Rise of Nations Gold

Richard (Richardfun)
In de meeste RTS-games kun heb je de keus uit een paar verschillende facties. Starcraft biedt je bijvoorbeeld de keus tussen de Terrans, Zerg en Protoss. Drie verschillende facties is ongeveer wel gemiddeld voor RTS-games vandaag de dag. Rise of Nations breekt echter met deze traditie. Je hebt de keus tussen maar liefst achttien verschillende nationaliteiten, waar de Aztec, de Britten en de Nederlanders slechts een paar voorbeelden van zijn. Elk land heeft zo z\'n eigen voordelen en unieke units. Als je als Nederland speelt begin je elke game bijvoorbeeld met een gratis markt, en krijg je bij de bouw van elke haven twee gratis schepen. Bij de ene natie zijn de bonussen handig voor mensen die er een offensieve strategie op na houden, en andere naties hebben weer een wat sterkere defensie. Het ligt er maar net aan waar je je prioriteiten wilt leggen.

De hoofdmoot van de game is de zogenaamde \'Conquer the World campaign\'. Hierin start je als kleine natie met slechts één stuk land en is het aan jou om, de naam zegt het al, de wereld te veroveren. Voordat je een gevecht aangaat, in je poging om land van de vijand over te nemen, krijg je een wereldkaart voorgeschoteld waar je kiest welk land je aanvalt. Deze kaart doet sterk denken aan de Civilization reeks, en RoN heeft ook zeker wat weg van de Civilization games. Dit is ook niet zo vreemd als je nagaat dat een van de designers, Brian Reynolds, mee heeft gewerkt aan titels als Civilization II en Alpha Centauri. Op de wereldkaart kies je niet alleen een land uit dat je wilt aanvallen. Elk stuk land heeft een nummer, dat aangeeft hoe sterk de verdedigingen zijn, en hoe moeilijk het dus zal zijn om over te nemen. Je begint met één leger op de wereldkaart, en dit zal zeker niet genoeg zijn om de hele wereld te veroveren en je eigen landen te verdedigen tegen aanvallen van de computer. Hier komen de supply centers om de hoek kijken. Sommige stukken land hebben een zogenaamde supply center. Als je deze landen overneemt, krijg je er een extra leger bij die je vervolgens weer kunt gebruiken om aan te vallen of je eigen landen te verdedigen.

Deze extra legers kunnen het spel ook wat makkelijker voor je maken. Als je namelijk een land binnevalt, en aan andere kanten van dat land heb je ook legers staan, dan zorgen die legers voor back-up tijdens de de strijd. Als jij met je back-up erbij twee legers meer hebt dan het gebied dat je binnenvalt win je automatisch. Dit trucje werkt echter niet bij hoofdsteden van andere naties, dus het voordeel dat je hierdoor behaalt blijft enigszins beperkt. Als het je lukt om een hoofdstad van een ander land in te nemen, krijg je hier ook automatisch alle andere landen bij die deze natie onder haar controle had. Ook kun je op de wereldkaart diplomatieke relaties aangaan met andere naties, om te voorkomen dat je op meerdere fronten oorlog moet voeren. Ook kun je op de wereldkaart een soort speelkaarten kopen. Deze kaarten kun je inzetten voordat je een land aanvalt. Je kunt een scala aan bonussen verkrijgen via deze kaarten, van extra grondstoffen en extra gebouwen tot het saboteren van de speciale bonussen van je tegenstander.

Waar er in het origineel geen echte verhaallijn in de campaign zat, werden er in Thrones & Patriots historische campaigns toegevoegd aan het spel. Zo kun je in de voetsporen van onder andere Alexander de Grote en Napoleon treden en kun je de onafhankelijkheidsstrijd in Amerika naspelen met de Amerikanen, de indianen of één van de Europese naties, waaronder de handelsgezinde Nederlanders.