Film: Passengers

Wat betreft al het nieuws over neergestortte of verdwenen vliegtuigen van de laatste paar maanden kan het thema van Passengers bijna niet actueler zijn: na een vliegtuigongeluk zijn er slechts enkele overlevenden, die therapeute Claire (Anne Hathaway, Rachel Getting Married) onder haar hoede neemt. Maar, zoals je van tevoren al kunt aanvoelen: er zijn een hoop dingen niet pluis in dit verhaal...

Er is namelijk een passagier die wel heel erg euforisch is voor iemand die net een ramp heeft meegemaakt. Eric Clark (Patrick Wilson, Watchmen) heeft geen behoefte om deel te nemen aan Claire’s groepssessies, al heeft hij zeker wel interesse in Claire zelf. Hij lijkt ook nog eens paranormaal begaafd te zijn: hij weet bijvoorbeeld dingen over Claire die hij eigenlijk niet kan weten. Daarnaast zijn er nog een aantal passagiers die stuk voor stuk verdwijnen of gevolgd worden, nadat ze hebben verklaard een explosie aan boord van het vliegtuig hebben gezien. Wil de vliegmaatschappij de boel soms in een doofpotje stoppen? Je zou het wel denken, als je naar de ietwat enge vertegenwoordiger van de maatschappij, Arkin (David Morse, The Green Mile), kijkt.

Of is niets wat het lijkt? Laat het in elk geval duidelijk zijn dat Passengers niet is wat het in de trailer lijkt te zijn. Deze belooft namelijk flink wat actie en spanning, maar in werkelijkheid valt dit behoorlijk mee. Of tegen, liever gezegd. En dat is gelijk het probleem met Passengers: het had een goede en spannende thriller kunnen zijn, maar daarvoor wil het te veel. Er wordt te veel aandacht besteed aan de opbloeiende romance tussen Claire en Eric, er wordt nog een vleugje drama en hier en daar een snufje horror in de vorm van ‘boe!’-momenten aan toegevoegd. En de ontknoping? Die ziet de geoefende filmkijker halverwege de film al aankomen. En als je dan doorhebt hoe het verhaal in elkaar steekt, valt je ineens op hoeveel gaten er eigenlijk in het plot zitten.

Dit neemt echter niet weg dat de acteerprestaties alleraardigst zijn. Anne Hathaway, die over het algemeen vooral in komedies speelt en afgelopen jaar zelfs voor een Oscar werd genomineerd voor haar rol in Rachel Getting Married, speelt een rol die je van haar niet snel zou verwachten. Maar ze bewijst dat ze ook de ‘serieuze’ rollen goed aankan. Hathaway weet de film goed te dragen. En ook Patrick Wilson, die de meesten zullen kennen als Nite Owl uit Watchmen, is er goed op zijn plek. Zijn charmante maar toch ook mysterieuze verschijning brengt Claire terecht in de war. Hathaway en Wilson zijn goed op elkaar ingespeeld, en dat is wat Passengers toch nog kijkbaar maakt.

Passengers wil te veel en blijft daarvoor te veel aan de oppervlakte. Had regisseur Rodrigo Garcìa (Six Feet Under) zich op één element gericht, was de film waarschijnlijk een stuk sterker geweest. De acteerprestaties zijn namelijk prima in orde. Jammer, want er had meer uit het verhaal gehaald kunnen worden. Laat je in elk geval niet misleiden door de trailer: verwacht een romantisch drama met een mysterieus tintje en je zult misschien iets minder teleurgesteld de bioscoopzaal uitlopen.

Label: Paradiso Entertainment Releasedatum: 10 september 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.