World of Soccer: Eredivisie Online

De Homo Sapiens, in de volksmond ook wel mens genoemd, is een erg speciaal organisme. In vele wijzen onderscheidt de Homo Sapiens zich van zijn familie de Hominidae, ook wel mensapen genoemd. De Homo Sapiens beschikt bijvoorbeeld over een unieke gave, hij kan namelijk praten dankzij zijn intelligentie die superieur is aan elk ander organisme. De Homo Sapiens is echter niet in alles uniek, net als vele andere organisme beschikt hij namelijk over intuïtie, instinct, oerdriften. Net als bij bijna elk ander organisme zijn dit eten, drinken, slapen en voortplanten. De Homo Sapiens beschikt echter over nog twee unieke oerdriften: voetballen en verzamelen!

World of Soccer: Eredivisie Online is de opvolger van World of Soccer Online, een trading-cardgame die iets langer dan een half jaar geleden iets nieuws introduceerde. WOS was namelijk een trading-cardgame die je op de PC moest spelen en dus niet, zoals andere trading-cardgames, face to face. Ondanks deze grote vernieuwing kreeg WOS het aardig te verduren in de pers en vooral het gemis van realistische spelersnamen werd een groot minpunt gevonden aan het spel. Commercieel was het spel wel een succes en het is dan ook geen verrassing dat CyberQix nu met een nieuwe versie komt. Dit keer dus wél met realistische spelersnamen, spelers uit de Eredivisie zelfs.

Net als bij WOS kun je bij WOS: EO boosterpacks met kaarten in de winkel kopen. Deze boosterpacks, van twee euro vijftig per stuk, bevatten vijf kaarten. Van de vijf kaarten zijn er altijd minstens drie een spelerskaart en de overige twee kunnen managers-, power- of spelerskaarten zijn. Ook is er de optie om voor acht euro een startpakket te halen. Deze bevat twee boosterpacks en één plakboek om de kaarten in te plakken. Alle kaarten bevatten aan de achterkant een krasveld, waarin na het krassen een code zal verschijnen. Deze code kun je dan weer in het spel invoeren en vanaf dan zul je de beschikking over de kaart hebben waarvan je de code hebt ingevoerd.

Net als in WOS hebben ze in WOS: EO er voor gezorgd dat je alleen kunt spelen tegen spelers van je eigen niveau. Er zijn namelijk vier verschillende speelniveaus: starter (level 1 t/m 5), beginner (level 2 t/m 5), gevorderd (level 5 t/m 20) en expert (level 20 t/m 100). Erg leuk bedacht natuurlijk, maar het slaat werkelijk nergens op. Als level 1 speler ben je bijvoorbeeld kansloos tegen een level 5 speler en je zult in toernooien en competities dan ook vaak oneerlijke wedstrijden hebben. Wat hier een beetje tegen helpt is het scouten. Dit houdt in dat je een kijkje kunt nemen in het team van andere spelers. Erg handig, want hierdoor kun je aan de hand van zijn kaarten goed inschatten of je een kans tegen hem of haar maakt. De praktijk leert echter weer dat je dit nooit of zelden zult gebruiken.

Een andere interessante feature van WOS: EO is het ruilsysteem. Er zijn namelijk drie ruilkamers waar je met andere spelers kunt onderhandelen over kaarten en ten slotte kaarten kunt ruilen. Dit werkt erg goed en erg leuk, vooral omdat bijna elke kaart wel goed te gebruiken is en je dus bijna nooit last zult hebben van een slechte ruil. Groot minpunt is alleen dat er maar drie ruilkamers zijn die ieder 32 spelers kunnen waarbergen. Dit is veel te weinig en de ruilkamers zitten dan ook vrijwel altijd vol. En van ruilen komt dan ook vaak niks terecht. Een andere optie om gratis kaarten te verkrijgen is de online shop. Hier kun je voor credits (die verkrijg je na elke gespeelde wedstrijd) moves en powers kopen. Movekaarten kun je in wedstrijden gebruiken om je speler tijdelijk beter te maken en powerkaarten zorgen ervoor dat je speler beter wordt.

Nu je een beetje weet hoe WOS: EO werkt wordt het tijd het te hebben over hetgeen wat wij als gamers het leukste aan WOS: EO zouden moeten vinden; namelijk het gamegedeelte. Dit is zacht uitgedrukt nogal bagger. Er wordt namelijk verwacht dat je met de muis je spelers bestuurt. Iets wat zo ontzettend ruk werkt, dat je bijna begint te twijfelen aan de geestelijke gesteldheid van de bedenker van dit systeem. Maar niet alleen de besturing is verschrikkelijk, ook de gameplay zelf is om te janken. Die is namelijk vreselijk traag, saai en ontzettend simpel. Wat misschien nog wel erger is zijn de graphics die spontaan het glazuur van je tanden laten springen. Je zou er bijna medelijden met je monitor van gaan krijgen. Maar veruit het ergste is nog wel het geluid. Dat bestaat namelijk uit irritante piepjes en geruis dat voor gejuich van het publiek moet doorgaan.

Het spel wordt overigens gespeeld door mensen van 8 a 11 jaar en dat is erg goed te merken. Elke keer als je namelijk voor komt te staan wordt het spel gedisconnect door zo\'n koter. Super irritant want zo krijg je geen winpunten (en die koter krijgt ook geen verliespunten) en laat je die nou net nodig hebben om levels omhoog te gaan.