Shadow Warrior

Het is alweer 16 jaar geleden dat de originele Shadow Warrior verscheen. De game werd ontwikkeld door Duke Nukem 3D-ontwikkelaar 3D Realms en teerde vooral op het succes van Duke; de gameplay was bijna exact dezelfde. Toch weerhield dit Shadow Warrior er niet van om tot een echte cult classic uit te groeien. Reboots van 3D Realms-games genieten echter geen goede reputatie, dus de vraag blijft of deze remake van Shadow Warrior hier verandering in kan brengen.

Shadow Warrior
Devolver Digital ging alvast grondig te werk met de voorbereiding van Shadow Warrior. De uitgever heeft al heel wat ervaring met remakes van oude shooters (denk maar aan de vele Serious Sam-titels). Ze gingen ten rade bij Scott Miller van het ter zielen gegane 3D Realms en besloten om enkel te focussen op de single player-modus. Vervolgens huurden ze ontwikkelaar Flying Wild Hogs, die hun strepen reeds verdienden met Hard Reset, een moderne FPS die qua gameplay teruggreep naar de snelle en meedogenloze actie van titels zoals Duke Nukem en Doom.

Zoals eerder vermeld bevat de remake niets wat het origineel zo controversieel maakte; alle seksistische en racistische grappen zijn weggehaald. Daarnaast is ook de multiplayer verdwenen, iets wat fans misschien niet zo goed kunnen smaken. Het belangrijkste onderdeel is echter nog steeds aanwezig: de katana. Hoofdpersonage Lo Wang gaat in opdracht van Zilla Enterprise op zoek naar de Nobitsura Kage, een katana met magische krachten. Door de goden wordt hij echter gedwongen om te vechten tegen horden demonische wezens, samen met de verbannen geest Hoji.

Shadow Warrior

Die verhouding zorgt voor een humoristische ondertoon bij alle ledematen die op je scherm zullen rondvliegen. Veel ledematen. Shadow Warrior draait namelijk niet om een verhaal of uitdieping van de cast, maar wel om geweld. De Nobitsura Kage is daar een perfect voorbeeld van: die is niet alleen dodelijk efficiënt, maar ook nog eens een geweldig leuk wapen om mee te spelen. De precisie waarmee je een hoofd van zijn romp kunt scheiden, geeft in weinig games zo'n voldoening als in Shadow Warrior.

De katana is dan ook de redding van deze remake. Lo Wang heeft toegang tot een heel arsenaal aan wapens, maar die zijn saai in vergelijking met de Nobitsura Kage. Behalve die katana bevat Shadow Warrior weinig wat de game echt de moeite waard maakt om te spelen. Natuurlijk zijn goede graphics en wat humor altijd leuk om te zien, maar de verhaallijn blijft niet veel meer dan een opvolging van (weliswaar mooie) arena's, telkens met dezelfde vijanden.

Shadow Warrior

Flying Wild hogs blijft echter niet helemaal trouw aan de originele formule en heeft ook aan de iets jongere gamer gedacht. Zo is er ook een upgradesysteem aanwezig, waarmee je je wapens en de magische krachten van Wang mee verbetert. Dankzij dit systeem krijg je toch een gevoel van progressie, iets dat belangrijk is om je te doen blijven spelen. Het maakt ook het latere gedeelte van het spel draaglijker en laat je toe om eens uit de bol te gaan met een volledig gemodificeerde rocket launcher.

Ondanks al het voorgaande zal de campagne na enkele uren toch wat repetitief beginnen aanvoelen. De enige oplossing daarvoor heet, jawel, de Nobitsura Kage. Zelfs aan het einde van de 12 uur durende verhaallijn blijft spelen met de katana even leuk als voordien. Zonder dit wapen zou Shadow Warrior waarschijnlijk in de vergeetput van middelmatige shooters zijn beland, maar dankzij een simpel zwaard blijft de game overeind. Na het doorworstelen van de campagne kun je ervoor kiezen om een new game + te starten met je geüpgrade wapens, maar meer herspeelbaarheid dan dat is er niet te vinden.

Shadow Warrior

Overloop dus eens wat je verwacht van een FPS vooraleer je Shadow Warrior aanschaft. Wil je een gevarieerde campagne met uitgediepte personages, veel set pieces en daarnaast nog een multiplayer- en coöp-modus om je met je vrienden uit te leven? Dan ben je bij Shadow Warrior wellicht aan het verkeerde adres. Heb je echter een game nodig om je dagelijkse frustraties bot te vieren op demonen, bij voorkeur met een katana? Dan is deze remake je op het lijf geschreven.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+Katana! -Repetitief 7,5
+Mooie graphics