DVD: Bollywood Hero

De titel doet onterecht vermoeden dat Bollywood Hero een Bollywoodfilm is. Hoewel er wel enkele Bollywood-elementen in het verhaal voorkomen, is Bollywood Hero vooral een vertelling over een jongen die op zoek is naar zichzelf, terwijl hij ook probeert de wereld een klein beetje beter te maken.

De jonge en onervaren acteur Nick (Egbert-Jan Weeber) krijgt een klein rolletje in een Bollywoodfilm. Hij vertrekt naar Mumbai. Nick's vader is dementerend, en om niet vergeten te worden besluit Nick met zijn 8mm-camera een beeldverslag te maken. Tijdens het filmen ontstaat er een hechte vriendschap tussen Nick en zijn Indiase tegenspeelster, de Bollywood-ster Sita. Al vanaf het begin van Nicks verblijf in Mumbai, wordt hij achtervolgd door een klein bedelend meisje. Als Nick getuige is van een fataal verkeersongeluk, besluit hij niet langer passief toe te kijken naar de ellende om hem heen.

Bollywood Hero werd ongeveer tegelijkertijd opgenomen met Slumdog Millionaire. Opvallend detail is dat beide films gebruik maakten van de jonge actrice Rubina Rafiq Qureshi. Bovendien snijden beide films dezelfde thema's aan: de tegenstelling tussen rijk en arm en het uitzichtloze leven in de sloppenwijken van de grote stad. Maar waar dit in Slumdog Millionaire erg goed werkte, is Bollywood Hero toch iets te naïef: een rijke, blanke jongen denkt wel even verandering te brengen in de armoede die India kent.

Ondanks deze naïviteit, wat op momenten erg storend werkt, ziet Bollywood Hero er visueel erg mooi uit. Het 'gewone' camerawerk wordt afgewisseld met beelden die Nick met zijn 8mm-camera schiet en met beide camera's wordt Mumbai zeer mooi in beeld gebracht. Met deze camera spreekt Nick ook zijn vader toe, en op deze momenten is te zien dat Egbert-Jan Weeber toch echt wel een goede acteur is.

Bollywood Hero begint erg sterk en ziet er mooi uit, maar halverwege wordt het verhaal toch te rommelig en ongeloofwaardig. Als kijker ga je je ergeren aan het idealisme van Nick. Daarnaast worden er nog een aantal onderwerpen aangesneden die niet worden afgerond. Regisseur Diederik van Rooijen wil te veel vertellen, waardoor de film niet genoeg indruk maakt om écht goed te zijn. Als je een mooie film over het leven in Mumbai wilt zien, raad ik je aan om Slumdog Millionaire nog eens op te zetten.

Label: A-Film Releasedatum: 10 september 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:
Waardering extra's: n.v.t.