk sterk punt van de film. Het is ideaal voor kinderen met een klassieke goeden-tegen-de-slechten-verhaallijn. Daarbij zit er een groep meesterbouwers in het verhaal die van allerlei losse blokjes in de wereld kunnen maken wat zij nodig hebben. Hiermee laat LEGO een prima marketingstatement achter dat er met hun speelgoed alles kan worden gemaakt dat denkbaar is. Het is ook heel herkenbaar voor mensen die met LEGO hebben gespeeld wanneer er een voorwerp in de film valt om bij de impact alle kanten op uiteen te spatten.

Het verhaal is tevens heel herkenbaar. Niet zozeer door de hoofdpersoon Emmet, Wyldstyle of Vitruvius, zijn metgezellen in de strijd tegen Lord Business, maar wel door het vriendje van Wyldstyle, dat is namelijk Batman, en de groep meesterbouwers. Hier zitten onder andere Gandalf, Superman en Green Lantern bij.

Herkenbaarheid ten top bij de meesterbouwers

Voor een film met briljante humor en een solide verhaal heeft The LEGO Movie eigenlijk maar één minpunt. De film wordt in 3D vertoond in de bioscopen. Het minpunt bij deze film is dat er eigenlijk niets te merken is van dit visuele effect. Nergens in de film komen er blokjes op het publiek af, laat staan dat dit zo goed is gedaan dat er onbewust hoofden opzij worden gedaan. Zelfs zonder 3D-bril, wat bij mindere 3D-films vaak voor een wazig scherm zorgt, is het mogelijk om deze film te bekijken. Toch is dit gebrek aan 3D niet iets wat de film tenietdoet. Het is vervelend voor je portemonnee door de toeslag die je betaalt, maar The LEGO Movie is dit ook zonder 3D-effecten waard.

The LEGO Movie doet uiteindelijk precies wat er van een LEGO-film mag worden verwacht. Het is een kinderfilm die ook geweldig is voor volwassenen. Met een prima verhaal voor de kinderen en geweldige grappen en verwijzingen voor de ouders is dit een film die iedereen aan het lachen krijgt, zeker mensen die voor beide aspecten gaan. Het gebrek aan 3D is jammer, maar het maakt de film er zeker niet minder om.