Film: The Twilight Saga: New Moon

Na het overdonderende succes van Twilight kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. De boeken van schrijfster Stephenie Meyer worden stuk gelezen door tienermeisjes over de hele wereld. De film maakte van hoofdrolspelers Kristen Stewart en voornamelijk Robert Pattinson op slag sterren die amper normaal over straat kunnen zonder door hordes fans te worden belaagd. Zij keren vanzelfsprekend dus terug als Bella Swan en vampier Edward Cullen in het tweede deel, The Twilight Saga: New Moon.

New Moon begint waar Twilight eindigde. Bella en Edward zijn ondanks alles gelukkig samen. Desondanks zijn er toch spanningen doordat Edward Bella weigert in een vampier te veranderen. Dingen lopen uit de hand als Bella zich op haar verjaardag per ongeluk aan het pakpapier van een cadeautje snijdt. Edwards broer Jasper gaat hierdoor helemaal door het lint en probeert haar aan te vallen. Dit doet Edward besluiten om voor de veiligheid van Bella uit haar leven te verdwijnen. Bella blijft achter met een gebroken hart en worstelt zich eenzaam door de rest van het schooljaar. Dan ontdekt ze dat ze Edward kan horen zodra ze in gevaar is. Haar verlangen om bij hem te zijn, leidt ertoe dat ze steeds grotere risico’s neemt. Samen met Jacob Black (Taylor Lautner), haar jeugdvriend en lid van de Quileute stam, knapt Bella een motor op. Langzaam ontdooit ze en wordt de vriendschap met Jacob intenser. Dan blijkt dat Jacob zelf ook een bovennatuurlijk geheim met zich meedraagt.

De liefhebbers van het boek zullen weer tevreden zijn, New Moon is zeer trouw aan het boek en weet de sfeer goed te vangen. Waar Twilight het voornamelijk laakte aan spanning maakt New Moon het volledig goed. De film bevat aanzienlijk meer actiescènes, die bovendien een stuk spectaculairder zijn dan in het eerste deel. Ook bevat hij meer humor, wat in vergelijking met Twilight een verademing is. Hierdoor is de film voor een groter publiek dan alleen de fans van het boek goed te behappen. De eerste film sprak voornamelijk tienermeisjes aan die in de mysterieuze vampier Edward het ideale vriendje zien. New Moon spreekt zeker een grotere groep mensen aan.

Toch zijn er een aantal minpunten. De special effects zijn toch wel een beetje teleurstellend. Zeker als je de effecten vergelijkt met bijvoorbeeld The Chronicles of Narnia ziet valt het toch een beetje tegen. Ook gaat hoofdpersonage Bella op een gegeven moment enigszins irriteren. Ondanks dat Kristen Stewart een stuk beter acteert dan in het eerste deel en haar gebroken hart goed neer weet te zetten, irriteert het personage door haar af en toe egoïstische keuzes. Ze is ontzettend geobsedeerd door Edward en lijkt geen enkele andere motivatie te hebben dan hem. Dit is niet de schuld van Stewart, maar het ligt meer aan hoe de schrijvers het personage hebben vormgegeven. Op zich niet erg, ware het niet dat het om een personage gaat dat vrijwel de gehele film in beeld is.

Desondanks weet New Moon de kijker zeker te vermaken. De film spreekt een breder publiek aan dan Twilight, wat toch voornamelijk op jonge tienermeisjes gericht was. Dankzij de actie en humor is de film wat makkelijker te verteren. Toch zijn de special effects nog steeds wat teleurstellend en loop je af en toe het risico je aan Bella te irriteren. Maar New Moon is zeker een leuke film om met je vriend of vriendin te gaan kijken.

Label: Summit Entertainment Releasedatum: 19 november 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.