CD: The Veils - Sun Gangs

Nick Drake, Elliott Smith, Jeff Buckley, Ben Christophers, Tom Mcrae, Nick Cave, Tom Waits en David Eugene Edwards zijn slechts enkele beroemde voorbeelden die hun hartverscheurende zielsleed met het publiek deelden middels hun vakmanschap van singer-songwriter. Geleden leed, pijn in de ziel, liefdesverdriet, dood, verderf en apocalyptische denkbeelden werden gedeeld met de wereld. Kunstenaars die klanken, noten en tonen kunnen omzetten in empathie, verdriet en melancholie.

Een man die zich qua kunnen, inventiviteit en muzikaliteit kan scharen bij de grote namen hierboven is Finn Andrews. Deze goede man uit Nieuw Zeeland is het brein en gezicht achter The Veils. Met het verpletterende debuutalbum The Runaway Found liet hij (en zijn band) bij tijd en wijlen je nekharen al recht overeind staan. De opvolger Nux Vomica deed er nog een schepje bovenop en drong zonder omleidingen je ziel binnen. De verwachtingen voor de derde plaat zijn hoog, deze laat hopelijk een gelijk of wellicht nog hoger niveau horen. Sun Gangs zal de liefhebber van The Veils in elk geval niet teleurstellen.

Rode draad door de weg langs de gedachtekronkels van Andrews is zijn magistrale stem. Michael Stipe (R.E.M) heeft ooit gezegd dat hij mensen kon laten huilen al zong hij over een sinaasappel. Welnu, Finn Andrews kan zingen over de navel van een sinaasappel en mensen voorzien van emoties die variëren van kwaad, verdrietig, suïcidaal of berustend. Andrews heeft zulke karakteristieke vocalen die hij alle windrichtingen op kan buigen dat het bijna onmogelijk lijkt. Van zielbalsemend ('Sun Gangs') tot hels en apocalyptisch ('Larkspur'). Op 'Killed By The Moon' klinkt Andrews als Nick Cave met als begeleidingsband dEUS.

Muzikaal ligt de derde cd van The Veils tussen de voorgangers in. Soms hoekig en intens, dan weer klinkt er opeens een popachtig stuk tussendoor of keert de ingetogenheid en fragiliteit terug in de composities. Samen met de tendens van pijn, verdriet en melancholiek is dit een gebalanceerd resultaat. De zwaarte van het leed wordt qua sfeer soms even opgetild met een track als 'The Letter'. Het is de band gelukt om een zeer waardige opvolger van Nux Vomica te maken, en dat is een knappe prestatie. Deze muziek is simpelweg gruwelijk mooi, kopen die plaat!
Label: Rough Trade Releasedatum: April 2009