Pixeljunk Monsters Ultimate HD

Na 5 jaar maakt een van de bekendste tower defense-franchises op PlayStation de overstap naar de nieuwste handheld van Sony. In volle HD-glorie komt Pixeljunk Monsters Ultimate HD naar PlayStation Vita, maar is de titel na al die tijd nog in staat om zowel fans als nieuwkomers te bekoren?

Pixeljunk Monsters Ultimate HD

Geduld is een goede deugd
Ik heb mensen met veel geduld altijd benijd. Mensen die te allen tijde rustig en beheerst hun ding doen, frustraties negeren en blijven volhouden. Mensen die games als Pixeljunk Monsters Ultimate HD volledig uitspelen en elk level voltooien. Dat laatste is lang niet voor iedereen weggelegd: Pixeljunk mag er dan wel cartoonachtig uitzien, aan de binnenkant is het een enorm moeilijke game.

Pixeljunk Monsters Ultimate HD is een tower defense-spel van de puurste soort. Er zijn slechts enkele soorten vijanden in het spel aanwezig, en ook het aanbod aan torens is niet om over naar huis te schrijven. Daar draait het echter niet om bij ontwikkelaar Q-Games. Alles staat of valt met jouw beslissingen. Je speelt de medicijnman van een stam die zijn onderdanen moet beschermen tegen boosaardige wezens.

Pixeljunk Monsters Ultimate HD
Anders dan bij de meeste genregenoten bestuur je zelf het personage dat de torens neerplant. Neerplant mag je hier gerust letterlijk nemen: de bomen, die eveneens de af te leggen weg van de vijanden aanduiden, dienen als basis voor je verdediging. Dit is niet de enige taak van de medicijnman. Gedode monsters laten namelijk centen vallen, die noodzakelijk zijn om de missies tot een goed einde te brengen.

Kapitalisme in de jungle
Eerst en vooral laten de wezens gouden munten achter. Deze munten gebruikt de medicijnman om torens te bouwen. Soms verschijnen ook eggs op het toneel, en dit is waar de tactische kant van Pixeljunk komt kijken. Ofwel je gebruik je de eieren om de sterkste torens vrij te spelen, ofwel upgrade je reeds bestaande torens. Eén fout is genoeg om overrompeld te worden, en dit is ook waar de game frustrerend wordt.

Pixeljunk Monsters Ultimate HD

Pixeljunk Monsters Ultimate HD kent namelijk geen van de functies die we van de meeste andere tower defense-games gewoon zijn. Zo kun je het spel niet op pauze zetten als je het overzicht kwijtraakt. En dat overzicht kwijtraken is fataal voor je voortgang. Ook het voortspoelen van waves is voor Pixeljunk een onbekend fenomeen. Het herspelen van moeilijke levels wordt zo al snel langdradig.

Dit betekent wel dat spelers heel wat uren zoet zullen zijn met wat Pixeljunk Monsters Ultimate HD aanbiedt. De titel bevat alle uitbreidingen die de afgelopen jaren verschenen voor het origineel. Deze complete versie telt dus meer dan 70 levels, en als je bedenkt dat het voltooien van moeilijkere niveau's soms wel tot drie uur in beslag kan nemen, krijgt een tower defense-fanaat in elk geval waar voor zijn of haar geld.

Pixeljunk Monsters Ultimate HD

Verder komen de graphics heel mooi tot z'n recht op het OLED-scherm van PlayStation Vita. Een co-op-modus is nu ook aanwezig, maar jammer genoeg kan die voortgang niet naar singleplayer worden overgedragen. Als laatste is een modus toegevoegd die levels genereert op basis van vijf symbolen. Het spelen van die levels heeft echter weinig nut, tenzij je enorm veel van leaderboards houdt.

Conclusie:
Gamers die op zoek zijn naar een meer casual ervaring, zijn hier aan het verkeerde adres. De Pixeljunk-veteranen worden eveneens wat achtergesteld: het gebrek aan nieuwe levels en eilanden stelt wat teleur. Maar voor doorgedreven fans van tower defense-spellen vormt Pixeljunk Monsters Ultimate HD echter de ultieme compilatie op PlayStation Vita.

Gespeeld op PlayStation Vita. Ook beschikbaar voor pc.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.