Diddy Kong Racing
Het verhaal stelt dus niet zoveel voor, maar dat is meestal het geval bij dit soort games. Dit soort games vallen of staan dan ook bij de gameplay, en die zit bij Diddy Kong Racing wel snor. In het hoofdmenu kan je als speler kiezen uit de Adventure Mode, Single Race en de Multi-player. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Mario Kart rij je niet gewoon een aantal Grand Prix af, maar is er zoals in bijvoorbeeld Super Mario 64 een hub-world. In deze hub-world bevinden zich verschillende deuren die toegang verschaffen tot andere werelden. Het is in deze werelden dat je deel kan nemen aan verschillende races. Tijdens de Adventure Mode draait alles om de gele ballonnen. Voor elke race in elke aparte wereld heb je een bepaald aantal van deze feestattributen nodig om aan de race te kunnen deelnemen. Door races te winnen verdien je een ballon en hoe meer je er verzamelt, aan hoe meer races je kunt deelnemen. Nadat je alle races hebt voltooid neem je het op tegen de \'boss\' van die wereld. Als je de boss de eerste keer uitschakelt zal je kennis maken met één van de DS toevoegingen van de game. Je zult opnieuw het parcours afleggen, maar het sturen wordt voor je gedaan. In plaats van racen moet je met de stylus ballonnen die je tegenkomt kapot prikken. Afhankelijk van de hoeveelheid ballonnen die je kapot prikt haal je een bronzen, zilveren of (zeer lastig haalbare) gouden medaille. Na in alle races van die wereld minimaal brons te halen neem je het wederom op tegen de boss van die wereld. Versla je hem nogmaals, wat de tweede keer een stuk lastiger is, dan krijg je een deel van het Wizpig amulet. Je zal alle vier de delen van het amulet nodig hebben om aan de laatste wereld te beginnen waar je het opneemt tegen Wizpig zelf.
Het racen op zich zit prima in elkaar. In mijn herinnering speelde de game op de N64 toch iets fijner met een analoge stick, maar dit zou best meer nostalgie dan feit kunnen zijn. Eén van de grote verschillen met Mario Kart is het feit dat je je niet alleen in karts over de parcours zult begeven, maar ook achter het stuur van een hovercraft en een vliegtuig plaats zal mogen nemen. Vooral de hovercraft is in het begin een uitdaging aangezien je een stuk minder strak kunt sturen met dit voertuig dan met de kart of het vliegtuig. De wapens die je in Diddy Kong Racing tot je beschikking hebt zijn een stuk minder uitgebreid dan in Mario Kart, maar de opzet van de races zijn ook anders. Wapens spelen simpelweg een minder grote rol. Er zijn vijf verschillende soorten power-up ballonnen: rode ballonnen die een raket bevatten, blauwe ballonnen die je een snelheidsboost geven, de groene ballon geeft je een item waarmee je de mensen achter je kunt dwarszitten zoals bijvoorbeeld een olievlek, de gele ballon zorgt voor een schild en de regenboogballon geeft je een magneet die jou naar de tegenstander voor je toe trekt. Door een tweede ballon van dezelfde kleur te pakken kun je tevens je power-up upgraden, tot twee maal toe. De wapens spelen zoals gezegd geen hele grote rol en als je eenmaal ver achter ligt zijn er dan ook geen wapens die een halve ronde achterstand eenvoudig goed kunnen maken.