Assassin's Creed III The Tiranny of King Washington Episode 1: The Infamy

Al sinds de eerste Assassin’s Creed is het verhaal bij elk deel op dezelfde manier opgebouwd. De ontwikkelaars vertrekken vanuit historische gebeurtenissen, voegen daar fictieve personages aan toe die de gebeurtenissen op een of andere manier beïnvloeden, met daarbovenop enkele bovennatuurlijke elementen. Ubisoft besloot om het voor de DLC van Assassin’s Creed III eens over een andere boeg te gooien, in de vorm van een alternatieve geschiedenis.

Assassin's Creed III

Wat zou er gebeuren als George Washington na het overwinnen van de oorlog met Groot-Britannië de macht niet op zou geven en van Amerika een monarchistische staat zou maken? Wat als hij die staat met ijzeren vuist zou regeren? En wat als Washington een magische staf in zijn handen zou krijgen waardoor hij onoverwinnelijk wordt? Inderdaad, totale chaos. En laat dat nu net de situatie zijn waarin Ratonhnhaké:ton ontwaakt.

Assassin's Creed III Washington

Ratonhnhaké:ton komt terecht in een gewelddadigere wereld dan we van de Assassin’s Creed-franchise gewend zijn. De gebeurtenissen vinden nog steeds op dezelfde locaties plaats, maar met enkele verschillen. Je komt bijvoorbeeld langs bomen waaraan opgehangen mensen bungelen, of wandelt op paden die door gespietste gevangenen geflankeerd worden. Af en toe ziet Ratonhnhaké:ton ook publieke executies plaatsvinden. Alhoewel er relatief weinig aan de spelwereld veranderd is, wordt de indruk toch gewekt dat Washington geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken.

Geestwolven en stealth suits
Om Ratonhnhaké:ton een duwtje in de rug te geven introduceert Ubisoft halverwege de DLC enkele nieuwe vaardigheden. Als eerste kan je met één druk op de knop drie bloeddorstige geestwolven oproepen, die daarbovenop onzichtbaar zijn voor de gewone sterveling. De tweede kracht die Ratonhnhaké:ton toegewezen krijgt, is een soort van stealth suit avant la lettre. Zo kan hij ongemerkt aan een hoge snelheid gebieden doorkruisen zonder gezien te worden door wachters. Nadeel is wel dat de levensbalk leegloopt zolang Ratonhnhaké:ton de vaardigheid gebruikt.

Assassin’s Creed III The Tiranny of King Washington Episode 1

Beide vaardigheden zijn een leuke toevoeging aan de DLC, maar dreigen de balans van Assassin’s Creed uit evenwicht te brengen. Waar in de gewone game sluipmoorden (soms zelfs te) moeilijk uit te voeren zijn, wordt dit in The Tiranny of King Washington een fluitje van een cent. Ratonhnhaké:ton zet stealth-modus in gang, loopt naar een struik nabij het doelwit om zich te verschuilen en roept zijn wolvenroedel op. Resultaat: het doelwit is vermoord, Ratonhnhaké:ton maakt zich geruisloos uit de voeten en niemand heeft iets in de smiezen. Deze krachten kunnen trouwens niet in de originele campagne gebruikt worden.

Waar voor je geld? 
Meer valt er over deze uitbreiding niet te zeggen. Ratonhnhaké:ton kan deelnemen aan enkele nieuwe zijmissies, maar die voegen weinig substantieels aan de uitbreiding toe. Dat kaart meteen ook het grootste probleem aan dat we met The Tiranny of King Washington hebben. De verhaallijn is namelijk in een kleine twee uur uitgespeeld. Voeg daar nog twee uur aan toe voor de zijmissies en collectibles, en je hebt alles uit de DLC gehaald. Tien euro voor een campagne van twee uur lijkt toch iets te prijzig om waar voor je geld te krijgen.

Assassin’s Creed III The Tiranny of King Washington Episode 1

Conclusie
The Tiranny of King Washington laat ons met een dubbel gevoel achter. De alternatieve verhaallijn spreekt aan en laat je na de cliffhanger aan het einde uitkijken naar de tweede episode. De nieuwe vaardigheden zijn leuk gevonden en zorgen voor de broodnodige afwisseling. De korte speelduur vormt echter een geldige reden om aan je aankoop te twijfelen. Het is misschien raadzaam om te wachten op de release van de twee volgende uitbreidingen en ze in één ruk uit te spelen. Wij bleven namelijk een beetje op onze honger zitten, met het gevoel dat de campagne nog maar net op gang kwam.

Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar op PlayStation 3 en Windows. Op een latere datum beschikbaar op Wii U.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.