Boek: TV-Makelaar - (Ver)Koop je Huis Optimaal

Per jaar maken maar liefst 2,6 miljoen personen een verandering in woonsituatie door. In meer dan de helft van de gevallen gaat het om koophuizen. Geen wonder dat er wekelijks meer dan een miljoen mensen naar het programma de TV-Makelaar keken. In maart komt er weer een nieuw seizoen van de TV-Makelaar op televisie, maar voor de geïnteresseerden, woningzoekenden en (ver)kopers van een woning is er nu ook een handig naslagwerk van de TV-makelaar.

Het boek spitst zich toe op de verschillende facetten die gemoeid gaan met het kopen en verkopen van een woning. Dit gebeurt op een vrij simplistische maar zeer begrijpbare manier. Aan elk onderwerp wordt een paar pagina's tekst besteed en waar nodig ondersteund met foto's en interviews met deelnemers van het programma de TV-Makelaar. In logische volgorde pakt men elk item bij de horens en middels eenvoudige termen wordt er uitgelegd waar men op moet letten, wat de opties zijn en waar je eventueel meer informatie over het onderwerp kunt vinden. Diepgravend naar de ins en outs van de huizenbusiness is het niet, maar daar is het ook niet voor bedoeld. Als oriëntatie of als voorbereiding op de woningmarktperikelen is het echter een geschikt boek.

In zes hoofdstukken worden het kopen van een huis, een bestaand huis, nieuwbouw en verkopen besproken en bevat het een woordenlijst en een sectie met praktische adressen. In de hoofdstukken zelf wordt ook vaak verwezen naar bruikbare websites. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een goedkope makelaar of naar sites waarop je huizen kunt vinden of kunt aanprijzen. Tijdens het lezen van de hoofdstukken maak je kennis met belangrijke zaken die binnen het thema vallen. Zo wordt er bij het onderdeel Nieuwbouw het volgende besproken: de kosten, het zelf bouwen van een woning, de bouwtekening, de koop en overdracht, wat te doen als je aannemer failliet gaat, kopersverenigingen en de oplevering. Alles in het kort en op begrijpbare manier. Daarnaast is het boek voorzien van veelal mooie foto's die je stiekem ook ideetjes kunnen geven voor een interieur.

Voor een prijs van ¤19,95 is het een nuttig boek voor degene die zich nog nooit echt verdiept heeft in de huizenmarkt en even een opzetje wil. De specifieke details kun je vervolgens met de juiste termen makkelijk even googlen en zo wordt je helemaal klaar gestoomd voor de (ver)koop van je huis.

Uitgever: Kosmos Uitgevers ISBN: 978 90 215 1517 5 Pagina's: 128