Film: Trade

Elk jaar worden er meer dan 800.000 jongens en meisjes internationaal getransporteerd tegen hun wil, om seksslaven te worden. Veel van deze meisjes, 12 à 13 jaar oud, moeten seks hebben met soms wel dertig mannen per dag. Als je hiervan schrikt, kun je beter niet naar de film Trade gaan. Kinderen die worden ontvoerd en als seksslaven via online veilingen aan pedofielen worden verkocht, dat is waar deze film over gaat. Niet bepaald een vrolijke film dus.
De film is gebaseerd op het artikel 'Sex Slaves on Main Street' van journalist Peter Landesman in de New York Times. Hij verbleef vijf maanden in Mexico Stad om onderzoek te doen naar seksslavernij in Mexico. Het artikel werd het meest aangevraagde artikel op de website van de Times van het hele jaar. Het script werd geschreven door Jose Rivera (The Motorcycle Diaries), de film werd geregisseerd door Marco Kreuzpaintner.

Opeens is alles anders
We volgen het verhaal van Jorge (Cesar Ramos) en zijn dertienjarige zusje Adriana (Paulina Gaitan). Jorge hangt het liefste de hele dag rond in Mexico Stad met zijn stoere vrienden. Ze beroven af en toe wat toeristen, om van het geld lekker te feesten. Maar als zijn zusje wordt ontvoerd door een Mexicaanse mensenhandelaar, zet Jorge alles op alles om haar te vinden.
Adriana wordt, samen met een paar anderen, naar Amerika vervoerd. Eén van deze mensen is de jonge Poolse moeder Veronica, die zich opwerpt als vriendin en beschermster van Adriana. Maar zij heeft zelf ook erg veel leed te ondergaan.
Terwijl Jorge uit handen probeert te blijven van de immigratiedienst en de ontvoerders van Adriana, krijgt hij onverwachte hulp van de Texaanse agent Ray (Kevin Kline, Sophie's Choice). Samen openen ze de jacht op de ontvoerders en proberen ze Adriana terug te krijgen voordat ze via een online veiling wordt verkocht aan de hoogste Amerikaanse pedofiele bieder.

Geen vrolijke film
Trade lijkt als een vrolijke film te beginnen, met vrolijke Mexicaanse muziek en sfeerbeelden van Mexico. Maar dit verandert bijna meteen na de openingsscène, als we zien hoe Adriana wordt ontvoerd. Vanaf dit moment verandert de sfeer, die gedurende de rest van de film erg grauw blijft. De echt nare gebeurtenissen laat Kreuzpaintner gelukkig buiten beeld, op een paar uitzonderingen na. Zo zien we hoe Veronica verkracht wordt en hoe een jongetje hardhandig een spuit met heroïne in zijn nek gedrukt krijgt. Maar verder wordt het geweld niet geëxploiteerd, omdat Kreuzpaintner de nadruk wil leggen op de wreedheid. Je kunt je wel voorstellen wat er met de kinderen gebeurt, zonder dat dat expliciet in beeld wordt gebracht.

Het zou je buurmeisje kunnen zijn
Al zijn sommige plotwendingen een beetje onlogisch en is het Engels van Jorge af en toe een beetje ergerlijk (maar dat kun je hem ook niet kwalijk nemen, hij is ten slotte Mexicaans), Trade is een erg goeie, indrukwekkende, overweldigende film, die een erg goed beeld geeft van hoe het er in de sekshandel aan toe gaat. Voor een gezellig avondje bioscoop is deze film echter niet geschikt.
Het script heette eerst 'The Girls Next Door' en dat zou ook een goeie titel zijn. Want de sekshandel is overal, je buurmeisje zou het slachtoffer kunnen zijn. Dat zet je aan het denken.

Label: RCV Entertainment Releasedatum: 18 oktober 2007
Kijkwijzer: Waardering film: