Film: Orphan

Het is de nachtmerrie van ieder paar dat besluit een kind te adopteren: het kind dat je adopteert blijkt niet zo lief en leuk als je verwacht had. Je weet vaak immers weinig tot niets over het verleden van het kind. In Orphan wordt dit gegeven tot in het extreme doorgetrokken. Het geadopteerde kind blijkt namelijk helemaal niet zo lief als in eerste instantie gedacht, maar juist extreem manipulatief en gewelddadig. En dan heb je het probleem toch echt zelf in huis gehaald…

Kate (Vera Farmiga, The Departed, The Boy in the Striped Pyjamas) en John Coleman (Peter Sarsgaard, Flightplan, Jarhead) hebben een moeilijke tijd doorgemaakt. Hun derde kind is dood geboren. Vooral Kate, een herstellende alcoholiste, heeft het hier erg moeilijk mee en wordt geplaagd door schuldgevoelens en nachtmerries. Toch besluiten ze om een kind te adopteren om zo hun gezin compleet te maken. Bij het weeshuis valt hun keuze al snel op Esther (nieuwkomer Isabelle Fuhrman), een lief en intelligent meisje met een naar verleden. Het klikt meteen en ze besluiten haar mee naar huis te nemen. Eenmaal thuis blijkt Esther ook nog eens fantastisch op te kunnen schieten met de jongste dochter Max, die doof is, terwijl zoon Daniel toch meer moeite heeft Esther als nieuw zusje te zien. Esther begint echter langzamerhand steeds meer nare trekken te vertonen, ze lijkt het ongeluk wel aan te trekken. Als Kate vermoedt dat Esther toch niet het lieve gevoelige meisje is dat ze lijkt te zijn, weigert haar man echter haar te geloven. Want een negenjarige is toch niet in staat tot dergelijk gedrag?

De film begint meteen goed. Het verhaal wordt zo opgebouwd dat je sympathie krijgt voor de familie Coleman en vooral voor Kate. Je wilt gewoon niet dat ze iets overkomt. Vervolgens wordt de spanning subtiel opgebouwd; het begint met vrij onschuldig liegen en wordt vervolgens opgevoerd. Hierdoor ontstaat er een zeer beklemmende sfeer. Bovendien draagt het camerawerk zeer goed bij aan deze sfeer; er wordt zeer dicht op de acteurs gefilmd om dit te versterken.

Het acteerwerk is bovendien sterk. Vera Farmiga en Peter Sarsgaard hebben goede chemie en zijn zeer geloofwaardig als een getrouwd stel met moeilijkheden. Het zijn echter de kinderen die eruit springen. Isabelle Fuhrman weet ijzersterk de kwaadaardige Esther neer te zetten. Voor haar jonge leeftijd weet ze heel subtiel de gemene trekjes van Esther neer te zetten en steeds verder op te bouwen. Aryana Engineer (in het echt ook slechthorend) is bovendien heel vertederend als de dove Max.

De film vliegt echter bij het laatste deel plottechnisch uit de bocht en verliest daar alle geloofwaardigheid en daarmee helaas ook de spanning. Jammer, want het eerste deel van de film is ontzettend spannend en houdt je dan ook op het puntje van je stoel. Kortom, Orphan heeft ontzettend veel potentie, maar gaat helaas tegen het einde van de film de mist in. Toch zul je je met Orphan niet vervelen, vooral het eerste deel is als je van het genre houdt zeker de moeite waard. Daarom toch drie sterren.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio

Label: Warner Bros. Pictures Releasedatum: 5 november 2009
Kijkwijzer: Waardering film: