Scooby-Doo and The Spooky Swamp

Gespeeld op de Nintendo DS
Ook verkrijgbaar op de Nintendo Wii en PlayStation 2

Scooby-Doo is één van de vele tekenfilms van vroeger waar ik maar al te graag voor op de bank bleef zitten. Keer op keer bleek de griezel van de aflevering een bekend iemand met een masker op te zijn. Hoewel de voorspelbaarheid op den duur zo hoog lag, bevatte de serie een zekere charme die kinderen maar vaak ook volwassenen aan de buis gekluisterd hield. Speciaal voor Halloween kregen wij de nieuwste Scooby-Doo game voor de Nintendo DS binnen. Weet Scooby-Doo and The Spooky Swamp de oude, vertrouwde charme van de serie terug te brengen?

Er hangt een heerlijke geur om het Mystery Inc.-clubhuis. De altijd hongerige Scooby en Shaggy kunnen de verleiding niet weerstaan en lopen het moeras in waar de heerlijke geur vandaan komt. Tijdens de wandeltocht leer ik de basis kennen van de game. Het camerastandpunt in Scooby-Doo staat altijd lichtelijk vanaf boven op je gericht en draait mee met de omgeving. Je kunt de camera dus niet zelf draaien, maar gelukkig draait deze in de meeste gevallen keurig mee. De wereld ligt vol met objecten die je stuk kunt slaan met Scooby of stuk kunt schieten met de katapult van Shaggy. Al snel kom je gigantische spinnen tegen die met dezelfde aanvallen om te leggen zijn. Maak je objecten stuk of maak je tegenstanders een kopje kleiner, dan springen deze dikwijls uit elkaar in een aantal welbekende Scooby-snacks. Deze botvormige koekjes zijn in te ruilen voor leuke kledingstukken en accessoires voor Scooby en zijn vrienden, maar voegen verder weinig toe aan de game. De levels zitten ook vol met medailles die extra veel Scooby-snacks waard zijn. Verder kun je eten verzamelen voor je sandwich en kun je zo af en toe kijken hoe groot de sandwich al is die je maakt met de verzamelde onderdelen.

Tijdens het spelen kun je altijd wisselen tussen de personages. Ieder personage heeft één unieke vaardigheid die zo nu en dan nodig is voor het oplossen van puzzels. De game is overduidelijk gericht op kinderen, want moeilijk wordt de game nooit. Het oplossen van de typische mysteries in de game doe je aan de hand van een camera, een vergrootglas en nog wat andere speeltjes. Met de schouderknop verplaatst het speelscherm zich naar de touchscreen en kun je de camera richten op de plekken waar dit nodig is. Het vergrootglas gebruik je om voor het blote oog onzichtbare aanwijzingen te vinden. Verder zit de game vol met minigames in de vorm van legpuzzels, schietbanen voor de katapult van Shaggy, burritos beschermen tegen zombies, sandwich stapelen en andere ongein die precies aansluit met de sfeer van Scooby Doo. De game heeft weinig om het lijf voor de echte gamers, maar kinderen van onder de tien zullen zich uitstekend vermaken.

Ook het grafische stijltje van de game lijkt zich erg op de kleintjes te richten. De volwassen personages hebben allemaal een kleiner lijfje en een groter hoofd gekregen en de humor lijkt iets minder duister dan in de oorspronkelijke serie. De game wist me wel te verrassen op grafisch gebied, want de gebieden en figuren zien er in de meeste gevallen verzorgd uit. De stijl deed me denken aan de Zelda-games voor de Nintendo DS, maar staat wel duidelijk een paar treetjes lager. De tussenfilmpjes in Scooby-Doo laten helaas te wensen over. Deze worden afgespeeld op het bovenste scherm en zijn een ontzettend slechte compressie waardoor vrijwel alle details wegvallen en er niks anders overblijft dan een dikke pixelbrij. Gelukkig is de game ook voorzien van genoeg ingame-gesprekken waarbij de stemmen van de karakters dicht in de buurt komen van de cartoons.

Scooby-Doo and The Spooky Swamp is een degelijke game geworden voor kinderen onder de tien. De gameplay is eenvoudig gehouden en ook het verhaal is erg luchtig en tekenfilm-waardig. Als vroegere fan van de serie hoef je de game echter niet te proberen. Heb je jonge kinderen en ben je op zoek naar een leuk spelletje voor hun Nintendo DS? Dan heb je aan Scooby-Doo een goeie, want je kind zal de game ongetwijfeld een punt of twee hoger geven dan wat ik er uiteindelijk van kan maken.

Minpunten Cijfer
+ Leuk voor de kids
- Maar voor de meeste gamers te weinig om het lijf