Rise of Nations Gold

Als je eenmaal je strategie hebt uitgestippeld op de wereldkaart, kun je het daadwerkelijke gevecht aan gaan. In het begin van het spel zijn nog niet alle gebieden in het bezit van één van de naties, en de verschillende gebieden verschillen ook in moeilijkheid. Je zal als je een gebied selecteert op de wereldkaart een klein verhaaltje erbij krijgen die beschrijft hoe lastig de strijd zal worden voordat je jezelf in het strijdgewoel stort.

<\/center>

Als je je eenmaal op het strijdveld begint, doet het spel in eerste instantie vooral aan Age of Empires denken qua uiterlijk. Indien je een Conquer the World campaign gekozen hebt, begin je in de zogenaamde Classical age. Door onderzoek te doen in vier takken (military, civic, commerce, science) kun je je samenleving naar verdere \\\'ages\\\' laten ontwikkelen, waaronder de Enlightenment age en de Information age.

<\/center>

De units in de game maken gebruik van het welbekende \\\'steen-schaar-papier\\\' systeem dat je in veel andere RTS games ook ziet. Zo zal in de latere ages een infanterist met een bazooka het een stuk beter doen tegenover een tank dan een kereltje met een machinegeweer. Naarmate je door de verschillende ages vordert, zullen je units ook veranderen. Zo zal een boogschutter bijvoorbeeld z\\\'n pijl en boog inruilen voor een geweer, en zal de cavelarie langzaam maar zeker vervangen worden door tanks.