Boek: Elise Broach - Dodenrit

Sommige problemen zie je niet aankomen, zoals onweersbuien die zomaar uit het niets komen. Het ene moment is de hemel blauw en schijnt de zon, en dan ineens is het donker en hangen de wolken drukkend boven je hoofd. Ook de veertienjarige Lucy wordt samen met haar oudere broer Jamy en zijn vriend Kit overvallen door een groot probleem in het boek Dodenrit van schrijfster Elise Broach.

Het leven van Lucy verandert drastisch op de avond dat ze met de twee jongens door de woestijnachtige staat New Mexico rijdt. Het drietal heeft vakantie en is op weg naar Phoenix, de plaats waar de vader van Lucy en Jamie woont. Tijdens de lange autorit steekt een hevige storm op. Het zicht op de weg is enorm slecht door de regen. Plotseling rijdt het trio ergens tegenaan. Jamie vermoedt dat ze een coyote geraakt hebben, maar als het groepje terugkeert om te kijken, vinden ze een dood meisje. En dan begint de ellende pas echt.

Hebben zij het meisje aangereden? Hoe komt ze hier terecht? Heeft iemand het gezien? Jamie is ervan overtuigd dat hij een dier heeft aangereden. Maar Lucy twijfelt. En dan hebben de jongens ook nog gedronken. Het drietal rijdt naar het dichtstbijzijnde huis voor hulp en moet vervolgens op last van de politie in de buurt blijven. Terwijl agenten de dood van het meisje en de rol van het drietal daarbij onderzoekt, probeert Lucy te achterhalen wie het meisje is en hoe ze op de verlaten snelweg verzeild is geraakt.

Dodenrit is een bij vlagen spannend jeugdboek, met name geschreven voor tieners tussen de twaalf en vijftien jaar. Het boek volgt de belevingen, ervaringen en emoties van Lucy op de voet. De verschillende ingrediënten van het boek - een dood meisje, drie jongeren in een verlaten woestijn, een raadselachtig ongeluk - zouden tot een onvoorspelbaar en spannend verhaal kunnen leiden. Dit is echter niet helemaal het geval. Opmerkelijke plottwists zijn er namelijk niet. Het verhaal leest echter snel weg en is zo opgebouwd dat je eigenlijk toch wel continu door wilt blijven lezen.

Het boek stelt daarom een beetje teleur. De karakters in het verhaal zijn oppervlakkig en een beetje voorspelbaar in hun acties, feitelijke informatie in het boek klopt niet altijd en de beweegredenen van Lucy zijn lang niet altijd duidelijk. Broach had het verhaal zoveel leuker kunnen maken door de verhaallijn minder voorspelbaar te maken en de lezer meer te betrekken bij de ontwikkelingen die andere karakters doormaken.

Kortom: leuk voor op vakantie als er niets anders meer te lezen is, maar tieners die een écht spannend boek willen lezen, moeten toch nog even verder kijken.