Film: I Love You Phillip Morris

Films over homoseksualiteit liggen altijd nogal gevoelig in Hollywood. Het is een niet veel voorkomend thema en als het al eens aangesneden wordt zijn het of stereotype nichten of zelfhatende en worstelende mannen die de hoofdrol spelen. Het is dus nog de vraag of dat in I Love You Phillip Morris dan misschien toch anders is. Het feit dat de film zowel geschreven als geregisseerd is door de makers van Bad Santa (Glenn Ficara en John Requa) belooft in ieder geval al een hoop.

I Love You Phillip
Morris

Steven Russell (Jim Carrey, Liar liar, Bruce Almighty) lijkt een doodgewoon leven te leiden. Hij is gelukkig getrouwd met zijn vrouw Debbie (Leslie Mann, Knocked Up, The 40 year old virgin), werkt bij de lokale politie en speelt orgel in de plaatselijke kerk. Tot hij op een dag een ernstig auto-ongeluk krijgt, waardoor hij een openbaring heeft. Hij is homo en gaat het maximale uit het leven halen, zelfs als hij daarvoor de wet moet overtreden. Om in zijn nieuwe extravagante levensstijl te voorzien, begint hij met frauderen en oplichten, maar dit heeft tot gevolg dat hij al snel in de gevangenis belandt.  Daar ontmoet hij de liefde van zijn leven; Phillip Morris (Ewan McGregor, Star Wars, Moulin Rouge!). Steven wringt zichzelf in de meest onmogelijke bochten om zijn grote liefde uit de gevangenis te bevrijden, zodat zij samen het perfecte leven kunnen leiden.

I Love You Phillip Morris

Het is dat al voordat de film daadwerkelijk begint vermeld wordt dat de gebeurtenissen allemaal echt gebeurd zijn, maar anders zou de film bijna te ongeloofwaardig zijn. De manieren waarop en het gemak waarmee Steven Russell vrijwel iedereen om de tuin leidt zijn totaal absurd. Het hoge bizarre gehalte van de film zorgen er met een heleboel grappige momenten dat de film werkelijk geen enkel moment verveelt.
Bovendien zijn de filmmakers te prijzen voor het feit dat ze er echt een film gemaakt hebben die gaat over de liefde tussen twee mensen die eigenlijk toevallig homo zijn. De homoseksuele relatie voelt niet onnatuurlijk aan en wordt heel integer in beeld gebracht. Ja, er zijn wel een aantal grappen over homoseksualiteit, maar het voert niet de boventoon.
Jim Carrey en Ewan McGregor hebben samen een hoop chemie en weten hun karakters goed vorm te geven. Met name Jim Carrey zet het eigenlijk niet zo sympathieke personage van Steven Russell zo neer dat je hem toch aardig gaat vinden. Ewan McGregor is als de gevoelige en een tikje naïeve Phillip Morris perfect gecast. En ook de rest van de bijrollen, vooral die van Stevens christelijke ex-vrouw Debbie, worden door de cast goed vertolkt.
Wat alleen jammer is, is dat het plot af en toe een beetje rammelt, waardoor er niet helemaal duidelijk is wat nu precies wanneer gebeurt.

I Love You Phillip Morris

Mocht je zin hebben in een zwarte komedie, dan is I Love You Phillip Morris zeker een aanrader. Het is zowel een goede komedie over een onverbeterlijke crimineel, als een mooi liefdesverhaal. Laat je niet afschrikken door de homoseksuele thema’s, maar geef de film een kans.