Film: Death Sentence

De eerste feature film van James Wan werd een aantal jaar geleden met niet al te hoge verwachtingen uitgebracht. Saw kwam uit het niets en werd een enorme hit, ondanks de ook vele tekortkomingen die de film rijk is. Zoals het vaak gaat in de filmwereld kwamen de vervolgen al snel. Wan gaf toestemming voor de sequels en hield in de gaten of ze niet teveel van het eerste deel afweken. De tweede film van Wan zou geen moment bij Saw in de buurt komen. Hoewel Wan vol goede moed begon aan zijn eerste studiofilm, bleek al snel dat de studio eigenlijk gewoon een tweede Saw wou hebben. Het resultaat, Dead Silence, was niet om aan te zien. Voor zijn derde film heeft Wan de touwtjes weer stevig in eigen handen genomen. Het resultaat is een film die in niets doet denken aan zijn vorige films. Wan wil zich profileren als een veelzijdige filmmaker en levert met Death Sentence een pure wraakfilm zonder gimmicks af.

Eigen rechter
Nick Hume is een gelukkig mens. Hij heeft een goede baan, een mooie vrouw en twee zonen. Hij hoeft zich buiten de gebruikelijke probleempjes om nergens zorgen over te maken. Als op een avond Nick zijn auto staat te tanken, is zijn zoon binnen om wat dingetjes te kopen. Juist op dat moment vallen een aantal gemaskerde bendeleden het gebouw binnen. Voordat Nick ook maar doorheeft wat er achter zijn rug gebeurt, is het kwaad al geschied. Zijn zoon wordt aangevallen en overlijdt even later ter plekke in de armen van zijn toegesnelde vader. De dader wordt al snel opgepakt. Het blijkt dat het vermoorden van een willekeurig persoon een toelatingstest is om in hun bende toe te treden. Het is echter niet zo simpel om de dader te veroordelen. Nick is de enige getuige van de moord en als zijn getuigenis in twijfel getrokken wordt, gaat de dader vrijuit. Nick besluit onder druk van zijn advocaat een deal te sluiten. Het enige wat hij hoeft te doen is de dader aan te wijzen, maar op het moment suprême gaat het fout. Nick heeft kortstondig contact met de dader en dan knapt er iets in hem. Hij wil pure wraak en pleit de dader vrij om hem later zelf om te leggen. Zo gezegd, zo gedaan. De consequenties overziet hij door alle pijn echter niet. Hij ontketent een oorlog met de bende en tekent zo het doodvonnis van heel wat schuldige en onschuldige mensen.

Geen geboren wreker
De film is erg conventioneel uitgevoerd. Het is een echte recht-toe-recht-aan film geworden, waar de acteurs voldoende ruimte krijgen om de dramatische aspecten genoeg te belichten. Kevin Bacon, die in de huid kruipt van Nick Hume, maakt van zijn wreker geen eendimensionaal karakter à la Charles Bronson in de gewelddadige Death Wish films (dat overigens net als Death Sentence is gebaseerd op een gelijknamig boek van Brian Garfield), maar geeft zijn karakter twijfels, spijt en ondraaglijke pijn. Nick is geen geboren wreker, maar een gewone burger die tegen wil en dank, en tegen zijn principes in zijn wraakgevoelens op een kwaad moment niet meer kon beheersen. De bendeleden daartegenover zijn echter wel weer heel erg standaard neergezet.

Onoverwinnelijkheid
Behalve de dramatische aspecten neemt de actie natuurlijk ook een vrij prominente rol in beslag. De aanvallen van Nick zijn het best te beschrijven als 'hit & run'. Hij neemt de eerste stappen, maar is daarna al snel weer aan het vluchten voor de overige bendeleden. De actie is redelijk, maar lijdt wel aan een opvallend iets. De bendeleden zijn veelal zo kippig aan het mikken dat ze zelfs op 'point blank' afstand de klus nog niet eens kunnen klaren. En natuurlijk heeft Nick meestal maar enkele schoten nodig. Nu is het vrij logisch dat de 'held' van de film blijft leven, maar dit soort toestanden zijn bij deze film toch een stuk irritanter dan een Schwarzenegger in Commando bijvoorbeeld. Het karakter Nick Hume is nu eenmaal verre van onoverwinnelijk en dat moet de actie dan ook wel ondersteunen. Het is verder min of meer het standaard schiet- en mepgeweld dat je van dit soort films verwacht. Niets meer en niets minder.

Death Sentence zal zeker geen nieuwe wraakfilmhype starten en ook geen onverwacht megasucces worden. Het is absoluut geen hoogstaand pareltje geworden dat je na een week nog zal herinneren. Heb je echter zin in een makkelijk wegkijkende ouderwetse wraakfilm dan zul je je wel even kunnen vermaken met Death Sentence.

Label: RCV Releasedatum: 18 oktober 2007
Kijkwijzer: Waardering: