Film: Millennium 2: De Vrouw Die Met Vuur Speelde

Eén van de grote verrassingen van de afgelopen zomer was toch wel de verfilming van het eerste boek uit de Millenniumreeks van wijlen Stieg Larsson. De boeken worden door zowel recensenten als lezers bejubeld en de verfilming van het eerste boek, Mannen Die Vrouwen Haten, was de best bezochte Zweedse film ooit in Nederland. De verfilming van het tweede boek uit de reeks, De Vrouw Die Met Vuur Speelde, kon dus niet uitblijven. Dan rest natuurlijk de vraag of deze film het haalt bij de sterke eerste film.

Millennium 2: De Vrouw Die Met Vuur Speelde

Het is een jaar na de gebeurtenissen van Mannen Die Vrouwen Haten. Op één avond worden drie moorden gepleegd. De slachtoffers zijn Dag Svensson, een journalist en zijn vriendin Mia Bergman, die voor het beroemde en beruchte tijdschrift Millennium werkten aan een publicatie over vrouwenhandel, en Nils Bjurman, de curator van Lisbeth Salander (Noomi Rapace). Op het moordwapen staan de vingerafdrukken van Salander. Het hele politieapparaat komt in beweging, maar Salander is onvindbaar. Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) is ondanks het feit dat hij en Salander elkaar al een jaar niet hebben gezien overtuigd van Salanders onschuld. Hij gaat langzamerhand een verband zien tussen de drievoudige moord en het artikel van Svensson over vrouwenhandel en stuit wederom op een waanzinnig schandaal.

Salander en Bjurman

Wie van grimmige thrillers houdt wordt met Millennium 2: De Vrouw Die Met Vuur Speelde op zijn wenken bediend. De makers weten precies de grimmige, beklemmende sfeer van het boek op te roepen. De spanning is zelfs als je het boek gelezen hebt te snijden. Bovendien is het acteerwerk bijzonder sterk. Michael Nyqvist is zeer geloofwaardig als de sluwe journalist Mikael Blomkvist. Ook zijn de bijrollen goed neergezet en vervelen niet. Leuk is bovendien de rol van bokser Paolo Roberto als zichzelf. Maar het is toch vooral Noomi Rapace die wederom perfect gecast is als de problematische Lisbeth Salander. Ze steelt iedere scène waar ze in zit en is precies de Lisbeth Salander van het boek.

Bovendien is de film vrij trouw aan het boek, wat toch ook een pluspunt is. Het boek heeft echter een zeer uitgebreid en af en toe ingewikkeld plot. Helaas komt dit in de film niet volledig uit de verf. Af en toe is de verhaallijn nogal verwarrend en lijkt het verhaal van de hak op de tak te springen, ondanks of misschien juist omdat het een versimpelde versie van het boek is. Zo zijn de keuzes van sommig personages af en toe moeilijk te begrijpen voor de mensen die het boek niet gelezen hebben. Jammer, want dit doet toch af aan een verder prima in elkaar zittende film. Het gevoel bekruipt je dat de makers na het succes van de eerste film zo snel mogelijk het vervolg wilden uitbrengen en hierbij niet de aandacht aan het script gegeven hebben die het verdient.

Mikael Blomkvist

Kortom, Millennium 2: De Vrouw Die Met Vuur Speelde, is toch een zeer degelijke thriller. De film zal zowel de lezers als de mensen die het boek niet hebben gelezen goed weten te vermaken. Toch haalt de film het niet bij het boek, dat veel complexer is en meer diepgang heeft. Als kijker blijf je toch achter met het gevoel dat er veel meer in had kunnen zitten dan nu. Jammer, want met een dergelijk boek als basis was dat toch niet nodig geweest. De film wordt echter toch gered door het goede acteerwerk, wat ervoor zorgt dat de film toch beter is dan gemiddeld.