Rise of Nations Gold

Tot dusverre lijkt het RTS-gedeelte van het spel vrij standaard, maar het tegendeel is waar. Om te beginnen heb je de resources waarvan er vijf verschillende soorten zijn: hout, ijzer, voedsel, goud en kennis. In de latere ages komt hier ook nog olie bij. Hout en ijzer verzamelen is vrij eenvoudig, dit doe je door simpelweg een kamp bij een bos of een berg neer te zetten en je burgers hier te laten werken. Bij het verzamelen van voedsel merk je het eerste verschil. Je bouwt boerderijen, maar je kunt er maar vijf per stad bouwen. In tegenstelling tot andere RTS-games is het bijna noodzakelijk om snel meerdere steden te bouwen zodat je snel genoeg resources binnen krijgt. Goud verkrijg je door karavanen die je maakt bij je markt te laten pendelen tussen je steden, of door bijvoorbeeld andere resources te verkopen bij de markt. Kennis is de vijfde resource die je kunt verzamelen, en is onmisbaar voor al de verschillende soorten research die je in het spel kunt uitvoeren. Kennis verzamel je door een universiteit te bouwen en hier geleerden trainen. Voor kennis geldt hetzelfde als voor voedsel. Je kunt maar één universiteit per stad bouwen en je zult dus snel moeten uitbreiden om deze resource in afdoende mate te kunnen verzamelen.

<\/center>

Naast de gewone resources die hierboven genoemd zijn, bevat het spel ook de \\\'special resources\\\'. Deze bevinden zich willekeurig verspreid over de map en geven je bepaalde bonussen. Door een handelaar te bouwen bij je markt en deze z\\\'n huisje neer te laten zetten naast een special resource, verkrijg je de bonus hiervan. Als je handelaar bijvoorbeeld zijn kamp opslaat naast een kudde paarden zullen je cavelarie-eenheden goedkoper worden bij de stallen.

<\/center>

Een ander verschil met de meeste RTS games is het gebruik van \\\'national borders\\\'. Als je een stad hebt gebouwd, heeft deze grenzen en alleen binnen deze grenzen kun je bouwen. Als je je grenzen wilt uitbreiden kun je dit op verschillende manieren doen. Je kunt een fort bouwen, civic onderzoek doen en ook een tempel draagt bij aan de uitbreiding van je landsgrenzen. De meest effectieve manier om je grenzen uit te breiden is echter nieuwe steden te verwerven. Ik zeg expres niet bouwen, omdat het ook mogelijk is de stad van je tegenstander in te nemen. Dit doe je door z\\\'n city hall aan te vallen, en kapot te maken. Als je dit gebouw voldoende schade hebt toegebracht, begint het assimileren. Dit duurt een paar minuten en in deze minuten is het aan jou om de stad in handen te houden. Lukt het jou om de tegenstander af te weren tijdens deze minuten, dan valt de stad, inclusief alle gebouwen in jouw handen. Alleen de aanvalsgebouwen zoals torens en en de productiegebouwen zoals de barakken zul je met de grond gelijk moeten maken; deze worden niet geassimileerd. De grenzen zijn er niet alleen als indicatie van waar je wel en niet mag bouwen. Als je tegenstander zich binnen jouw grenzen bevind, zal hij lijden aan zogenaamde \\\'attrition damage\\\'. Zolang ze zich binnen jouw grenzen bevinden, zullen ze langzaam health verliezen, zelfs als jij ze niet aanvalt. Dit moet je eerst wel onderzoeken, en kun je nog een paar keer upgraden, maar het is al met al een hele leuke toevoeging aan de standaard RTS-formule.