Sly Cooper: Thieves in Time

Na een vakantie van maar liefst 8 jaar is Sly Cooper weer helemaal terug. Niet met een reboot zoals we reeds bij andere franchises zagen, maar met een game die trouw blijft aan de roots van de reeks.

Sly Cooper: Thieves in Time speelt zich af na de gebeurtenissen van Sly 3: Honor Among Thieves. Sly en zijn team zijn druk in de weer met het bouwen van een tijdmachine. Iemand reist echter door de tijd om de voorouders van Sly op te sluiten en zo te voorkomen dat hun technieken verschijnen in het ultieme dievenhandboek Thievius Raccoonus. Aan Sly de taak om via de tijdmachine orde op zaken te stellen en zijn voorouders te redden uit de klauwen van de mysterieuze vijand.

Sly Cooper: Thieves in Time (Foto: Sony)

Je merkt het al: de verhaallijn is niet het belangrijkste element van Sly Cooper: Thieves in Time. De leuke en vaak humoristische dialogen laten toch uitschijnen dat ontwikkelaar Sanzaru er wel degelijk werk in heeft gestoken. Daarnaast is ook het stemmenwerk van uitmuntende kwaliteit, wat maakt dat je bijna constant speelt met een glimlach op je gezicht. Voor de handheldgamers onder ons is het aangeraden om een koptelefoon mee te nemen, aangezien de game enkel in de tussenfilmpjes ondertitels weergeeft en het zonde zou zijn om ook maar één woord van de stemmen te missen.

Reizen door de tijd
Doorheen de verhaallijn komt Sly terecht in vijf werelden, gaande van een middeleeuwse burcht en een dorp ten tijde van het feodale Japan tot een stadje dat zo uit een western lijkt te komen. Sanzaru koos voor het verderzetten van de cell-shaded stijl zoals we gewoon zijn van de eerdere delen in de reeks. De graphics op PlayStation Vita lijken daardoor bijna evenwaardig aan die van een gemiddelde consoletitel. Voor die mooie beelden wordt wel een prijs betaald, in de zin van extreem lange laadtijden die kunnen oplopen tot een minuut per scherm.

Sly Cooper: Thieves in Time (Foto: Sony)
Elke wereld waarin Sly belandt is een soort van hub: je bent vrij om de volgende missie te spelen of gewoon rond de dwalen, op zoek naar de zoveelste collectible. De verzamelaars kunnen hun hart ophalen aan deze titel, omdat er in elke wereld talloze flessen, maskers en schatkisten verspreid zijn. Daarnaast zijn er nog enkele randactiviteiten te beleven in de hideout, waar je onder meer terecht kan voor een spelletje pingpong of het kopen van allerlei upgrades.

Variatie 
De missies vormen het grootste deel van de game. Sly staat er niet alleen voor en krijgt hulp van de schildpad Bentley, die in een rolstoel zit, het roze nijlpaard Murray en de vos Carmelita. Daarnaast kan in elke van de vijf werelden de bijbehorende voorouder van Sly bestuurd worden, elk met hun eigen vaardigheden. Het lijkt alsof de game bij elk personage van genre verandert: een beat-em-up met Murray, een platformer met Sly en een (simplistische) shooter met Carmelita.

Sly Cooper: Thieves in Time (Foto: Sony)
Bentley is een geval apart. Hij is het computergenie van de groep en moet vaak zorgen voor het hacken van beveiligingssystemen. Een uitgelezen kans om enkele minigames te implementeren, dacht Sanzaru ongetwijfeld. Deze zijn leuk en maken gebruik van de verscheidene capaciteiten van de PlayStation-consoles. De uitwerking laat echter vaak te wensen over. Zo zorgt een minigame à la Marble Roll voor veel onnodige frustratie omdat de bewegingen niet goed door de game worden geregistreerd.

De kleerkast van Sly
Als dit nog niet genoeg afwisseling is, zijn er nog de kostuums die Sly en zijn vrienden doorheen de verhaallijn vrijspelen. Deze zorgen voor nog meer variatie en zouden de speler geen kans moeten geven om zich ook maar één moment te vervelen. De makkelijke moeilijkheidsgraad steekt hier een stokje voor. De gameplay is vaak te simpel en lijkt soms wat veel op kinderen afgestemd. Mensen die houden van een uitdaging zullen hun gading niet in deze titel vinden.

Sly Cooper: Thieves in Time (Foto: Sony)
Sly Cooper: Thieves in Time maakt ook gebruik van het CrossBuy-systeem: door het spel één keer te kopen kan die zowel op PlayStation 3 als op PlayStation Vita gespeeld worden. Als je klaar bent met spelen kan de savegame automatisch op de servers van Sony opgeslagen worden, waarna je op een andere console verder kan spelen. Verder kan Vita ook dienstdoen als een tweede scherm dat verzamelobjecten extra oplicht.

Conclusie
De nieuwste telg in de Sly Cooper-franchise is een schot in de roos. Zowel op gameplay- als op grafisch niveau moet de game zeker niet onderdoen voor de eerdere delen in de reeks. Ook de humor en het stemmenwerk zijn van zeer hoog niveau. De minpunten zoals de lange laadtijden en de te makkelijke moeilijkheidsgraad wegen niet op tegen de rest van het spel. Een aanrader voor elke bezitter van een PlayStation-console! 

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ humor - lange laadtijden 8,5
+ mooie graphics - soms te makkelijk
+ stemmenwerk  


Gespeeld op PlayStation Vita, ook beschikbaar op PlayStation 3.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.