Mobiele Reviews: Week 3

Zeg je Sketchbook Squad, dan zeg je Doodle Jump. Zeg je Doodle Jump, dan zeg je geen Sketchbook Squad. Gelukkig maar, want anders was Orange Pixels nieuwste er eentje om snel te vergeten.

Sketchbook Squad is een Orange Pixel-versie van een endless jumper-spel. Je speelt met een groepje superhelden dat zich in een tekenblok bevindt en springt je een weg omhoog langs allerlei obstakels. Zoals wel vaker met spellen van die Nederlandse studio het geval is, is dit spel moeilijker dan zijn genre-genoten. Onderweg kom je lasers, helikopters en bijvoorbeeld zagen tegen, die het je allemaal moeilijker maken om hogerop te komen. De vorm van die uitdaging is verfrissend.

De vorm van deze game is belangrijk en dan hebben we het met name over het uiterlijk. De achtergrond is wit met hier en daar een tekening van een handeling die je moet verrichten. De uitleg is dus naadloos geïntegreerd in de speelervaring en dat kan een spel als dit alleen maar ten goede komen. Het draait immers om de gameplay, die je vanuit een oogwenk moet kunnen opstarten zonder eerst hele menu’s door te moeten met uitleg. Het hoeft niet en is zodoende goed opgelost.

De superhelden zien er ook allemaal heel tof en stuk voor stuk anders uit. Nu hebben ze nog geen krachten, maar wellicht dat dit in een later stadium wel gebeurt. Sketchbook Squad is namelijk het eerste spel in een nieuwe franchise van Orange Pixel, dat tevens meedoet aan een oude traditie: zodra de zomer in aantocht is, geeft de studio een gratis spel weg. Een betere introductie tot deze nieuwe personages kun je haast niet krijgen – het spel heeft totaal geen drempel.

Het maakt dus niet uit met welk poppetje je speelt, je zal altijd hetzelfde blijven doen. Omhoog springen en ondertussen obstakels en vijanden ontwijken. Onderweg pak je ook blikken mee die meer punten waard zijn, red je een handjevol superhelden en maak je gebruik van raketten en langs vliegende bommen om sneller hogerop te komen. Het is op een gegeven moment een drukte van jewelste op je scherm, maar dat vergroot enkel de uitdaging én het plezier.

Dat het niet uitmaakt welk poppetje je kiest, is wel een nadeel. Het was tof geweest als het ene poppetje sneller zou springen of de ander meer punten zou generen bij het hogerop komen. Nu heeft het enkel invloed op de te behalen doelstellingen, maar daarna maakt het geen fluit uit. Maar voor de rest is Sketchbook Squad een leuke introductie van een nieuwe franchise waar we in de toekomst nog veel meer van gaan zien. In welke vorm is nog niet bekend.

Prijs: gratis
Gespeeld op Android. Later ook verkrijgbaar voor iOS.

Geschreven door: WesleyB