Film: Valentine's Day

Valentijnsdag blijft voor een hoop mensen moeilijk te behappen. De één vindt het werkelijk fantastisch, terwijl de ander het maar commerciële flauwekul vindt. Wat je er ook van vindt, voor regisseur Garry Marshall (Pretty Woman, The Princess Diaries) is het in ieder geval stof genoeg voor een film. Een heel blik sterren werd open getrokken voor Valentine’s Day, maar is dat genoeg om een film rond een dergelijk zoet thema interessant te houden? Of is de film niets anders dan een excuus om zoveel mogelijk sterren in één film te stoppen?

Valentine's Day

In Valentine’s Day worden verschillende koppels en hun liefdesperikelen gevolgd gedurende Valentijnsdag. De belangrijkste verhaallijnen zijn onder andere bloemist Reed Bennet (Ashton Kutcher) die zijn vriendin Morley (Jessica Alba) ten huwelijk vraagt. De beste vriendin van Reed, Julia (Jennifer Garner) wil haar vriend (Patrick Dempsey) verrassen. Niet iedereen is in de wolken, zo zijn ook de rasechte Valentijnshaters vertegenwoordigd in de vorm van Jessica Biel en Jamie Foxx. Sekslijnmedewerkster Liz (Anne Hathaway) worstelt of ze haar bijbaantje aan haar kersverse vriendje (Topher Grace) moet vertellen of niet. En dit zijn nog maar enkele verhaallijnen in Valentine’s Day.

Valentine's Day

Valentine’s Day maakt namelijk gebruik van de mozaïekstructuur die door Love Actually binnen het genre romkoms zo ontzettend populair gemaakt is. Denk maar bijvoorbeeld aan Alles is Liefde en He’s Just Not That Into You. De personages zijn allemaal op de één of andere manier wel met elkaar verbonden. Groot voordeel van een dergelijke opbouw is dat er altijd een verhaallijn tussen zit die je aanspreekt. Zo ook in Valentine’s Day. Niet alle verhaallijntjes zijn even interessant, zo voelt het plot van Taylor Swift en Taylor Lautner als onnozele verliefde tieners nogal overbodig aan. Maar tegelijkertijd spreken de verhaallijnen van Anne Hathaway en Eric Dane als footballster Sean Jackson zo aan dat ze de film toch interessant weten te houden.

Erg origineel is de film echter niet, maar nergens pretendeert Valentine’s Day dit ook te zijn. Het drama is voorspelbaar en het einde zie je al van verre aankomen, maar omdat dit onderdeel is van de bekende romkom formule stoort dit toch niet. Binnen het genre is de film dan ook zeer redelijk. Ondanks het suikerzoete thema zitten er ook zeker een aantal goede grappen en grappige situaties in.

Valentine's Day

Als je tot de categorie notoire Valentijnshaters hoort kan je deze film beter aan je voorbij laten gaan. Zo niet, dan is het zeker een leuke romantische komedie. Heb geen al te hoge verwachtingen, gewoon verstand op nul en kijken maar.