Op deze plek staat externe inhoud die niet van FOK! afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat de externe partij (waar de inhoud vandaan komt) cookies op jouw computer of device zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven.
Ik begrijp het. Toon deze inhoud; ik accepteer externe cookies.
Hyrule is enorm. Het is zo groot dat het moeilijk te bevatten is. Voor een Zelda-fan is het een genot om je in zo\\\'n groot gebied te begeven en lekker op je gemak alles te ontdekken en te verkennen. In de bergen kom je de krachtige Gorons tegen bij Death Mountain. Bij de rivier stuit je op de Zora\\\'s, die leven in het water. In het centrum van Hyrule kom je gewone mensen tegen. Niet te vergeten is de Gerudo Desert, maar je zult ook enkele nieuwe (en ook oude bekende) gebieden aantreffen. Het is de ideale combinatie tussen vernieuwing en loskomende nostalgische gevoelens als je je in sommige gebieden begeeft. Het gehele gebied van Hyrule zit vol met geheimen. Deze geheimen kun je zowel in de normale wereld als in de Twilight Realm vinden. Als wolf kun je je zintuigen gebruiken om geheimen op te sporen, maar soms is gewoon een ouderwetse bom nodig om een muur op te blazen. Je zult echter niet zo heel veel op geheimenjacht gaan. Ten eerste zijn er niet zoveel geheimen die de moeite waard zijn om te vinden (kom ik later op terug). Ten tweede is de wereld zo groot en het verhaal en verloop zo lineair dat je meer de neiging hebt het verhaal af te maken en toffe, unieke items in dungeons op te gaan sporen.
Dungeons Er zijn gelukkig een stuk meer kerkers te bezoeken in Twilight Princess dan in The Wind Waker. In dit deel zul je negen kerkers moeten doorkruizen en elke kerker heeft zijn eigen stijl. Zo kom je onder meer in een watertempel en een vuurtempel; allemaal verschillende thema\\\'s dus weer. De kerkers zitten vol met puzzels en vijanden. Nu zijn de puzzels niet zo heel moeilijk, want iemand die meer Zelda heeft gespeeld heeft snel door wat er gedaan moet worden om een kamer verder te komen. Vaak komt het neer op het aansteken van toortsen, knoppen indrukken, vijanden verslaan en noem maar op. Hoewel dit heel simpel klinkt, zul je toch regelmatig even moeten nadenken. In veel kerkers zijn de aanwijzingen om een kamer verder te komen nu eenmaal goed verstopt. Al met al ben je zeker een uur per kerker zoet. Qua vijanden zijn zowel de kerkers als de hele wereld van Hyrule voorzien. Zo kom je weer de ouderwetse vleermuizen tegen, maar de gevechten tegen ridders in harnas zullen iets meer moeite en concentratie vergen. Je zult moeten blokken, bewegen en op het juiste moment één van de vele aanvallen uitvoeren, wat tot vermakelijke zwaardgevechten leidt. Nieuw en niet in de kerkers aanwezig is het vechten te paard, maar dit betreft hooguit vijf tot tien minuten van de game en voegt niet echt iets toe.
Op deze plek staat externe inhoud die niet van FOK! afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat de externe partij (waar de inhoud vandaan komt) cookies op jouw computer of device zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven.
Ik begrijp het. Toon deze inhoud; ik accepteer externe cookies.
Elke kerker ligt bezaaid met schatkisten. Dit kunnen kisten zijn met sleutels om deuren te openen, maar het overgrote deel aan te vinden kisten zitten vol met rupees, ofwel geld. Hiermee kun je spullen kopen, zoals pijlen en bommen. Het is toch een lichte tegenvaller dat je zoveel van dit soort kisten tegen komt, omdat je rupees nu eenmaal niet zo heel veel zal gebruiken in het spel. De kisten waar het om gaat zijn de grote kisten, waarin je de dungeon map, het bekende kompas, de boss key en een speciaal item kunt vinden. Met de map kun je je meer oriënteren in de kerker, het kompas wijst aan waar je kisten kunt vinden en waar de eindbaas zich bevindt, met de boss key kun je de deur naar de eindbaas openen en het speciale item heb je nodig om puzzels in de kerker op te lossen en de eindbaas mee te verslaan. Ook zul je sommige van dit soort items nodig hebben om geheimen in Hyrule te vinden. Nintendo heeft zijn best gedaan om leuke, nieuwe items te verzinnen. We zijn al bekend met spul als de boemerang en de pijl en boog. Nu wil ik niks verklappen over de items die je zult vinden in de kerkers, maar ze zijn zeker de moeite waard. Het is alleen jammer dat er na de kerker waar het item gevonden is vrij weinig mee gedaan kan worden.
De kerkers zijn een genot om door te spelen, op de laatste twee na. Bij de laatste twee krijg je een beetje het gevoel alsof de game is afgeraffeld (ondanks het vele uitstel) omdat ze veel te makkelijk zijn. Alle eindbazen vallen ook tegen, want deze bieden geen uitdaging. Visueel ziet het er allemaal indrukwekkend uit, maar je zult geen centje moeite hebben bij het verslaan van de eindbazen. Op zich is dit niet verbazingwekkend, want elke 3D-Zelda game heeft nog makkelijke eindbazen gehad.
Graphics, geluid en controls Twilight Princess is zonder twijfel de mooiste GameCube-game tot op heden. Ja, je komt zo nu en dan wel fletse textures tegen. Het is echter de artistieke vorm van het spel die het zo prachtig maakt. Je krijgt het gevoel dat over elke geplaatste rots en boom is nagedacht. Maar naast die artistieke pracht ziet de game er gewoon goed uit. Link en zijn vijanden hebben mooie animaties gekregen, de houterigheid van Ocarina of Time is volledig weggepoetst. De lichteffecten, het water, de enorme eindbazen; het is een prachtig geheel geworden. De prachtige sfeer komt overigens ook goed naar voren in de cutscenes, die voor het eerst in een Zelda-game emoties oproepen. Dit geheel wordt ondersteund door de in kwaliteit wisselvallige muziek. Het overgrote repetoire is een genot om naar te luisteren, zoals het nummer bij Lake Hyrule. Maar de theme van Hyrule Field gaat juist een beetje op de zenuwen werken. De muziek is dus niet zo sterk als in Ocarina of Time of The Wind Waker, maar zonder twijfel nog steeds erg goed.
Op deze plek staat externe inhoud die niet van FOK! afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat de externe partij (waar de inhoud vandaan komt) cookies op jouw computer of device zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven.
Ik begrijp het. Toon deze inhoud; ik accepteer externe cookies.
Ja, en dan de controls. De Wii-versie probeert zich te onderscheiden door het maken van bewegingen met de Wiimote voor bijvoorbeeld het zwaardvechten. De GameCube-controller leent zich echter óók prima voor een game als Zelda en dat zwaaien, mja, het is maar waar je van houdt. Wat is er mis met een B-knop om te slaan met je zwaard? Los van die discussie: met de gele C-stick plaats je de camera, met de L-knop target je je vijanden en het richten met de C-stick voor je pijlen gaat uitstekend (dus niet over- of ondergevoelig). Het enige puntje van kritiek op de controls zit \\\'em in het feit dat ik pijn in mijn handen kreeg tijdens langdurige zwaardgevechten tegenover meerdere tegenstanders. Je gebruikt dan zo\\\'n beetje elke knop van je controller en aan de hand van de grootte van je handen gaat dat op den duur zeer doen. Ongetwijfeld zal lang niet iedereen hier last van krijgen en het kwam dan ook maar heel sporadisch voor.
Ik ben het redelijk eens met de review. Sinds kort heb ik een GC en eindelijk kan ik weer een nieuwe Zelda spelen (laatste was op de N64). En tot nu toe bevalt me de sfeer erg goed. Erg mooi allemaal en speelt lekker. foto
Grotendeels wel mee eens, behalve wat je zegt over de kerkers. Je hebt het erover dat elke dungeon zeker een uur duurt, maar ik heb er eerlijk gezegd op de laatste na (niet echt een dungeon) geen één binnen een uur gedaan, ze duurde allemaal meerdere uren. Ik vond de dungeons dan ook één van de sterkste punten. Ze zijn misschien niet erg moeilijk op een paar puzzels na, maar ze zijn allemaal fantastisch ontworpen.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Grotendeels wel mee eens, behalve wat je zegt over de kerkers. Je hebt het erover dat elke dungeon zeker een uur duurt, maar ik heb er eerlijk gezegd op de laatste na (niet echt een dungeon) geen één binnen een uur gedaan, ze duurde allemaal meerdere uren. Ik vond de dungeons dan ook één van de sterkste punten. Ze zijn misschien niet erg moeilijk op een paar puzzels na, maar ze zijn allemaal fantastisch ontworpen.
Wat ik me nog af vroeg, ik heb hem dan op de Wii gespeeld en op het feit dat deze in spiegelbeeld is na moeten ze het zelfde zijn maar vonden jullie hyrule nou echt zo groot? Ik kreeg niet het idee dat het nou vele malen groter was dan bijvoorbeeld dat zee gebied van the wind waker. En door die teleportatie punten ging je er in een heel rap tempo door heen. Was deze nou echt zo veel groter of leek hij gewoon kleiner omdat je kon teleporteren?
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
Ik moet toch even zeggen dat er naar mijn mening niet zo lichtzinnig en bekritiserend over The Wind Waker moet worden gedaan. Die game is erg sterk. Ook het feit dat er voor een jonge link is gekozen maakt dat een gewaagde en ook geslaagde game. Daarnaast zijn de graphics gewoon dik in orde en zorgen voor een nieuwe impuls voor de serie.
Daarnaast moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat er op de Wii geen grafisch sterke Zelda kan komen. Het apparaat is hier gewoon te zwak voor. Dat betekent dat we óf moeten wachten op de nieuwe Nintendo console (over een jaar of 4-5) óf moeten hopen dat Nintendo eraan gaat en Zelda niet meer Nintendo-exclusive wordt. Dat laatste zou voor het spel erg goed zijn, aangezien het dan echt een stap verder kan nemen.
Be your best vv DOVO, AFC AJAX, FC Groningen This Year: Dublin - Belfast - Barcelona - Paris - Lowlands
Deels mee eens met de review. Alhoewel ik de grootte van Hyrule vind meevallen en nog wel wat aanmerkingen kan maken op andere steekjes die TP heeft laten vallen, zoals het onderontwikkelde slordige plot en het hoge 'fetch' gehalte. Ik vond trouwens dat er een schandalig hoog niveau aan spoilers instonden waar vervolgens heel bagataliserend over werd gedaan alsof het maar kleine tipjes van de sluier waren die werden opgelicht.
Om even te reageren op de WW "haat". De WW is tot op heden het mooiste Zelda spel aller tijden, hier valt wat over te twisten maar feit blijft dat TWW over 5 a 10 jaar er waarschijnlijk nog steeds indrukwekkend uitziet in tegenstelling tot TP. Het is alleen zo jammer dat de deadline het spel de das om heeft gedaan. Nintendo gaf later ook toe dat ze nog 2 dungeons klaar hadden liggen om in het spel te implenteren maar dat ze daar net niet genoeg tijd voor hadden. Het spelconcept van TWW is orgineel en grotendeels goed uitgewerkt (let erop dat ik grotendeels zeg en niet geheel), daarbij is het het eerste spel wat Ganondorf wat meer diepgang gaf ipv het evil wizard op een machts-trip verhaal.
Ik moet toch even zeggen dat er naar mijn mening niet zo lichtzinnig en bekritiserend over The Wind Waker moet worden gedaan. Die game is erg sterk. Ook het feit dat er voor een jonge link is gekozen maakt dat een gewaagde en ook geslaagde game. Daarnaast zijn de graphics gewoon dik in orde en zorgen voor een nieuwe impuls voor de serie.
Daarnaast moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat er op de Wii geen grafisch sterke Zelda kan komen. Het apparaat is hier gewoon te zwak voor. Dat betekent dat we óf moeten wachten op de nieuwe Nintendo console (over een jaar of 4-5) óf moeten hopen dat Nintendo eraan gaat en Zelda niet meer Nintendo-exclusive wordt. Dat laatste zou voor het spel erg goed zijn, aangezien het dan echt een stap verder kan nemen.
Lol wat hier allemaal staat is 1 en al lulkoek, slaat totaal nergens op. Waarom zou nintendo opeens failliet gaan, om jou een plezier te doen? En aan je topic zie je zo dat je geen Wii hebt, want de wii kan wel degelijk mooie graphics aan. Zelda heeft gewoon slechte graphics omdat het een gamecube port is. Niet dat het mij stoort, want bij zelda gaat het om de gameplay.
Red Steel daarentegen ziet mooier uit dan menig xbox spellen!
Who cares if one more light goes out? In a sky of a million stars
Lol wat hier allemaal staat is 1 en al lulkoek, slaat totaal nergens op. Waarom zou nintendo opeens failliet gaan, om jou een plezier te doen? En aan je topic zie je zo dat je geen Wii hebt, want de wii kan wel degelijk mooie graphics aan. Zelda heeft gewoon slechte graphics omdat het een gamecube port is. Niet dat het mij stoort, want bij zelda gaat het om de gameplay.
Red Steel daarentegen ziet mooier uit dan menig xbox spellen!
En wat jij schrijft is daarentegen altijd totaal fanboykoek. Altijd dus. Daarom kunnen jullie elkaars mening nooit respecteren.
Wat wél een feit is, is dat de Wii geen mooie beelden uit kan poepen. foto
Ik heb erg genoten van The Wind Waker hoor, met name de grafische stijl vind ik nog steeds erg gaaf. Alleen vergeleken met OOT, MM en TP staat de game qua gameplay onderaan. Die Triforce hunt alleen al foto. En dat overmatig zeilgedoe.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
Ik heb zowel de wii versie als de cube versie gespeeld en ik vinde de Gamecube fijner! Het is directer, die wii-mote heeft een vertraging van heb ik jou daar en zo'n joypad is veel meer laid back.
En wat jij schrijft is daarentegen altijd totaal fanboykoek. Altijd dus. Daarom kunnen jullie elkaars mening nooit respecteren.
Wat wél een feit is, is dat de Wii geen mooie beelden uit kan poepen. foto
En dat maakt jou een EA graphicshoer :p Zo nu heb je van alles wat hier in de topic foto.
BTW dat kan geen feit zijn want de een kan dat mooi vinden en de ander weer niet.\
Wat wel een feit is, is dat jij een graphicswhore bent foto. En laat mij fanboy zijn, ik was vroeger anti console totdat de wii uitkwam. Is eerste keer dat ik fanboy ben wil ook weten hoe dat is ja foto
Who cares if one more light goes out? In a sky of a million stars
En dat maakt jou een EA graphicshoer :p Zo nu heb je van alles wat hier in de topic foto.
BTW dat kan geen feit zijn want de een kan dat mooi vinden en de ander weer niet.\
Wat wel een feit is, is dat jij een graphicswhore bent foto. En laat mij fanboy zijn, ik was vroeger anti console totdat de wii uitkwam. Is eerste keer dat ik fanboy ben wil ook weten hoe dat is ja foto
Ik ben graphicswhore inderdaad, dat wordt (bijna) elke pc-gamer vanzelf foto. Maar het gaat me er vooral om dat je anderen aanspreekt terwijl je zelf hetzelfde doet foto
Kan ik hier nou op uitmaken dat de graphics van de cube versie beter zijn dan die van de Wii omdat deze 95% heeft, en die van de wii 80%? Of is dit zeg maar een graphics/kracht systeem verhouding ofzo?
Kan ik hier nou op uitmaken dat de graphics van de cube versie beter zijn dan die van de Wii omdat deze 95% heeft, en die van de wii 80%? Of is dit zeg maar een graphics/kracht systeem verhouding ofzo?
Die 95% voor de cube slaat op dat de cube (bijna) niks mooiers kan produceren. Terwijl de Wii nog wel mooiere beelden aankan dan dit en die krijgt dus een 80% voor de graphics.
Btw gisteren deze bestelt voor de cube, komt over een week of 2 wel een keertje binnen foto.
Ook mijn GOTY! foto
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Grotendeels wel mee eens, behalve wat je zegt over de kerkers. Je hebt het erover dat elke dungeon zeker een uur duurt, maar ik heb er eerlijk gezegd op de laatste na (niet echt een dungeon) geen één binnen een uur gedaan, ze duurde allemaal meerdere uren. Ik vond de dungeons dan ook één van de sterkste punten. Ze zijn misschien niet erg moeilijk op een paar puzzels na, maar ze zijn allemaal fantastisch ontworpen.
Ook mijn GOTY! foto
dan moet je eens een nieuwe scott scott hale fotofoto
zeer mooie review foto
Daarnaast moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat er op de Wii geen grafisch sterke Zelda kan komen. Het apparaat is hier gewoon te zwak voor. Dat betekent dat we óf moeten wachten op de nieuwe Nintendo console (over een jaar of 4-5) óf moeten hopen dat Nintendo eraan gaat en Zelda niet meer Nintendo-exclusive wordt. Dat laatste zou voor het spel erg goed zijn, aangezien het dan echt een stap verder kan nemen.
vv DOVO, AFC AJAX, FC Groningen
This Year: Dublin - Belfast - Barcelona - Paris - Lowlands
Zelda niet meer Nintendo-exclusive
Ik moest lachen foto
Om even te reageren op de WW "haat".
De WW is tot op heden het mooiste Zelda spel aller tijden, hier valt wat over te twisten maar feit blijft dat TWW over 5 a 10 jaar er waarschijnlijk nog steeds indrukwekkend uitziet in tegenstelling tot TP. Het is alleen zo jammer dat de deadline het spel de das om heeft gedaan. Nintendo gaf later ook toe dat ze nog 2 dungeons klaar hadden liggen om in het spel te implenteren maar dat ze daar net niet genoeg tijd voor hadden.
Het spelconcept van TWW is orgineel en grotendeels goed uitgewerkt (let erop dat ik grotendeels zeg en niet geheel), daarbij is het het eerste spel wat Ganondorf wat meer diepgang gaf ipv het evil wizard op een machts-trip verhaal.
Ik moet toch even zeggen dat er naar mijn mening niet zo lichtzinnig en bekritiserend over The Wind Waker moet worden gedaan. Die game is erg sterk. Ook het feit dat er voor een jonge link is gekozen maakt dat een gewaagde en ook geslaagde game. Daarnaast zijn de graphics gewoon dik in orde en zorgen voor een nieuwe impuls voor de serie.
Daarnaast moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat er op de Wii geen grafisch sterke Zelda kan komen. Het apparaat is hier gewoon te zwak voor. Dat betekent dat we óf moeten wachten op de nieuwe Nintendo console (over een jaar of 4-5) óf moeten hopen dat Nintendo eraan gaat en Zelda niet meer Nintendo-exclusive wordt. Dat laatste zou voor het spel erg goed zijn, aangezien het dan echt een stap verder kan nemen.
Lol wat hier allemaal staat is 1 en al lulkoek, slaat totaal nergens op. Waarom zou nintendo opeens failliet gaan, om jou een plezier te doen? En aan je topic zie je zo dat je geen Wii hebt, want de wii kan wel degelijk mooie graphics aan. Zelda heeft gewoon slechte graphics omdat het een gamecube port is. Niet dat het mij stoort, want bij zelda gaat het om de gameplay.
Red Steel daarentegen ziet mooier uit dan menig xbox spellen!
In a sky of a million stars
[...]
Lol wat hier allemaal staat is 1 en al lulkoek, slaat totaal nergens op. Waarom zou nintendo opeens failliet gaan, om jou een plezier te doen? En aan je topic zie je zo dat je geen Wii hebt, want de wii kan wel degelijk mooie graphics aan. Zelda heeft gewoon slechte graphics omdat het een gamecube port is. Niet dat het mij stoort, want bij zelda gaat het om de gameplay.
Red Steel daarentegen ziet mooier uit dan menig xbox spellen!
En wat jij schrijft is daarentegen altijd totaal fanboykoek.
Altijd dus.
Daarom kunnen jullie elkaars mening nooit respecteren.
Wat wél een feit is, is dat de Wii geen mooie beelden uit kan poepen. foto
In Mekka
Dat is pas leuk
Al die 10en die gegeven wordenfoto wederom een te gehypte game.
[...]
En wat jij schrijft is daarentegen altijd totaal fanboykoek.
Altijd dus.
Daarom kunnen jullie elkaars mening nooit respecteren.
Wat wél een feit is, is dat de Wii geen mooie beelden uit kan poepen. foto
En dat maakt jou een EA graphicshoer :p Zo nu heb je van alles wat hier in de topic foto.
BTW dat kan geen feit zijn want de een kan dat mooi vinden en de ander weer niet.\
Wat wel een feit is, is dat jij een graphicswhore bent foto. En laat mij fanboy zijn, ik was vroeger anti console totdat de wii uitkwam. Is eerste keer dat ik fanboy ben wil ook weten hoe dat is ja foto
In a sky of a million stars
[...]
En dat maakt jou een EA graphicshoer :p Zo nu heb je van alles wat hier in de topic foto.
BTW dat kan geen feit zijn want de een kan dat mooi vinden en de ander weer niet.\
Wat wel een feit is, is dat jij een graphicswhore bent foto. En laat mij fanboy zijn, ik was vroeger anti console totdat de wii uitkwam. Is eerste keer dat ik fanboy ben wil ook weten hoe dat is ja foto
Ik ben graphicswhore inderdaad, dat wordt (bijna) elke pc-gamer vanzelf foto.
Maar het gaat me er vooral om dat je anderen aanspreekt terwijl je zelf hetzelfde doet foto
In Mekka
Dat is pas leuk
Kan ik hier nou op uitmaken dat de graphics van de cube versie beter zijn dan die van de Wii omdat deze 95% heeft, en die van de wii 80%? Of is dit zeg maar een graphics/kracht systeem verhouding ofzo?
Die 95% voor de cube slaat op dat de cube (bijna) niks mooiers kan produceren. Terwijl de Wii nog wel mooiere beelden aankan dan dit en die krijgt dus een 80% voor de graphics.
Btw gisteren deze bestelt voor de cube, komt over een week of 2 wel een keertje binnen foto.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken