Top Spin 3

Ga er maar voor zitten
Laten we vooropstellen dat dit derde deel van Top Spin niet makkelijk is en oefening vereist om het echt te beheersen. Het zo maar beginnen met je carrière zonder de controls en mogelijkheden te begrijpen, zal snel resulteren in frustratie; tenzij je het leuk vindt om keer op keer die bal in het net te slaan en niet te snappen wat je precies fout doet. Top Spin is een simulatie-game en zeker geen arcade spelletje waar je even snel een balletje gaat slaan. Het is dan ook aan te raden om eerst de tutorial door te nemen voordat je begint.

Het begint al met serveren. Is je timing slecht, dan gaat de bal uit of sla je hem in het net. Met een beetje geluk krijg je hem binnen de lijnen, maar de bal is dan zo zacht dat je tegenstander het zal afstraffen. Oefen je echter op je service, dan ben je in staat de snelheid, richting en effect nauwkeurig te bepalen door je analoge sticks te gebruiken. Pas dan kan je aan aces gaan denken.

Een andere uitdaging is het beheersen van alle slagen. En dan zijn er nogal wat want je kan alles combineren. Wil je een rechtsdraaiende spin geven aan je slice? Dat kan. Of wil je een forehand heel hard cross-court slaan met veel top spin? Kan ook, mits je twee dingen onder de knie hebt; je timing en je voetenwerk. Je kan niet zomaar de knop indrukken en er van uit gaan dat je een goede bal slaat. Nee, als je verkeerd timet zal je niet alleen aan kracht inleveren, maar kan je er vanuit gaan dat de bal niet de richting kiest die je zou willen. Ook zeker zo belangrijk voor deze balcontrole is de positie van je speler. Sta je te dicht op de bal, valt je speler achterover en kan je niet normaal retourneren. Sta je te ver, moet je speler bijna duiken en kan je het punt ook wel vergeten.

Hoewel je wel even bezig bent om alles onder echt onder de knie te krijgen, merk je al snel dat de controls goed reageren en je alleen jezelf de schuld van een nederlaag kan geven. Heel soms voelt het reageren van de speler wat traag aan, maar over het algemeen is het lekker direct en lijken de slagen rechtstreeks uit je eigen handen te komen.

Zwetende wappermanen
Visueel gezien valt er heel weinig te klagen over Top Spin. De makers hebben veel tijd besteed aan het uiterlijk van de game. De spelers en banen zien er prachtig uit en alles is erg gedetailleerd. Van zweetdruppels tot de wapperende manen van Sharapova. De animaties zijn soepel, spelers bewegen zoals ze moeten en er zijn zelfs duidelijke verschillen te zien qua speelstijlen. Een kleine kanttekening is echter wel het publiek. Het ziet er over het algemeen een beetje karig uit allemaal. En er zijn zelfs banen, waarbij je om de vijf personen het zelfde mannetje met de zelfde beweging op het zelfde moment tegen komt. Jammer. Technisch gezien loopt het allemaal vloeiend en heb je bijna nooit last van framedrops. De enige keren dat je er last van hebt, is bij de introshots van de banen, voordat de wedstrijd begint. Niet meer dan een slordigheidje want je hebt er toch geen last van.

Start dat bandje nou!
Over het geluid van de game valt ook niet echt te klagen. Elke ondergrond klinkt anders, elk racket klinkt anders en elke kreun klinkt anders (je kan het type kreun zelfs instellen als je je eigen character maakt). Niet veel op aan te merken, op één ding na dan: het publiek. Waar het grafisch ook al een beetje achter bleef, is het publiek qua geluid ook soms storend. Althans, niet zo zeer de sound zelf, maar de timing er van. Tijdens een rally hoor je ze amper, maar als een punt gemaakt wordt dan lijkt het als of er een bandje wordt ingestart, maar dan een seconde te laat. Zo\\\'n trage reactie van het publiek doet toch wel afbreuk op de snelheid en het realisme.